Gå til innhold
Arkivverket

[#21919] Wilhelmsenrederiet - slekt av Hoelstad


Gjest Gry Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Olsen

Hei! Er nær ane av Hans Wilhelmsen (1 av de 3 brødrene til rederiet om jeg ikke tar helt feil). Søker alle opplysninger rundt denne personen. Født 1865 i Hølen / Ås Vestby. Sønn av Jakob Vilhelmsen og Helene Marie Olsdatter. Hans ble gift med Bertha Svendsen f. 1870 Kristiania, datter av Hans Svendsen og Inger Mathea Ingebretsdatter. Hans og Berta giftet seg i Paulus menighet 30 mai 1895. Fikk barna Ruth f. 1896 og Inger Marie f. 1898 (også ei jente til som jeg ikke har navn og dato på, evt. flere barn?). Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid T. Stordalen Henriksen

Er det Tønsberg rederiet Wilhelm Wilhelmsen du mener, så var Morten Wilhelm Wilhelmsen (d. 1910) sønn av garvermester Abraham Wilhelmsen som startet firmaet.Sammen med sin venn og nabo, gullsmed Balchens sønn, som var 25 år og myndig, startet Morten Wilhelmsen megler- og befraktningsforretning under firmanavnet Wilh. Wilhelmsen.Gift 1865 med Catarine Fredrikke Lorentzen/Conradi? (1806-1876).Sønn: Halfdan Wilhelmsen (1864-1923)Hans sønn Willie Wilhelmsen(f. 1901) døde i Sveits i 1938.Disse opplysningene kommer fra denne siden, mye om hjemmet deres Gunnarsbø , se om familien langt nede på siden:[url="http://www-bib.hive.no/tekster/tunsberg/gunnarsbo/del9.html>LenkeHer er familien i 1965:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Hei og takk for responsen! Men, nei dette er ikke riktig familie. Rederiet er dagens Wilhelm Wilhelmsen som holder til i Oslo. Hans dannet rederiet med broren Ole (evt.andre, bror Anton?). De var sønner av garver Jacob og Helen som nevnt, men disse bodde ved Hølen/Vestby i Østfold. Anene bakover er fra bl.a. Hoelstadætten + andre gårder i Ås og Vestby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Du sier ikke klart hva du har funnet og hva du ellers er ute etter. Har du f.eks. funnet Jakob i folketellingen 1865? Du finner han i Hølen som garversvend Jakob Vilhelms. 33 år, født i Ås. Hølen/Vestby ligger ferresten i Akershus - ikke Østfold. Det finnes et par tre bøker om Hølen som kanskje kan ha med notiser om fra familiens virke der.Svært mange i Follobygdene (også jeg) har røtter bakover til Holstadslekta, inkludert Fane/Fanden.Vennlig hilsen Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Hei! Jeg ser jeg ikke har skrevet veldig klart... Jeg har masse informasjon av skrevet form via bygdebøker fra Ås og Vestby, samt fra slektsstevne iht Hoelstadætten. Det jeg lurer på er iht Hans` tid i Kristiania med familien, hans søsken, barn, dannelsen av rederiet? Kanskje noen der ute har røtter av disse personene? Bygdebøkene nevner mye navn, men lite 'historie' i nyere tid. Fra eldre tider står det veldig mye, bl.a. ved Hoelstad. Min oldemor ble 'eksludert' fra familien pga giftemål under deres stand - derfor har vi hørt svært lite om familien. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Her er garvermester Jakob Vilhelmsen m/fam. i 1875 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f70204.wc2&variabel=0&postnr=27&fulle=true&spraak=n>Lenke og her er hans sønn Ole som pussig nok er gift med ei Bertha fra Kristiania Lenke Anton er smedmester i Kristiania gm. Hilda og Marie enke etter Jakob er her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Hans Wilhelmsen bor i Grynersgade 4 Kristiania ved FT 1900. Der er det reg. 2 barn - iht familien min skal det være flere barn (født etter 1900). Fra kirkebøkene ved deres giftemål og ved de 2 barnas dåp står det at Hans er Ekspeditør. Grunnen til at jeg har snakket om rederiet er muntlig snakk fra de eldste i familien. Dessverre er alle borte så dette kan jeg ikke få bekreftet. Skudd i blinde? Men synes det er merkelig at det ikke skulle være noe i det da det har blitt snakket mye om. Et annet rederi? Det skulle være 3 av brødrene og at navnet ble til iht til deres familienavn - Wilhelmsen. De hadde også et felles landssted på Oppegård som ble kallt Wilhelmsenhøyden (?). Det stemmer at også Ole fant seg ei Bertha - hun var opprinnelig fra Nes på Romerike. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Som jeg skrev i innlegg 7 så er dette muntlig informasjon. Jeg vet ikke mer en det jeg har skrevet der. Men finnes det flere? Jeg vet ikke. Svaret kan være at det ikke var noen som dannet rederiet, men som jeg skrev tidligere er det merkelig at dette var et samtaleemne. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Det ble spurt'om det finnes flere Wilhelmsen rederier' Ja, blant annet Anders Wilhelmsen rederi i Oslo Mbh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.