Gå til innhold
Arkivverket

[#21899] Anne Marie Lorentsdatter (Wiig), Hitra


Gjest Geir Tverå
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Tverå

I 1844 ble hun gift med Johannes Erlandsen fra Sel i Gudbrandsdalen. Vielsen fant sted i Domkirken i Trondheim, og hun oppgis å være 33 år og født på Hitteren - far: Lorents Olsen.Vi finner Lorentz Brevigens pigebarn Ane Maria døpt i 1811 på Fillan, Hitra. Ytterligere opplysninger i forbindelse med dåpsinnførselen foreligger ikke. Det er nærliggende å tro at dette er samme person, og at Wiig-navnet skriver seg fra plassen Brevik. (Det kan også se ut som hun har brukt Dahlberg som etternavn i en periode.)Anne Marie kom til Trondheim omkring 1829 og hadde to barn utenfor ekteskap før hun traff Johannes Erlandsen og ble gift. Dette er mine tipp-tippoldeforeldre.Jeg ønsker videre opplysninger om Anne Marie sitt opphav. Hvem var hennes mor? Hvor finner jeg foreldrene i 1801-tellingen? Alle opplysninger om hennes forfedre er av interesse!På forhånd takk!Geir Tverå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Har du noen opplysninger om de to barna som var født utenfor ekteskap? Barnefaren var nemlig min tippoldefar. Han benekta riktignok farskapet til disse to senere, men jeg er likevel interessert i opplysninger om hvor det ble av de to barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Opplysningene om de to barna fikk jeg fra deg, Håvard, og senere fant jeg dåpsopplysningene i klokkerboka for Vår frues kirke. Julianne kan kanskje være identisk med ei vi finner i Steinkjer i 1865. Denne Julianne var gift, og en kirekbokinnførsel av vielsen kan sikkert bekrefte/avkrefte antakelsen. Johan Martin døde muligens som barn siden Anne Marie døpte neste sønn, som hun fikk med Johannes Erlandsen, med samme navn. Jeg har ikke prøvd å finne Johan Martin i begravelseslistene vel og merke... En videre forskning på disse barna er for tiden langt nede på prioriteringslisten min.Dine opplysninger hjalp meg også et stykke på vei når det gjelder Anne Maries opphav. Men her stopper det dessverre opp foreløpig. Jeg har ikke funnet gardshistoriebøker som dekker Fillan eller Brevik heller, og da må jeg håpe på at andre har forsket på denne slekta eller sitter med lett tilgang til aktuelle kirkebøker.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.