Gå til innhold
Arkivverket

[#21908] Peder Monsen Florvåg(Askøy) og Gunele Andersdtr. foreldre/fødested ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I 1722 døper de datteren Aagatte i Domkirkesognet i Bergen.' Mar 06 1722 Aagatte Peder Monsen Florwog Gunele Andersdtr DK ' Er der noen som har kjennskap til Peder og Gunele , og som kan fortelle meg hvor/når de ble født/døde?.Er det den samme Peder Monsen 48år gammel som er på Florvåg i 1701? og fikk de flere barn sammen? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her ble aktiviteten plutselig så stor, at innlegget mitt forsvant fra de første femti svært fort.Jeg håper fortsatt det er noen som kan kaste lys over familien til Peder Monsen og Gunele Andersdtr. på Florvåg, Askøy.Jeg har kun funnet datteren Aagatte døpt.Jeg vet heller ikke når Peder og Gunele døde. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det er hvert fall skifte etter en Peder Monsen Florvåg 24 april 1747 (Skiftedes. Nhl.)Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at det er nevnt to døtre med formynder i skiftedes. i 1747. Men burde ikke Aagatte også vært nevnt der selv om hun var 25 år? Kanskje Bjørn Davidsen kjenner til folket. Mvh. Rune Thorstwensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hun ville ikke være nevnt der hvis hun var gift siden dette er en skiftedes. etter Peder Monsen Florvåg, der kun de umyndige arvingene som regel er oppgitt. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har vore på reise vestpå, difor har eg ikkje hatt høve til å svare før. Men eg trur ikkje eg kan vera til stor hjelp, for eg har førebels berre oversyn over dei som øksler seg i Askøy etter 1742 - og knapt nok dei. Eg skal likevel sjekke nokre lister eg har, når eg kjem meg i heimen seinare i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Kenneth og Bjørn for svarene.Om det er samme mann som er nevnt i 1701 mantallet , må han ha vært svært gammel da han døde i 1747. Han må jo også ha vært bortimot 70 år da Aagatte ble født. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Peder hadde dottera Helga (f. 1713?) som var gift i DK med Nils Larsen Almeland på slutten av 1730-talet. Desse to finst saman med Peder i kommunikantereg. 1743, då med Peder som 'værfader', men utan kone (så då er vel Gunnhild død før det). Sidan Peder ikkje finst i kyrkjeboka over gravlagde, er han kan hende omkomen på sjøen.Eg har svara (truleg privat) på eit spørsmål om NL og HP i februar 2003, ser eg. Men eg veit ikkje utan vidare kven eg svara. I alle høve har saka vore oppe før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Bjørn. Da er det nok samme mann som Kenneth henviser til i skiftedes.Da bør vel et skifte kunne fortelle om eventuelle etterlatte.Jeg finner ikke Gunnille død i Askøy.Da er nok hun død før 1742.Det kan nok ha vært meg som har spurt om Helga tidligere, men jeg er ikke hjemme , og har ikke tilgang til databasen min. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der er ei Peder Moensens kone som døyr i 1740 og vert gravlagd i Bergen. Men det står sjølvsagt ikkje namnet hennar i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget Bjørn.Det er vel ikke usannsynlig at det kan være Gunnhilde det er snakk om her.Det var vel ikke uvanlig at man benyttet StJ. som gravplass på den tiden. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.