Gå til innhold
Arkivverket

[#21910] Pfeiff -- Stavanger


Gjest Guttorm Flygel
 Del

Recommended Posts

Gjest Guttorm Flygel

Jonas Fredrik Pfeiff var født 1723 i Stavanger og ble gift med Kirstine Margrethe Friis født 1735 i Trondheim. Jonas Fredrik Pfeiff ble misjonær til Saltdalen, pastor til Folden og sist sokneprest til Flakstad i Lofoten hvor han døde 1788. Ifølge Andreas Erlandsens 'Nogle biografiske efterretninger om geistligheten.......' side 86 og 87 var han sønn av Bendix Johnsen og Anne Dorothea Holm. Bendix døde når sønnen Jonas Fredrik var 3 år. Men hvorfra har Jonas Fredrik Pfeiff fått navnet Pfeiff fra? Kan Bendix Johnsen være sønn av Jon Jørgensen Pfeiff som var borgermester og gullsmed i Stavanger? Jon Jørgensen Pfeiff døde 8 nov. 1688. Det finnes visstnok ikke noe skifte etter ham. Denne Jon Jørgensen Pfeiff var gift med Inger Jensdatter f. 1619 begravet 27 sep 1694. I skiftet etter Inger er bare en datter nevnt, Lisbeth Jonsdtr. Pfeiff, gift 1695 med Jan Kempfer, stadskirurgus. Kan Bendix Johnsen være en sønn av Lisbeth Jonsdtr. Pfeiff og Jan Kempfer? Rent kronologisk ville det vært mer forståelig. Finnes det noe skifte etter Bendix og kona Anna? Til slutt, hvem kan Anne Dorothea Holm være datter av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Iflg. Borge og Valberg bygdebok bind VI s. 121 er navnet Johan Frederik Pheiff (1723-1778). Kristine Margrethe Friis (1736-omk 1809). Deres barn som er nevnt er:1) Lars Smith Pheiff f.omk 1766 d.1854 2) Stie Tønsberg Pheiff f. omk 1771 d.1849 3) Anne Christianne Pheiff f. omk 1776mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Du vil finne mer om Pfeiff-ene i Stavanger under temaet 14181: (Alek)Sander Davidson Fife - Skotte på Vestlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guttorm Flygel

Jeg er kjent med at det i Borge og valberg bygdebok bind VI s.121 er navnet skrevet Johan Fredrik. Det er også skrevet Johan i Andreas Erlandsens bok, men i kirkebøkene for Folda under dåpen av hans barn der er navnet skrevet Jonas. Likedan i skiftet etter hans død i 1778 er hans navn skrevet Jonas. Finnes det noe skifte etter Lisbeth Jonsdatter Pfeiff og Jan Kempfer som kan oppklare eventuelle slektsforbindelser fra Jonas Fredrik Pfeiff og til Bendix Johnsen? Har forøvrig sett etternavnet til Jonas Fredrik skrevet Pfeiff og Pheiff.mvh Guttorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg finner ingen barn døpt i Folda i den aktuelle perioden. Hvilke barn er døpt i Folda?Hvike barn er nevnt i skiftet til Jonas Fredrik Pheiff utenom de 3 som er nevnt i bygdeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guttorm Flygel

I folda kirkebok står det bl.a: 'jordsatt min førstefødte elskelige kiære sønn Simon Benedictus 28/5-1758', 'døpte jeg min førstefødte(!) sønn Jonas Benedictus 17/6-1760 og 'døpte min sønn Marcus Friis aflet med dydige hustru Kirstine Margrethe Nede Friis 21/8-1761'. Men alle disse barna døde unge, for i skiftet 1778 etter Jonas Fredrik er bare nevnt de tre barna som du nevner ovenfor. I Sørfold bygdebok (Rørstad)av Asbjørn Lind står det på side 71-72 noe om dette. Jeg gjør oppmerksom på at det som står om blodskam er FEIL. Det er en STOR feiltolkning av forfatteren som har har ført til denne opplysningen. Er Jonas Fredrik og Kirstine Margrethe aner av deg?mvh Guttorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guttorm Flygel

Er det noen som vet om noen i Stavanger-området som mot betaling kan forske etter mulig slektsforbindelse fra Jonas Fredrik Pfeiff og til andre Pfeiff`er i Stavanger?mvh Guttorm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guttorm Flygel

Jeg gir meg ikke så lett på denne, og flytter den opp igjen i tilfelle noen som kan svare ikke har sett den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Tore H Vigerust

Neppe.Slektsnavnet Flygel staves i norske kilder også Flyge, Flygge, Flügge etc. Wleugel staves neppe med enkelt-v, skulle jeg mene å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

På den annen side er kanskje Flygel og Flygge ulike slekter, og i såfall er mitt forrige innlegg feiaktig.Når det gjelder genealogien til Pfeif, så har jeg gjennomgått stavangerkilder 1670-1740 og vil senere presentere alle innbyggerne i en biografisk katalog (som utgis som bok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guttorm Flygel

Artig å se at etternavnet mitt var så interessant for dere. Men ingen av dere har rett angående opphavet til slekta Flygel som jeg tilhører. Navnet Flygel er nemlig et svenskt soldatnavn og betyr rett og slett vinge. Og i militær sammenheng må det vel bety flanke. Vår stamfar som het Johan Johansson ble 1779 innsatt som soldat i rotan FLYGEL Nr.172, regimentets nr.1025 i Neder Raumo. Neder Raumo ligger nå i Finland. Han tok så slektsnavnet Flygel etter denne roten og slik er opprinnelsen til Flygel-navnet som er i bruk i Norge idag. Samme slekt Flygel finnes også i Sverige. Håper at du Tore kan ha noe i den boka du nevner som kan oppklare min Pfeiff-gåte. Når blir denne boka utgitt? Er det mulig å bestille den her og nå? Mvh Guttorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Takk for oppklaringen ! Nei, ikke noe bestilling på boka nå. Jeg skal fortsette en tidligere oppstartet serie om befolkningen i de norske byene. Jeg skal først utgi noen flere østlandsbyer for jeg utgir stavanger-bindet (sistnevnte vil dekke perioden 1670-1740).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.