Gå til innhold
Arkivverket

[#21901] Carl Christian Lous, født Kristiansand 1815


Gjest Alexander Lange
 Del

Recommended Posts

Gjest Alexander Lange

Har spurt etter dette også på no.fritid.slektsforskning, uten å få svar:Vet noen hvem som er far til Carl Christian (alt: Christian Carl) Lous, 1815-1868 (Født i Kr.sand, gift med Helene Marie Schelven f.1819-d.1900)?Carl Christian Lous: nevnes i Langes slektebok, da han er far til Thora Marie Lous, som giftet seg med Halvard Lange, f 1842. Han finnes også igjen i folketellingen 1865 i Bergen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61301.wc2&variabel=0&postnr=16515&fulle=true&spraak=n>Lenke og begravd i 1868:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Jo, det er godt mulig. Men jeg mangler kilder på at dette er faren.En mulig far er også dennes bror Søren Lorentz Lous (1785-1865), gift i 1812 i Kristiansand med Karen Dorthea Hansdatter Nørgaard (1788 - 1848).Navnemessig rimer det kanskje mest at det er den du nevner. Men S.L. Lous' bryllup passer overens i sted og nesten tid med den aktuelle Lous' fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Skal innom SAK i slutten av neste uke,og kan ta en titt i nevnte kirkebok. Mvh Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Tusen takk for alle gode tips! Hadde vært kjempeflott om du kunne undersøkt i Kristiansand!Det eneste som mangler er nemlig selve bekreftelsen av hvem som er faren.Farfaren er nok uansett navigasjonsdirektør Christian Carl Lous (1724-1708). Denne fikk (minst) to sønner: Søren Lorentz Lous (1785-1865) og kommandør Carl Christian Lous (1782-1837).Hver av disse nevnes i Store Norske Leksikon med to sønner hver, men den ettersøkte C.C. Lous nevnes ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Svarer på mitt eget innlegg: På familysearch.com fant jeg nå at Søren Lous står oppført som far til Carl Christian, med oppgitt kilde 0278253 - Kirkebøker fra Stokke 1719-1919.Dette skal stå i anledningen bryllupet mellom CC Lous og Helene Marie Schelven 8. sept 1844.Det er vel ikke tilfeldigvis noen som har en avskrift av denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Carl Christian Lous f.28/2 1815 - 3/5 1868 Bergen. Sønn av Søren Lorents Lous og Karen Dorthea Norgaard. Carl Christian ble løytnant i marinen i 1834, kapt. 1859 og sjef i Bergen 1864. Mens de bodde i Trondheim var han på 'kystvaktskipet' Prins Oscar.Gift 8/9 1844 Stokke med Helene Marie Schelven 25/5 1819 - 23/6 1900 på oberst Langes gård i Kvam, begr. Egge krk.grd. Datter av prest i Stokke Søren Bugge Schelven 1790-1846 og Jacobine Marie Winther 1791-1871.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Kan disse Lous'ene plasseres inn her ?Martin Christian Theodor, f.1816 Halden, Jutta Camilla, f. 1825 Bergen, Otto Henrik Meylænder, f.1826 Halden, Karen Lorentze, f.1828 Halden.; knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Tusen takk til alle som hjalp med verdifull informasjon!Otto H.M. er sønn av Søren Lorentz Lous, og dermed bror til den etterlyste Carl Christian Lous.Det er forøvrig uenighet i kildene om han er født i Frederiksværn eller Stavern.Se [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/PRF/individual_record.asp?recid=810984599&lds=2&region=-1&regionfriendly=&frompage=99>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Unnskyld, mente selvfølgelig _Halden_ eller Stavern. Selv har jeg valgt å stole mest på det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den siste er selvsagt riktig. (Stavern Mini 5). Faktisk står det kun Søren L. Lous i kirkeboken.Til Knut Fasting(10), ved en rask gjennomlesning finner jeg ingen Otto Henrich Mæjlander (1826) eller Karen Lorentze (1828) i Fredrikshald. Jeg kan selvsagt ha over sett noe ved en så rask gjennomlesning, men neppe begge. Hva er kilden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er tydeligvis noe jeg ikke har fått med meg her (først spørsmålet i (10) så svaret i (14)), men uansett;Karen er født i Fredriksværn 12.04.1829, døpt 07.09.1829, datter av Søren Lorentz Lous og h. Karen Dorthea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Andre barnet til Carl Chr. Lous og Helene Marie var Carl Severin Schelven Lous 1846 Kr.sund - 1869 Bergen. Han var genealog og har skrevet slektshistorie om slekten Schelven, hvor jeg tok opplysningene fra, men skulle tro at han også skrev om slekten Lous.Deres 3. barn Thekla Jeanette 1859-1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Dette er hva som står i kirkeboken for Kristiansand 1815.Født 28.febr.1815, døpt 27 mars 1815, CARL CHRISTIAN. Foreldre: Sjøpremieløitant, Søren Lorentz Lous og Karen Dorthea Nørgaard. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Asbjørn Karlsen

Hei, kommer litt på etterskudd her, men har kanskje noe informasjon av interesse allikevell. Ta en titt på siden:LenkeHer har jeg lagt ut litt om familien din.Hilsen Asbjørn Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Takk, Asbjørn. Jeg har allerede vært inne og sett på siden din tidligere, og den har vært veldig nyttig for å plassere etterkommerne i forhold til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Asbjørn Karlsen

Hei, jeg gjenoppdaget denne debatten Lous-familien. Jeg hadde helt glemt at det var et innslag om dette på disse sidene (og at jeg selv hadde bidratt).Jeg vil bare informere om at jeg har laget egne sider om Lous-familien.LenkeHilsen Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.