Gå til innhold
Arkivverket

[#21904] Jens Jørgen Zahl Andersens aner


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Jeg har fått tak i et slektshefte, og der omtales Jens Jørgen Zahl Andersen, på Træna, f. 1786, og hans aner. Av forskjellige grunner vil jeg ikke gå ut med tittel og forfatter, men kan nevne at kildehenvisning mangler. Hovedtemaet er etterslekt, og her er det korrekt så langt jeg kan bedømme. Men så var det tilbake til Jens Johansen. Han er ikke hovedperson, men følgende aner til ham nevnes: foreldre Anders Jonsen og Elisabeth Zahl, Leirfjord. Besteforeldre: Jon Anders Øksningen og Barbro Hansdatter Zahl. Neste generasjon: Anders Jonsen, Øksningen og Maren Christoffersdatter, Tennes. Hans foreldre: Jon Thomassen, Sund og Gisken Pedersdatter. Neste generasjon: Thomas Thorsen, Sund og Christine Andersdatter. Hans foreldre: Thor Thomassen og Karen Nilsdatter Tanch, Meløy. Og endelig Thors far: Thomas. Et stykke på vei er dette korrekt, men er det noen som kjenner til og har kilder som kan bekrefte at alle disse 7 leddene er korrekte? Med vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDet er for det meste rett etter det som fremkommer av Svein Edvardsens skiftesamling. kommer tilbake til saken siden jeg oppdaget en feil på eget oppsett. (Litt dobbelføring) men det burde ikke ta så lang tid.De berører slekt og aner til konen til et søskenbarn av min mor. Sistnevnte er forresten fra Svolvær.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

det tok ikke så lang tid, men nå gar jeg bare sjekket Zahl-grenen, Noe av dette er fra Sømna bygdebok. fer er som du vil se en del forskjeller fra det oppsettet du har.1. Jens Jørgen Andersen Zahl f. 1786, Handsnes, Nesna, g. (1) Gisken Carlsdtr, d. 28 des 1850, Selvær, Træna, Skifte: 1853, Selvær, Træna, g. (2) 1856, Brønnøy, NO, Sirianna Ingebrigtsen, f. 1797, Malm nedre, Sømna, d. 1886, Selvær, Træna. Jens døde 1864, Selvær, Træna, Skifte: 1864, Selvær, Træna.Foreldre2. Anders Johnsen Zahl f. 1750, Øksningen, Bindal, g. Elisabeth Marie Jensdtr Zahl, f. ca 1752, Leland, Alstahaug, d. Handsnes, Nesna. Anders døde Handsnes, Nesna.3. Elisabeth Marie Jensdtr Zahl f. ca 1752, Leland, Alstahaug, d. Handsnes, Nesna.Besteforeldre4. John Andersen f. 1735, Øksningan-Indre, Herøy, g. Barbro Olsdtr Zahl, d. før 1785, Øksningan-Indre, Herøy. John døde 1761, Øksningan-Indre, Herøy, Skifte: 1761, Øksningan-Indre, Herøy.5. Barbro Olsdtr Zahl g. (1) John Andersen, f. 1735, Øksningan-Indre, Herøy, d. 1761, Øksningan-Indre, Herøy, Skifte: 1761, Øksningan-Indre, Herøy, g. (2) Ole Jensen, d. Øksningan-Indre, Herøy. Barbro døde før 1785, Øksningan-Indre, Herøy.6. Jens Jørgensen Zahl f. 1710, g. (1) 25 okt 1768, Alstahaug, Maren Olsdtr Zahl, f. Nordvik, Herøy, g. (2) 6 trf 1739, Dolstad kirke, Vefsn, Mille Larsdtr, d. 1765, Leland, Alstahaug, gravlagt: 2 s. ad 1765. Jens døde 1778, Leland, Alstahaug.7. Mille Larsdtr d. 1765, Leland, Alstahaug, gravlagt: 2 s. ad 1765.Oldeforeldre10. Ole Hansen f. ca 1693, g. (1) Anne Margrethe Nilsdtr Zahl, d. 1790, Nordvik, Herøy, Skifte: 1790, Nordvik, Herøy, g. (2) Anne Nilsdtr Zahl, d. Trondheim. Ole døde 1785, Nordvik, Herøy, Skifte: 1785, Nordvik, Herøy.11. Anne Margrethe Nilsdtr Zahl d. 1790, Nordvik, Herøy, Skifte: 1790, Nordvik, Herøy.Tippoldeforeldre20. Hans Olsen g. Barbara Sivertsdtr, f. ca 1677, d. 1747, Nordvik, Herøy. Hans døde 1733, Nordvik, Herøy, Skifte: 1733, Nordvik, Herøy.21. Barbara Sivertsdtr f. ca 1677, d. 1747, Nordvik, Herøy.Tipptippoldeforeldre40. Ole Zahl f. ca 1655.