Gå til innhold
Arkivverket

[#21924] Søren Hansson Løkkebø og Brita Andersdtr. i Kinn


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Søren Hansson Løkkebø f. 1786 var gift med Brita Andersdtr. Er det noen som kan finne dette giftemålet og hvor hun var fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Har ikke giftemålet, skal se etter det. Men jeg mener at Brite er fra gården Solheim og født 1780. Jeg har tre barn nevnt for dette ekteparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Nå skal vi se. Brithe Andersdatter fra gården Solem i Gloppen ble gift 24.06.1807 med Søren Hansen Lykkebø. Finnes her i DA under gifte i Gloppen 1686-1816. Jeg er ganske så sikker på at dette er riktig ektepar. Så vidt jeg vet fikk de datteren Helene allerede 19.07.1807,så de var vel ute i siste laget med dette giftemålet:-) De fikk også Anders i 1811 og Anna i 1812 eller 1813. Jeg har også Lars født i 1814.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Takk skal du ha! Der falt mye på plass. Jeg har registrert følgende om denne familien:Descendants of Søren Hansson Løkkebø 1 Søren Hansson Løkkebø b: 1786 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 28.10.1786 Kinn, Sogn og Fjordane .. +Brita Andersdtr. Solheim b: 1780 in Gloppen, Sogn og Fjordane 2 Helena Ludvike Sørensdtr. Løkkebø b: 1807 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 19.07.1807 Kinn, Sogn og Fjordane 2 Anders Sørenson Løkkebø b: 1811 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 14.07.1811 Kinn, Sogn og Fjordane 2 Anna Sørensdtr. Løkkebø b: 1813 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 29.03.1813 Kinn, Sogn og Fjordane 2 Lars Sørenson Løkkebø b: 1815 in Kinn, Sogn og Fjordane .... +Anne Eriksdtr. Ommedal b: Abt. 1809 in Hyen, Sogn og Fjordane Jeg har forresten fått tak i kopi av skiftet til Dorte Johannesdtr. på Tonheim. Kommer tilbake med det som kan finnes der i det innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg har forresten et problem noe tidligere på Løkkebø og det er familiene Anders Larsson Furebøen og Anders Olson Løkkebø på sent 1600-tall. Hvilke barn tilhører hvilken Anders? Vet du noe om dette, Lars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Kan fortelle deg at Lars Sørensson har stor etterslekt i USA. Mener å huske at du finner info og kontaktperson på emigrantsidene til fylkesarkivet. Jeg har registrert ti barn på Anders Larsson. De jeg har er Helga, Jens, Gjertrud, Kari, Synnøve, Alis, Lars, Simo, Johane og Malina.På Anders Olsson har jeg registrert barna Maline, Marte, Hans, Brite, Ole, Johanne og Simon.Om dette er helt riktig er jeg ikke sikker på, har ikke brukt veldig mye tid så langt tilbake i tid.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg har ikke så mange og noen forskjellige navn. Her trengs det en opprydding fra min side. Jeg har bl. a. en Truls gift med Synnøve Hansdtr.Jeg har også dato for ekteskap mellom Anders Larsson Furebøen og Brita Larsdtr. Løkkebø satt til 21.04.1689 i Svanøe. Mange av barna skulle være født før dette, eller?Kjenner du navnet på kona til Lars Andersson Løkkebø født 1689?Lars Sørenson er min kones tipp-oldefar, så takk for den referansen du ga meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Her kan jeg nok ikke hjelpe deg. Har ikke selv vielsesdatoen. Men barna jeg har er født fra 1670 og utover. Den eneste Lars Andersson Løkkebø jeg har er sønn til Anders Larsson. Han har jeg født i 1685 og gift med Anne Arnesdatter.