Gå til innhold
Arkivverket

[#21897] Hjelp til å tyde vielse i kirkebok fra Fredrikstad, Østfold


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiEr det noen som har tilgang på kirkebok fra Fredrikstad og som kan hjelpe meg med å tyde en vielse i november 1860?Siden i kirkeboken er 262 og det gjelder par nr. 19.Johan Adolf Skog 39 år, faren heter Anders NilsenAnne Marie Christophersdatter 33 år. fra SkjebergJeg har problemer med å forstå hva som står under bosted og fødested til Johan Adolf.Jeg klarte heller ikke å tyde etternavnet til Anne Maries far.Takknemlig for all hjelp.mvh Laila S. Hynne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Grasto

Ifølge Skjeberg MINI 1815-1830, s. 163, nr. 21:Anne Maria Christoffersdatter, født 02.02.1827, døbt 08.04.1827 i Ullerød Kirke.Foreldre: Pig. Berthe Maria Nilsdatter Holt i Ullerød angav som barnefader afsked. Soldat Christoffer Pedersen.Faddere: huusmdsk. Inger Hellene Svendsd. ??Borge??, do. Anne ??sdatter do., Pig. Marthe Torbjørnsdatt. ??Gangestad??, ??nderst ??Mathea?? Jensd. fra Borge, Ungk. Johan Jensen do., huusmd. Matis Nilsen do.Fadderne er utydelige, men en kan i allefall se hovedtrekkene.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiDette var jo kjempeflott. Tusen takk skal du ha.Når det gjelder bosted/fødested for Johan Adolf har jeg tydet noe: Jeg leser RØD + noe imellom jeg ikke kan lese, BOHUS + noe jeg ikke kan lese, VATELAND? Det ga meg ikke så mye mening med bare disse bruddstykkene.Jeg tenker Sverige når jeg ser Bohus.Når det gjelder Vateland, så jeg det skrevet flere steder i en kirkebok fra Østre Fredrikstad. Har ikke funnet noe som ligner i min NAF-bok.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Grasto

Vaterland ligger rett utenfor murene av Gamlebyen i Fredrikstad, altså på den eldste siden av Glomma. Gamlebyen ble jo grunnlagt som en følge av at svenske brant ned Sarpsborg i 1567. Kongen befalte da at Sarpsborg skulle legges lenger ned ad Glomma, på østsiden. En liten stund mener jeg også at festningsverket het Sarpsborg, men har altså gått over til å bli Gamlebyen med åra. Litt utenfor tema men...M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenDette synes jeg var veldige nyttige opplysninger.Det var antagelig på/i Vaterland de bodde når de giftet seg. Og det er ikke så langt fra Ullerød heller.Takk skal du ha:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.