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei. Bare en liten stedsnavnkorrigering. I mine sju år på folkeskolen gikk jeg på HANDNES på Handnesøya i Nesna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk for respons. Først, Jens var gift fire ganger, 1) Martha Olsdatter, 2) Gidsken Birgitte Carlsdatter, 3) Anne Petrine Pedersdatter, 4) Sirianna Ingebrigtsdatter. Han hadde barn i de to første ekteskapene. Steinar: Det du har stemmer mer med mine data. Men det jeg lurte på i mitt spørsmål var om anene til Jens på farsiden var korrekt, ut fra dine opplysninger stemmer det til Jon Andersen. Jeg ser at du har heller ikke foreldrene til Jon. Jeg er nemlig veldig skeptisk til den anerekka jeg presenterte i mitt spørsmål, og er ute etter å få bekreftet eller avkreftet riktigheten i den. Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiglemte bare å legge til Anders Jensen og Maren Christophersdtr som ifølge Anders skifte 1755 på Indre Øksningen, hadde barna1. Joen Andersen 20 år2. Thomas Andersen 19 år3. Christopher Andersen 15 år4. Else Johanne Andersdtr 22 år5. Doreth Kjerstina Andersdtr 17 år6. Marit Andersdtr 11 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Margaret Miller

Hallo Haakon, Jeg saa paa kirkeboka for Nesna igaar og se at Jens Jorgen Zahl Andersen ble dopt seint i 1785, ikke 1786. Kan vaere interessant for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Håkon!Har du ikke noe årstall på forfedrene på Jens Johansen. Og kan du ikke sette dem oppforeldre navn og årstall og åpenrom mellom linjene.Jeg har mange av de du nevner, men jeg ser litt dårlig, og jeg mener det er noe feil her. Men tør ikke si det sikkert.Det er ikke for å være pirket, jeg vil bare være sikker på at det blir rett for meg hvis jeg skal svare.Solveig Sund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

1. Jens Jørgen Zahl Andersen, f. 1786 i Handnes, Nesna, d. 15 jul 1863 i Selvær, Træna, gravlagt 23 aug 1863. Gift med (1) Martha Olsdatter, gift 10 okt 1814 i Nesna, f. ca. 1781 i Enge, Nesna, d. 2 sep 1828 i Selvær, Træna. (2) Gidsken Birgitte Carlsdatter, gift 12 okt 1829, f. 1807, d. 21 des 1850 i Selvær, Træna, gravlagt 31 des 1850. (3) Anne Petrine Pedersdatter, gift 23 okt 1854, d. i Selvær, Træna. (4) Sirianna Ingebrigtsdatter, gift 20 mai 1856, f. 1797 i Malm nedre, Brønnøy, d. 1886 i Selvær, Træna.Foreldre2. Anders Jonsen, f. 1758 på Tenna, Herøy, Nordland. Han giftet seg med Elisabeth Maria Jensdatter, gift 1782.3. Elisabeth Maria Jensdatter, f. ca. 1752 i Herøy, Nordland.Besteforeldre4. Jon Andersen, f. 1734 på Tenna, Herøy, Nordland. Han giftet seg med Barbro Olsdatter Zahl, gift 22 jun 1756.5. Barbro Olsdatter Zahl, f. 1733 i Nordvika, Herøy, Nordland, d. 1782.6. Jens Jørgensen, f. 1710, d. 1768. Han giftet seg med Mille Larsdatter.7. Mille Larsdatter, d. 1768 i Leland, Leirfjorden.Oldeforeldre8. Anders Joensen, f. 1700 i Sund, Leirfjord, d. 1753 på Tenna, Herøy, Nordland. Han giftet seg med Maria Christophersdatter, gift 1731.9. Maria Christophersdatter, f. ca. 1704, gravlagt 1766.10. Ole Hansen, f. 1693 i Nordvika, Dønnes, d. 1785 i Alstahaug, Nordland. Han giftet seg med Anne Margrethe Nielsdatter Zahl.11. Anne Margrethe Nielsdatter Zahl, d. 1790 i Alstahaug, Nordland.12. Jørgen Hansen, f. i Hellesvik. Han giftet seg med Elen Johansdatter.13. Elen Johansdatter.14. Lars Hansen. Han giftet seg med Anna Larsdatter.15. Anna Larsdatter, d. 1749.Tippoldeforeldre16. Joen Thomassen, f. 1661 i Sund, Leirfjord. Han giftet seg med Else Andersdatter, gift ca. 1690.17. Else Andersdatter, f. ca. 1660, d. 1729.20. Hans Olsen, d. 1733 i Dønna, Nordland. Han giftet seg med Barbara Siursdatter.21. Barbara Siursdatter, f. 