Gå til innhold
Arkivverket

[#21913] Hvem var Anders Bryhn og Diderica Styvers?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Anders Bryhn ble sannsynligvis gift med Diderica Styvers et annet sted enn Røros, men jeg vet ikke hvor. De hadde følgende barn født på Røros: Eimert Styvertz (1733, sannsynligvis oppkalt etter hennes far), Giertrud Cathrine (1735, oppkalt etter hans mor), Engel (1737), Beritte Lucie (1741), Engel (1743). Beritte Lucie Bryhn finnes her i 1801 LenkeAnders Bryhn og Diderica Styvers tilhørte tydeligvis 'den kondisjonerte stand' på Røros, noe man tydelig kan se av fadderene på deres barn. Den eneste ikke-kondisjonerte fadder er Maria Iversdatter Brynnilds, som jeg tror må være Anders Bryhns søster.Jeg tror at Anders Bryhn var sønn av Iver (Olsen) Brynnilds (34 år i 1701, sønn av Ole Olsen Brynnilds) og Gjertrud Jonsdatter (datter av Jon Povelsen). Anders hadde følgende søsken: Jon Iversen (min ane, gift med Sophia Christensdatter Haugen), Maria (gift med Peder Pedersen Schanke), Ole (gift med Maritte Hansdatter Kuråsen), Gjertrud (gift med Ole Hansen Røraas), Brynnil (ugift?).Anders Bryhn er nevnt i et par linjer i Rørosboka, ingenting om hans opprinnelse, født ca 1706 (regnet ut etter alder ved død). Han opptrer som fadder på sine søskens barn, kona finnes også som fadder et par ganger. Det er det eneste bevis jeg har for min antagelse at Anders Bryhn egentlig var en Brynnilds. Jeg vil gjerne høre fra noen der ute som kanskje har tenkt de samme tanker som meg angående dette. Hva var han egentlig av yrke f. eks.? Var det kona som førte ham inn i den kondisjonerte stand??Diderica Styvers døde i 1753, 44 år. Faren het sannsynligvis Eimert eller Eimbert (navnet på Beritte Lucies sønn i 1801). Hvor kom hun fra? Jeg ver navnet Støver/Støvers finner i Soknedalen (ST) på 1700 - tallet, finnes det noen tilknytning der?Jeg er meget takknemlig om noen i dette forum kunne gi respons på mine spørsmål.Med vennlig hilsen Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kan tilføye at det finnes bare en Eim(b)ert i 1801. Navnet ser ut til være ukjent i Norsk Personnamnleksikon. Kjenner noen til dette navnet?Navnet Støver finner jeg først i 1875, to personer som er født i Soknedalen.Støverlokken (skal være Støverløkken)finnes som gårdsnavn i Soknedalen i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Astrid Ryen

Jeg prøver meg en gang til på denne.Anders Bryhns og Diderica Styvers datter Beritte Lucie giftet seg på Røros 1771 med Joen Hartz. De hadde åtte barn døpt der før 1781, blant andre IVER, noe som bestyrker min noe usikre teori om at Anders Bryhn er identisk med Anders Iversen Brynnilds. Beritte Lucie og familie var altså i Orkdal i 1801 (se lenken i innlegg 1). Anders Bryhns datter Engel giftet seg også på Røros - med Johan Ertman.DIDERICA STYVERS er fortsatt et uløst spørsmål. Er det noen der ute som vet hvem hun var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Bjørn Olav Åsvold

