Gå til innhold
Arkivverket

[#21923] Adoptivforeldre i Skedsmo fra 1903


Gjest Ole Øystein Nybø
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Øystein Nybø

Min svoger i Oslo leter etter fosterforeldrene til sin far Otto Storm Gulbrandsen f. 12.09.1899 i Oslo, som mistet sine foreldre Anton Gulbrandsen på Fjellhamar i 1902 og Ragnhild Gulbrandsen på Lillestrøm i 1903. Senere vokste Otto opp hos noen som han trolig var i slekt med på Lillestrøm eller i området der.Det som min svoger har å gå etter, er at han i denne forbindelse kan huske fra sin barndom navn som: Skolegata, Nitedalsgata og en dame ved navn Klara.Vi finner i FT 1900 Skedsmo en Klara Kristiansd. gift med Kasper Hansen. De bodde i Nitedalsgaden 39, og hadde datteren Aagot f. 1900.Kjenner noen til denne familien? Det kunne være fint å få sjekket dette sporet, enten ut eller inn.Vi har forsøkt å finne fosterforeldrene gjennom kommunearkivet i Skedsmo uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Vi finner ikke familien i FT 1900, men Otto Storm Gulbrandsen ble døpt i Vålerenga kirke 11.03.1899. Det neste vi har er at faren Anton Gulbrandsen døde i en arbeidsulykke på Limfabrikken på Fjellhamar 27.11.1902.Foruten foreldrene Ragnhild og Anton Gulbrandsen bestod familien av de tre barna a) Alf f. 23.09.1895, b) Gudrun f. 29.10.1897 og c) Otto Storm 12.09.1899. Alle født på Vålerenga, Enebakkvn. 24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

De er jo ikke bosatt i Enebakkvn. 24 i 1900. Kan det være foreldrene du finner her?LenkeImidlertid mangler jo alle barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kanskje man bør få sjekket original-tellingen for Rødfyllgata 8, for å se om det er uteglemt barn? Rart at de ikke er der da! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

MINI Fc 0001 1908-1916 09 Lillestrøm sokn. Ført av res. kap. Fødte. Vigde. Konf. 1908-1915. Døde 1907-1916. Dødfødte 1908-1916. Innfl. 1908-1914. Utfl. 1910-1917. Innmeldte 1912-1916. Utmeldte 1910-1924. Kan du ha flaks, her kan du finne konfirmasjonen hans! dersom du ikke har fått svar på denne innen jeg skal på RIksarkivet, skal jeg sjekke den for deg. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Tusen takk for hjelpen så langt.Rødfyllgata 8 er nok et blindspor, for 'vår' Anton Gulbrandsen var f. 04.11.1856 i Hurdal, og kona Ragnhild Olsd. Gulbrandsen var f. 05.04.1856 i Mellem-Stæringen i Eidskog.Dobbeltgjengerne i Rødfyllgata var både eldre og født andre steder. Så de tror jeg vi kan se bort fra.Men jeg vil gjerne tilbake til det som min svoger kan huske nemlig: Skolegata, Nitedalsgata og en dame ved navn Klara på Lillestrøm. (1. Innlegg) Er det noen som vet noe om denne familien?Ole Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

HeiDette er et skudd i blinde:LenkeSom du ser er det en del ting som stemmer med dine opplysninger, mens andre ting ikke stemmer i det hele tatt. Det som er merklig er at en sønn er født 12.09.1899 i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ole Øystein, jeg har i hvertfall sjekkka kirkeboka for Otto Storms dåp, og han har ikke noen flere navn. Enten så er det feil skrevet, eller feil familie. Du bør nå fortelle oss hvor mye du har lett i kirkebøker forover og bakover, for å finne disse.En av fadderne til Otto Storm var Helga Gulbrandsen (pige), og henne regner jeg med at dere finner i Ullevålsveien 2. hun er kanskje søster til pappan?Jeg skal legge ut mer i morra vedr. kb- om hans dåp, men først skal jeg ha en koselig fredagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Dette er helt sikkert rette familien selv om navna i FT ikke stemmer. Vi vet jo fra før at etterrettligheten i enkelte tellinger kan være så som så, og denne var i grunn ganske drøy. Likevel stemmer tellingen så mye at vi ikke er i tvil. Her har vi dem.Og da gjenstår det bare å finne hvor og med hvem Otto Storm Gulbrandsen bodde og vokste opp etter at foreldrene hans døde. Og da viser jeg igjen til at vi ikke kan finne han i kommunearkivet til Skedsmo, men at sønnen til Otto Storm mener at han skulle ha vokst opp enten i Skolegata eller i Nitedalsgata på Lillestrøm. Og så var det denne dama ved navn Klara som han også mener å huske.Ole Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dere har altså ikke prøvd med kirkebøker osv. for å finne kjenninger/familie ??Dere må kanskje gå bakover for så å komme forover og så finne familie.Jeg tror fremdeles på konfirmasjon, hvor bopel blir oppgitt. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Hei Laila og tusen takk for interessen du viser.Jeg har kansje ikke vert helt presis i min beskrivelse av det vi egentlig var ute etter. Vi kjenne det meste av det som er av betydning for denne familien i KB før 1900, men det som vi fortsatt manglet var:A) Å finne familien Gulbrandsen i FT 1900.B) Å finne fosterforeldrene til Otto Storm etter at foreldrene døde.Vi har nå takket være Hanne i innlegg 8 fått svar på hvor de var ved FT 1900.Det som da står igjen er å finne svar på spørsmål B. Og her har vi ikke kjennskap til kirkebøkene for Skedsmo. Vi har ikke kommet så langt, og tenkte at vi kansje kunne gå en snarveg ved legge ut de opplysningene vi hadde om de eventuelle fosterforeldrene den vegen. (Kasper og Klara i Nitedalsgata 39)Ole Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

HeiJeg har sjekket innførslene over konfirmerte for Skedsmo i tidsrommet 1913-1917.Ingen Otto Storm er innført der.Lørenskog er ikke med i kirkeboka, for den gjelder bare hovedsognet, men Lillestrøm var en del av Skedsmo.Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Skedsmo MINI Fc 0001, 1908-1916, k 7/9, s. 161, nr. 14.Konfirmert i Lillestrøm kapell 4. oktober 1914.Otto Storm Gulbrandsen f. 12.9.99 døpt 11.3.00. Fødested: Vaalerengen. Kristiania Bopel: Eidsvoldsgt. 7, Lillestrøm Foreldre: Værkstedsarb. Anton Gulbrandsen og h. Ragnhild f. Olsen. Vacc. att. 12.8.04. Konfirmantens kristendomskundskab: 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Oi!Tydeligvis en dårlig jobb jeg gjorde. Det var riktignok en dårlig kvalitet på kopien og en annen kirkebok, men ikke god unnskyldning.Flott at du også sjekket, Turid...Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Kjempeflott!!!Nå har vi en adresse å gå etter, og da regner vi med å finne det vi har lett etter.Vi vil ta kontakt med Skedsmo kommunearkiv over helgen for å finne ut hvem som bodde i Eidvoldsgt. 7.Tusen takk til alle som har bidratt.mvh Ole Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei igjenHvis Otto Storm hadde flyttet til Lillestrøm og sin fosterfamilie i Eidsvoldgt før folketellinga 1910, bør det være mulig å søke om å få tilgang til lista for denne spesifike adressen så lenge det er etterkommere av Otto Storm som søker...Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Etter det jeg har skjønt, så får alle nei på innsyn i 1910-tellingen.Men, en forespørsel til kommunearkivet bør være saliggjørende :)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.