1677, d. 1747 i Alstahaug, Nordland.Tipptippoldeforeldre32. Thomas Jonsen, f. ca. 1626 i Sund, Leirfjord, d. 1685. Han giftet seg med Kirsten Ellingsdatter.33. Kirsten Ellingsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Til Margaret: Ja jeg har Jens Jørgen f.1785.Til Håkon: denne gangen så det rett ut, men jeg tar den grenen som går til Sund. Så får andre ta seg av det andre.1. Jens Jørgen Zahl Andersen f.1785 Handes i Nesna. d.1863 Trena. Og de 4 konene er de samme som jeg har.Foreldre: 2. Anders Nikolai Jonsen Zahl f.1758 Øksningan i Herøy. d.10.feb.1843 Handnes. g.m. Elisabeth Marie Jensdatter3. Elisabeth Marie Jensdatter f.1752 Leland, Leirfjord Stamnes sogn d. Handnes (datter av Jens Jørgensen og Milla Larsdatter. bosatt Leland)Besteforeldre: (foreldre til Anders Nikolai)4. Jon Andersen f. ca 1734 Øksningan d. 1761 gift 22.juni 1756 med Barbro Zahl Olsdatter.5. Barbro Zahl Olsdatter f. 1733 Nordvik, Dønna d. 1782 (datter av Ole Hansen og Anne Margrethe Zahl på Nordvik, Dønna)Oldeforeldre: (foreldre til Jon Andersen)6. Anders Jonsen f.ca.1700 Øksningan d.1753. Anders var Lensmann i Herøy, skipper og gårdbruker. Bosatt på Øksningan. Gift med sitt søskenbarn Maria Christophersdatter.7. Maria Christophersdatter f.ca.1705 Tenna i Herøy d.1766 (datter av Christopher Paulsen og Dorthea Thomasdatter, bosatt Tenna)Tippoldeforeldre: (foreldre til Anders Jonsen)8. Jon Thomassen f.ca.1661 på Sund, Leirfjord Stamnes sogn. d.etter 1730. Lensmann, skipper og gårdbruker. Bodde på Lensmannsgården på Indre Øksningan. gift 1. med Ukjent, 2. gang Else Andersdatter.9. Elsen Andersdatter f.ca.1660 d.1729 Indre Øksningan. (Datter av Anders Olsen Rosvik) Else var enke etter forrige lensmann.(foreldrene til Maria Christophersdatter)10. Christopher Paulsen f.ca.1664 d. 1748 Tenna. (sønn av Paul Christophersen og Anne Pedersdatter) Gift før 1701 med Dorthea Thomasdatter.11. Dorthea Thomasdatter f.1672 Sund i Leirfjord d.1759 Tenna. Dorthea og John Thomassen var søsken.Tipptippoldeforeldre: (Foreldre til Dorthea og Jon)12. Thomas på Sund ca.1626-ca.1685. 40 år i mantallet 1666. Skipper og gårdbruker. Gift med Kirsten Ellingsdatter.13. Kirsten Ellingsdatter f. Toft i Brønnøy d. Sund.På Thomas har jeg ikke skrevet noe etternavn her. Jeg bruker Thomassen, men det er brukt både Hansen og Jonsen og flere.det at jeg bruker Thomassen begrunder jeg med. I Alstahaug Kanikgjeld side 101.Sund gård a) Thomas 1560-1595, deretter Thomas d.y. 1596-1645, så enken 1646-1652, detetter Thomas Thomasøn 1655-1679. Så jeg velger å bruke Thomassen til det motsatt er bevist.I det første innlegget har du nevnt Thor Thomassen og Karen Nilsdatter Tanche de er aner til min mann og de bodde på Sund i LeirfjordThor er bror til Jon og Dorthea og således sønn til Thomas.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Hei og takk for respons etter hvert. Jeg har nå forandret fødselsåret til 1785. Når jeg la ut den anerekka i innlegg 1, så var jeg klar over at den var gal, det skulle fremgå både av innlegg 1 og 5. Jeg fikk god respons, en del direkte til meg og ikke gjennom Brukarforumet, og jeg fikk oppklart mye. Det skulle jeg selvfølgelig ha kommet med på dette forumet. Og nå har jeg fått enda mer informasjon og takk for det. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!du må være klar over at hvis du holder på med greina som går fra Thomas på Sund så er det mange innen slekta som gifter seg innen sin egen slekt. Har ikke vert borti så mye i noen av de andre slektene jeg holder på med.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E.Kristiansen