Din teori om Anders Bryhns herkomst bekreftes av et skifte holdt på Bechosen 26.10. 1739 (Gauldal skifteprot. 1739-68 p. 11) etter Iver Brynilds enke Gjertrud Jonsdatter. Barna i skiftet er: 1. Ole Iversen, bor på Bechosen, 2. Jon Iversen, død, har i ekteskap med Sofia Christensdatter etterlatt døtrene Gjertrud (7 år) og Kirsten (5 år), 3. Monsieur Anders Iversen Bryn på Røros bergplass, 4. Brynild Iversdatter g.m. Ole Jonsen Bechosen, 5. Maria Iversdatter g.m. Peder Skancke og 6. Gjertrud Iversdatter g.m. Ole Hansen Røraas.Du skriver at Gjertrud Jonsdatter var datter av Jon Povelsen. Vet du noe mer om ham? Jeg visste ikke annet om Gjertrud herkomst enn at hun var søster til oberkunststiger Christopher Müllers kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Bjørn!Takk for dine opplysninger fra skiftet 1739 som gir den bekreftelsen jeg trengte for å få sikker kunnskap om hvem denne Monsieur Anders Bryhn var! Jeg fikk også bekreftelse på at Brynnild Iversdatter hører hjemme der. Men denne Monsieur m\å ha giftet seg til tittelen - eller??Ad Jon Povelsen: Det jeg vet om ham, har jeg fra Rørosboka bind 3 side 63 ( under Galåa, gårdsnr. 150, bnr. 1): Bergskriver Jens Finne overtok gården etterat oberkunststiger Christopher Møller døde (skifte 1708). For å sitere fra nevnte sted i Rørosboka: Opprinnelig hadde nok eiendommen vært en seter under et bruk i Os....Rådmann Jens Bing i Trondheim utstedte skjøte på Galaaen, datert Os 27/2 1686 til Jon Povelsen som antakelig hadde vært arbeider eller kanskje oppsynsmann ved smelthytta i Galåa. Povelsen eide også en gård i Bergstaden (uten at jeg har klart å finne ut hvilken!) Med datteren Maren Jonsdatter gikk Galå-eiendommen over til hans svigersønn Christopher Møller.Det står en del om Christopher Møllers barn samt Jens Finne som senere brukte eiendommen som landsted.Den informasjon jeg har om Jon Povelsen er altså tynn - fra en sekundærkilde som Rørosboka 3 som har en del ting som ikke er dokumentert. At det der sies at Maren var datter av forrige bruker Jon Povelsen, føler jeg ikke er bevist godt nok.Jeg antar du må stamme fra noen av etterkommerne til Iver Olsen Brynnilds - hvilken? Jeg stammer fre Jon Iversen og Sophia Christensdatter (Haugen).Hvem var Ole Olsen Brønnilds som døde i god tid før 1701? Jeg tror - etter mange spekulasjoner - at en eller annen Brønnil (mann!!)er en forfar av ham - en Brynnil Andersen finnes i Brekken i manntallet for 1660-årene. Dette er ren spekulasjon som jeg ikke innestår for. Men spennende er det å spekulere uansett!Med hilsenAstrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Åsvold

Hei, Astrid!Om tittelen Monsieur har jeg tenkt at den ikke betyr annet enn at han var kommet høyere opp i samfunnet enn bondestanden. Jeg har notert meg at han i skiftet etter Anders Pedersen Bernhoft på Røros i 1737 omtales som handelsmann.Ad Jon Povelsens gård på Røros: 5.2. 1707 tinglyses skjøte datert 30.10. 1706 fra oberkunststiger Christopher Müller og Iver Olsen Brynnilds, som med sine hustruers samtykke selger til proviantskriver Anders Aalum den gården på Røros bergplass som deres hustruer har arvet etter sine foreldrene, og som Christopher Müller inntil denne tid har besittet. Så dersom Jon Povelsen var far til Gjertrud Jonsdatter og til Christopher Müllers kone, må Jon Povelsens gård på Røros være den som Anders Aalum kjøpte i 1706 (uten at jeg dermed kan si mer om hvilken gård det gjelder).Jeg stammer fra Iver og Gjertruds datter Gjertrud, som var gift med Ole Hansen Røraas, og videre fra deres datter Maren Olsdtr. Korssjøen, g.m. Ellend Olsen Belgmager. Jeg lurer også på hva som er opprinnelsen til Brynnilds-navnet. Det kan jo godt tenkes at opphavet er en ved navn Brynnild (slik Tørres-navnet på Røros ser ut til å ha oppstått), men jeg vet intet om dette - det eldste jeg har notert meg om denne slekta, er skiftet etter Oluf Olsen Brønnilds og kona i 1690. Mvh Bjørn Olav Åsvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

De samme opplysningene om skjøte på Galåen til Jon Povelsen i 1686 står i Prytz' 'Beretninger om bosettingen i Røros prestegjeld 1610-1710':'Af andre eiendomme, gaarde, der nu tilhører Røraas præstegjæld skal nævnes G a l a a e n g a a r d, der var en Hafsjøen underliggende plads – sæter, og eiedes af raadmand Jens Bing, der ved skjøte dateret 27de februar 1686 solgte denne plads til bergarbeider Joen Povelsen. Fra han gik den over til hans svigersøn oberkunststiger Christopher Møller, der benyttet den som sæter til sin død paa foraaret 1708.'Mao. ikke noen kilder til slektskapet Jon Povelsen - Maren Jonsdatter.En Jon Povelsen betaler engskatt i Brekken i 1680, og er nevnt i en matrikkel 1688 på Einarsvola, dette i følge samme Prytz.Når det gjelder navnet Brynhild, er det foruten den tidligere omtalte Brynhild Andersen en Brynild Simensen som fester en liten plass kalt Brekken sammen med (sin bror?) Ole Simensen i 1652 (første gang navnet Brekken forekommer), også nevnt i et skattemanntall 1660. En husmann Brønnild Breche nevnes i 1671.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.