Gå til innhold
Arkivverket

[#21896] Ole Martin(us) Olsen, f. 04.08.1820, d. 23.09.1865, Repslagerssvend i Bergen


Gjest Christel Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Christel Rasmussen

Ole Martin(us) Olsen repslagerssvend, ble 16.10.1842 gift i Nykirken/Bergen med Karen Marie Gabrielsen, f. 01.02.1816.Olette Berentine Olsen, f. 1845, var et av fire barn. Jeg har sett i kirkebøkene etter Ole Martin(us) foreldre og fandt Ole Olsen (Borlöw?), vekter. Hvem er det og hvem er Ole Martins mor? mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Takk for svar, men jeg er ikke sikker på om det kan være den riktige Ole Martin(us). Jeg har sett i Nykirken kirkebok på filmrulle, og der står fødselsdato 04.08.1820. Det burde jo være korrekt. Håper noen finner den riktige. mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Jeg vil støtte Runes forslag som en familie du bør se nærmere på vha skifter, barn, fadre.Dersom det står 4.8 med tall i KB ved vielsen så er nok det riktig nok, men du vet jo ikke hvilke løse lapper som kan ha vært grunnlaget for innføringen. 6 til 8 er nærliggende ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ei rask sjekk av foreldre i døypte fram til 1815, løyser nok gåta med (Borlöw?). Denne Ole er nok Ole Bottelsen Borlaug som fekk born med Berte Iversdtr. Ølheim (skriven på ymse vis) frå 1808 og fram til 1813 - og så i alle høve i 1820. Han er i utgangspunktet grenader og vert sidan jegar (m.a.o. soldat). I 1820 er han daglønar (dagarbeidar). Men sidan han hadde vore yrkesmilitær, er det ikkje underleg at han sidan vart vektar. Borlaug er ein gard i Sogn, og eg meiner Ølheim òg er der - sogningar m.a.o. båe to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Takk til Bjørn Davidsen, Tor Andersen og Rune Thorstensen. Dette var virkelig interessant, og jeg som har brukt flere timer på Riksarkivet og sett gjennom kirkebøker etter Ole Olsen. Der er jo flere av dem. Nå er jeg kommet et godt stykke videre. Hilsen Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Christel Rasmussen

Jeg må komme tilbake til ovennevnte. Etter at kirkebøkene er lagt ut på nett har jeg forsøkt å finne 'min' Ole Martin(us) Olsen, hans kone og hans far. I KB for Domkirken 1816-1821 MINI for fødte 1820, står hans far oppført som Ole Bottolsen Borlaug.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8641&idx_id=8641&uid=ny&idx_side=-219>Lenke Permanent bildelenke: Lenke. Det samme er tilfellet ved konfirmasjon Domkirke Klokker og MINI 1837 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Ved lysning og vielse av Ole Martin Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lysing 1805 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4578&idx_id=4578&uid=ny&idx_side=-255>Lenke Permanent bildelenke: Lenkevielsen 1805 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenkedesverre står ikke fars fornavn eller patronym.Så bor det en Ole Bottelsen 30 år i Lærdal i 1801, men ikke på Borlaug. Likevel kan det kanskje være han. Hans far heter Bottel Anfinsen, men jeg finner ingen av barnene døpt i Lærdal prg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Takk til Rune og Arnfrid for innlegg. Vedrørende ditt innlegg nr. 11, Arnfrid, så må den Ole Bottelsen være født ca. 1775 med konfirmasjon da i 1790. Der har jeg noen kandidater, som har en far ved navn Botolph. På Globalt søk er der mange med forskjellige skrivemåter å velge mellom. Fødselene ligger i 1770/1771, 1772, 1773, 1774, 1777, 1778, 1780, 1781 og 1785. Ganske mange, men det skal jo helst være riktig person. Kanskje jeg skulle la den delen av familien ligge en stund til hvis det ikke plutselig skulle dukke opp en sikker kandidat. Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.