Hei.Eg utgår ifra tre skifter i Svein Edvardsens skifter fra Herøy/Dønna 1686/1780.Norviken 1733 etter Hans Olsen.Av barna kommer sist Barbara Hansdatter 14 1/2 år.I skiftet Nordviken 1735 etter Daniel Hansen er Barbara Hansdatter hans søster i Nordviken.Så kommer vi på side 45 til skifte Nordviken 1773 som følger: Milla Pedersdatter HovedpersonDaniel Pedersen Død Bror:BredstrandAnders Danielsen Barn av DanielElse Danielsdatter Barn av DanielAdelus Danielsdatter Gift Barn av Daniel GleinOle Pedersen Død BrorHans Olsen Død Barn av OleBarbroe Hansdatter Død Barn av HansAnna Christophersdatter Gift, Barn av Barbroe:Absalon Hansen SannesIngeborg Christophersdatter Gift,Barn av Barbro:Hans Pedersen ØstbøeElse Christophersdatter Gift,Barn av Barbroe NummedalenElse Olsdatter Barn av Ole,DalsvogJens Pedersen Gift,Halvbror SchagabergetPeder Pedersen Halvbror,Husmann i AlstahaugAnna Maria Pedersdatter Halvsøster:Tjener Angel,AagvikenEr det samme Barbara/Babroe det handler om i disse skiftene?Eller hva er det for noen Oler,Hanser og Barbroer man finner her?Mvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Jeg finner ikke ut hvor milla pedersdatter kommer inn?Jeg mangler oversikt over barn av Hans Olsen f 1655 og Barbara Sivertsdatter (Siursdatter) f 1693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Jeg finner også at det er missvisn\ing mellom Ole Zahl og hans sønn Hans Olsens fødselsdato.Har noen oversikt over barn av Ole ZahlHar noie overikt over barn av Ole Hansen og Anne Margrethe Nilsdatter Zahl, samt oversikt over hennes søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Skal akkurat dra til Danmark nå, så dette blir veldig rotete. God påske. mvh Håkon: Hustru: Barbara Siursdatter født: 1677 Død: 1747 i Alstahaug, Nordland Ektemann: Hans Olsen #19491 - Død: 1733 i Dønna, Nordland Far: Mor: M Barn 1: Ole Hansen #19487 Født: 1693 i Nordvika, Dønnes Død: 1785 i Alstahaug, Nordland ------------------------------------------------------------------------------ F Barn 2: Susanna Nordvika Nordnes Hansdatter #19493 Født: 1699 i Død: 1749 i Alstahaug, Nordland ------------------------------------------------------------------------------ F Barn 3: Marith Nordvika Schei Hansdatter #19494 Født: 1700 i Alstahaug, Nordland Død: 1777 i Nesna, Nordland ------------------------------------------------------------------------------ F Barn 4: Maren Dorthea Nordvika Hov Hansdatter Zahl #19495 Født: 1709 i Død: 1789 i Alstahaug, Nordland ------------------------------------------------------------------------------ M Barn 5: Hans Nordvika Leines Hansen Zahl #19496 Født: 1712 i Alstahaug, Nordland Død: i ------------------------------------------------------------------------------ M Barn 6: Daniel Nordvika Hansen #19497 Født: 1716 i Død: 1735 i Alstahaug, Nordland ------------------------------------------------------------------------------ F Barn 7: Barbro Nordvika Hansdatter #19498 Født: 1719 i Alstahaug, Nordland Død: 1787 i Nesna, Nordland ------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg tillater meg å peke mot mitt gamle spørsmål i debatt 14043: 'Thomas Thorsen på Sund i Leirfjord ca.1690'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Innlegg 14: Jeg kan ikke finne forbindelsen mellom personene i dette skiftet og de øvrige i denne debatten. Fins den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest André Martinsen

