Gå til innhold
Arkivverket

[#21920] Prokurator Jochum (Nielsen) Raanes Ca.1714 -1765, Hvem er hans foreldre?


Gjest Ulrik Paasche
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulrik Paasche

Prokurator, Hva er det ? I 'Slægten Benkestok', samlet og utgitt av Wilhelmone Brandt, har jeg lest at prokurator Jochum (Nielsen) Raanes var en bror av Danqvart Paasche Raanes, død 1770 som Sogneprest til Skjærstad. De har begge etterslekt, men hvem var deres foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heidette burde vel hjelpe litt.den 6/11-1771 ble det holt skifte etter Marichen Paasche på Skjerstad prestegård hun var gift med Nils Raanes. Barn: Jochum Nilsen Raanes handelsmann i Sandnesjøen Danqert Paasche Raanes N. N. Raanes g. m. Klokker Lind i Christiansund N. N. Raanes g. m. N. N. Schioldager i Trondheim Ingeborg Anna Raanes hun var hos Paasche i Kristiansund, som og var verge for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrik Paasche

Hei Takk skal du ha, Steinar. Dette var nytt for meg og det knytter jo Raanes til Kristiansund-Paaschene. En Ulrik Fredrik Paasche 1720 - 1795 skal der ha vært gift med en Aletta Dorothea Raanes 1719 - 1791 fra Åfjord? Kanskje en slektning av Nils Raanes? Nå har jeg iallfall noe å lete videre på. Hilsen Ulrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HEIHar mulighet akkurat nå å sjekke, men trolig var Nils Raanes prest i Skjerstad og har trolig vært andre steder før.det er en del skifter på Helgeland som berører denne familien.Det er og noen av den slekten i Børsa S-Trøndelag i denne tidsperioden.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrik Paasche

Hei, På Rånes i Åfjord har jeg funnet en Nils Rånes f. ca. 1691 og hans far Per Nielsen Rånes ca. 1645 - 1717. De var gårdbrukere på Rånes i Åfjord, men jeg finner ingen forbindelse mellom dem og Raanesene i Nærøy og Norland. Jochum og Danqvart er spesielle navn og bør ha en opprinnelse. Det var flere Danquardt Paasche i Halden på den tiden, mulig Marichen kom derfra? Eller kom navnene fra Raanes-slekta? Har også letet frem en gammel hypotese at en Mariechen Danqurdsdatter skulle være mor til Alletta Rånes og tante til hennes mann Ulrik F. Paasche. Jeg forkastet den teorien da jeg fant den ikke stemte, og ingen spor etter noen Mariechen ble funnet. Ca 1745 til 1755 bodde Johan F, Paasche på gården Fossum i Børsa. Så jeg er interrisert i en eventuell Raanes-slekt i det området. Tar imot alt med takk. Hilsen Ulrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I 'Norges Prokuratorer, Sakførere og Advokater' Bind 1 som omhandler 'De embedsmæssig utnævnte Prokuratorer 1660-1814' ved S.H. Finne-Grønn er ingen Raanes eller Nielsen Raanes nevnt. Dette gjelder vel å merke prokuratorer som virket i Norge.Ikke alt Finne-Grønn skriver er uttømmende eller absolutt korrekt (han har også her disse merkelige dao-feilene som vi finner i Elverums-bøkene om enn ikke i så store mengder), bare så det også er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrik Paasche

Takker for opplysningen vdr. Prokurator. I ' En Familie Paasche' av major E. Hartmann (1955)har han en hypotese at en Danquardt Paasche er hennes far. Hartmann bygger på navnelikheten i senere slektsledd og presiserer at det er en hypotese, 'forhåpentlig en arbeidshypotese', som han sier. Det er alt jeg vet, men da hørte hun vel til Kristiansundsgrenen av Paasche? Det er de som har etterkommere som Danquardt og Danquardtine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrik Paasche

Ja, kanskje det. Jeg kunne ikke finne Alletta eller Nils Rånes blant dem. Men det er ikke sikkert faren hette Nils, når hun sannsynlig ikke er datter av Marichen. Alletta Dorothea Rånes var jo gift med Ulrik Fredrik Paasche, som var toller i Kristiandsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrik Paasche

E. Hartmann brukte foresten navnet Ulrik Fredrik Fyhn Paasche. Forstår ikke hvor navnet Fyhn kommer fra. Ulriks foreldre var Anna Muhlenphort og Henrik Paasche (Også toller i Kr.sund)? Kanskje det er feil, da jeg ikke har funnet navnet Henrik blant etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet finnes en annen utgave av mor til disse Raanesene, som foresten finnes i Skjerstad/Bodø området ennå.Anvnet skrives Merechen Paaschesølv i boet merket M.B. 1739 og M.B.R.M.D.B. 1717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Bjørn Kristensen

Disse,, Raanesene,,har sitt opphav fra Rånes i Åfjord,Sør trønderlag.en del av disse flytta nordover..Trondheim- Sandnessjøen-moskenes-Værøy-Røst.Det er vanskelig å finne noe serlig om deres opphav i gammel tid fra Åfjord 1600 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(11:) Ulrich Friderich Fien (Fÿhn/Fyen/Fyhn) Paasche (1720-1796) er antakelig oppkalt etter oberstløytnant Ulrich Friderich Fien (c1675-1741) i Gjerpen, Skien, TM.Ca. 1720 var UFFP's far Ole Friderichsen Paasche (c1685-c1749) borger i Skien. Han flyttet på denne tiden til Trøndelag, der han var kvartermester. Ole kan muligens være sønn av garnisonsbaker i Fredrikshald, Frederich Danquartsen Paasche (c1635-et.1673), som muligens kan være sønn av Danquart Paasche (f. ca. 1590), som muligens er farfar til Marichen som ble gift Raanes (se over).Antakeligvis litt vel mye 'muligens', kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jfr. sidste indlæg i tema 65934 - så havde 'Frederich Dannchuorsenn' ifølge skattematrikkelen 1647 brugsretten til Herrebøe i Idd.Han må da have været myndig og dermed født før 1635. 1620-22 er nok mere sandsynligt.Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.