Ad innlegg 14 og flere:Jeg tillater meg innledningsvis å stille opp på et oversiktligere vis skiftene som allerede er lagt ut ovenfor..Nordvik 1733Hans Olsen †Barbara Sjursdatter, ektefelleOle HansenSjur HansenHans HansenDaniel HansenSusanna HansdatterMarit HansdatterMaren HansdatterBarbara Hansdatter.Nordvik 1735Daniel Hansen †Barbara Sjursdatter, morOle HansenSjur Hansen--- Hans Sjursen--- Barbara SjursdatterHans HansenSusanna HansdatterMarit HansdatterMaren HansdatterBarbara Hansdatter.Nordvik 1773Milla Pedersdatter †Daniel Pedersen--- Anders Danielsen--- Else Danielsdatter--- Adelus DanielsdatterOle Pedersen--- Hans Olsen------ Barbro Hansdatter--------- Anna, Ingeborg og Else Kristoffersdøtre--- Else OlsdatterSamt halvbrødre og -søstre..Ingeborg Kristoffersdatter var gift med Hans Pedersen på Østbø (jf. det sistnevnte skifte). De trolovet seg i 1753. Ingeborgs foreldre var, etter hva jeg kan se, Kristoffer Olsen og Barbro Hansdatter. Det var skifte etter Kristoffer Olsen på Østbø i 1743. Der nevnes barnene Anna, Ingeborg og Else Kristoffersdøtre, samt Ole Kristoffersen, men konen benevnes Barbro Pedersdatter. Det må være feil. Det var også skifte etter Johan Nilsen på Østbø i 1752, og konen het Barbro Pedersdatter. De hadde tre barn, Jon, Marit og Doret Johansen, som var voksne og gift.Man har således å gjøre med to forskjellige kvinner på Østbø som het Barbro Pedersdatter, eller med en kvinne på Østbø som het Barbro Pedersdatter (g. m. Johan Nilsen) og en kvinne på Østbø som het Barbro Hansdatter, men som feilaktig benevnes Pedersdatter (g. m. Kristoffer Olsen).Det ovennevnte er både en redegjørelse for andre og en problemstilling, og grunnlaget for den følgende problemstilling:Hos F. Holthe, Lenke, fremgår det at Barbro Hansdatter, f. 1719 i Nordvik, angivelig den samme som nevnes i skiftene fra Nordvik i 1733 og 1735, ble gift med Hans Olsen i 1741, det vil si to år før skiftet etter Kristoffer Olsen. De hadde barnene Ole, Margrete, Karen, Hans, Anne, Kirsten, Hanna og Kjerstina Hansen i tiden fra 1741 og til 1761. (En mulighet er at Kristoffer Olsen døde før eller i 1741, men at skiftet ikke holdtes før i 1743.)Hvis det ovennevnte er tilfellet: Barbro Hansdatter hos F. Holthe er, som nevnt, f. 1719 i Nordvik. Ole Kristoffer og Barbro Pedersdatters/Hansdatters barn var f. på 1720-tallet.Man har med andre ord å gjøre med to Barbro Pedersdatter/Hansdatter. Det er en aldersforskjell på minst tyve år mellom dem, men de har, tilsynelatende, likevel den samme ektemann og identiske barn: Anna, Ingeborg og Else Kristoffersdøtre.Jeg greier ikke å få klarhet i dette. Jeg ville sette stor pris på hjelp..P. Nermo: Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med ditt spørsmål, og håper at det forlengst har fått et svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Den siste setning i det foregående innlegg skulle være til H. Brun, som startet temaet. Jeg beklager forvekslingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg vil nu ta opp saken som førte meg hit:Barbro Johanna Jensdatter ble født i 1810 i Nesna som datter av Jens Nilsen, Sund på Løkta, og Marta Otelia Olsdatter, Enga. Marta Olsdatter giftet seg senere, i 1814, med Jens Jørgen Andersen (Zahl) (som emnet opprinnelig dreiet seg om) og flyttet fra Nesna og til Træna.Jens Nilsen nevnes kun to gang i kildene, nemlig når han angies som barnefar i 1810 og som brudens far i 1830, og utenom det finnes det ikke mere om ham som jeg kan se. Jeg har undersøkt bl.a. Sølvskatten for Nesna 1816, men uten funn. Han kunne antageligvis være fraflyttet eller død.Har noen gransket på hvem Jens Nilsen var?Har noen gransket videre på Marta Olsdatters foreldre, Ole Kristoffersen og Karen Johansdatter. Mitt forsøk har strandet midlertidig..Vær oppmerksom på at der finnes anetavler på nettet hvor Barbro Johanna Jensdatter føres opp som datter av Jens Jørgen Andersen (Zahl). Det er galt, og jeg mistenker at lysten til å utsmykke slektstreet med flotte navn har overstyrt den sannferdige og uhildede kildebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Fortsettelse av innlegg 20:Jeg kan sette opp anetavlen som jeg mener å ha godt kildebelegg for. Jeg begynner med Ingeborg Kristoffersdatter..1. Ingeborg Kristoffersdatter, g. m. Hans Pedersen, bosatt på Østbø i Alstahaug. De hadde barnene Ole, Marta, Barbro, Kristoffer, Pernille, Anne og Peder.2. Kristoffer Olsen, f. om. 1682 og s. 1743 Østbø.3. Barbro (Hansdatter eller Pedersdatter)De ble gift mellom 1702 og 1713. De hadde barnene Ole, f. 1714, Else, f. 1721, Anne, f. 1724, og Ingeborg, f. 1727, alle på Østbø.En av Elses faddere var Else Monsdatter på Østbø. En av Annes faddere var Anne Jensdatter i Novik (som ikke er det samme som Nordvik ovenfor). Det kan være tale om oppkalling. Man ser at også Ole hadde fått navn fra sin farfar.4. Ole Nilsen5. ?Det etterfølgende baserer seg kun på skiftene fra Nordvik, hvor det står sort på hvitt at Ingeborg Kristoffersdatter, g. m. Hans Pedersen på Østbø, hadde Barbro Hansdatter som mor, Hans Olsen som morfar og Ole Pedersen som morfars far.6. Hans OlsenMan kjenner til at Hans Olsens ektefelle var:7. Barbro Sjursdatter.Hans Olsen hadde kun én kone, nemlig Barbro Sjursdatter, og de hadde kun én datter som het Barbro Hansdatter.Barbro Hansdatter ble f. 1719 i Nordvik, og hun ble gift med Hans Olsen fra Våg i Dønnes i 1740 og flyttet dit, jf. F. Holthe). Både alderen, giftermålet og skiftet etter faren i 1733 utelukker at Barbro Hansdatter i Nordvik kan være mor til Ingeborg Kristoffersdatter g. m. Hans Pedersen på Østbø, selv om det står klart og tydelig i skiftet at Barbro Hansdatter i Nordvik hadde barn som het Else, Anne og Ingeborg KRISTOFFERSDØTRE..Kildene er motstridende når det gjelder Barbro Hansdatter.Det kan være mange grunner til uoverensstemmelsen. Jeg klarer ikke helt å se hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har Christopher Olsen som gift med Barbro Pedersdatter, og de ble antagelig gift før 1714 siden første barn døpes 22.04.1714. Jeg har disse barna på dem:1)Ole Christophersen døpt Dom.Jubilate(22.04)1714. Har han som gift med Dorthe Johansdatter2)Peder Christophersen døpt Fer 2 da, som jeg har gjettet på var 26.12.1718, men datoen er ikke helt sikker her.3)Else Christophersdatter døpt i Alstahaug kirke Dom. 1.p.trinit(15.06)1721.4)Ane Christophersdatter døpt i Alstahaug kirke Dom.2.p.epiphan 1745, og hun ble gift med Absalon Hansen Sandnes Dom.19.p.trinit(24.10)1745.5)Ingeborg Christophersdatter døpt i Herøy kirke Dom.18.p.trinit(12.10)1727. Hun ble trolovet med Hans Pedersen Østbø i Alstahaug kirke Festo vistit. Maria(02.07)1753. Har 2 barn på disse:-Christopher Hansen døpt i Alstahaug kirke 1.pinsedag(25.05)1760-Peder Hansen døpt Festo Pentacostes(26.05)1765.Det siste navnet her på sønn av Ingeborg kan jo tyde på at hennes mor het Barbro Pedersdatter, siden det kan være Barbros far som ble oppkalt her. Christopher Olsen født ca 1682 var bror av min forfar Jon Olsen Østbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er du sikker på at Barbro Hansdatter var født i 1719? Hvis Barbro Hansdatter var mor til Ingeborg født 1727 og hennes søsken så kunne hun jo være død mellom skiftet etter broren Daniel i 1735, men før skiftet etter Christopher Olsen i 1743. Christopher kan ha giftet seg pånytt igjen før 1743 med Barbro Pedersdatter? Da burde det vel ikke stått at hun var i Nordviken i 1735 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.