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Dette er mitt problem også. Flere av barna skal være født før 1689. Vel, vel, det er bare å gå løs på kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Andersbarn på Løkkebø omkring 1700.På Løkkebøen var det ca. år 1700 to gardbrukere med namnet Anders. Høvesvis Anders Olson f. 1649 og Anders Larsson f. 1648. Anders Olavson var født på Løkkebø nemnd 16 år gamal som son til Olav i 1666. Anders Larson var født på Furebøen i Førde og truleg gift til Løkkebø. Andersane hadde tydelegvis mange barn som blei gifte omkring i distriktet. Nedanfor er ei oversikt over desse Anderssønene og Andersdøtrene som eg veit om.-Helge Andersdatter f. ca. 1670 g. m. Eirik Hansson Solheim, busett i Frammarsvikja. Mest truleg dattera til Anders Larsson.-Simo Andersson g.m. Synnøve Nilsdatter Sundal-Synnøve Andersdatter f. 1673 d. 1720 g.m. Ingvald Nilsson Sundal.-Gjertrud Andersdatter f. 1673 d. 1744 g.m. Lars Jonson Eimhjella bnr. 1.-Marte Andersdatter f. 1678 d. 1732 g.m. Gunnar Knutson Horne bnr. 2.-Truls Andersson (f. 1679) g.m. Synnøve Hansd. Bjørnset og busett der.Kari Andersdatter f. 1678 først g.m. Anders Gunnarson Sandvik d. 1703.Seinare g. m. Markvard Samuleson Sandvik (frå Løtuft i Naustdal).-Johanne Andersdatter g.m. Olav Paalson Apalset bnr. 3, Naustdal (Vevring).-Alis Andersdatter fikk barn med Olav Torleivson Sundal f. 1682.-Maline Andersdatter f. 1673 d. 1760 g.m. Lars Erikson Hjorteset.-Brite Andersdatter f. 1693 g.m. Knut Villumsom Hjorteset, busett Eimhjella bnr 2.-Jens Anderson Løkkebø f. 1672 g.m. Anna Antonsdatter Eimhjella bnr.2.-Lars Anderson f. 1685 d. 1751 g.m. Anne Aarnesdatter Ommedal. Lars var sonen til Anders Larsson.-Hans Anderson f. 1684 d. 1747 g.m. Synnøve Eriksdatter (frå Hjorteset?)-Ole Andersson f. 1699 g.m. ????. Hans og Ole var sønene til Anders Olson.Eg må spørje kor giftarmålet til Anders Larsson Furebø og Brita Larsdotter 1689 er nemnd. Dette må i såfall være det andre giftarmålet hans, for han er nemnd på Løkkebø omkring 1675.Eg må også spørje om nokon har foreldrene til Brita Andersdotter Solheim g.m. Søren Hansson.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Leif. Når det gjelder foreldrene til Brita gift med Søren Hansson må du til gården Solem i Gloppen. Regner med at du vil finne det i bygdebøkene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Giftemålet mellom Anders Larsson og Brita Larsdtr. er beskrevet slik i Kirkebok for Kinn 1689-1729:Under sponsores (forlovelse) ' Svanø 28/3-1689 Anders Lauritson cum Brithe Lauritsdatter Ancilla Ole Løckebøs'Under copuleret (gift)'Svanø 21/4-1689 Anders Lauritson cum Brithe Lauritsdatter af Løchebø'Ellers: Takk for opplysningene om kona fra Ommedal i Hyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Da er det trolig at han har vært gift før.I Flora-soga om gården Løkkebø skriver Joleik: '1684 Anders Larsson, var fra Furebøen i Angedalen, gift og boende på Løkkebø, vart lensmann og elles vyrd ymseleis'Ekteskapet i 1689 kan være et annet. For Joleik skriver: ' 1689 brudvigd soldat Anders Larsson med Brite Larsdotter, terna hans Olav L' I tellinga for 1701 er Anders Larsson omtalt som 53 år. Bare sønnen Lars 16, er omtalt av barna.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Når sønnen Lars blir døpt 1/7-1689 er Anders Lauritsson omtalt som soldat. Faddere er: 'Gietmund, Michel og Peder af Nordal, Margrethe og Marithe Michelsdtr. ibid' (dvs Nordal) Hva betyr dette? Er dette en helt annen Anders?Barna til Anders Olson Løkkebø i kirkeboka er:Brite, døpt 8/2-1689, Faddere: Laurits Øren, Hans Ingvaldson Solheim, Marte Gunnarsdtr. Øren.Kari, døpt 13/8-1693, Faddere: Hans Egeffiord, Lars Øren, Brita Nøsdal, Siri Løchebø, Kari Larsdtr. NøttingnesOle, døpt 28/10-1698, Faddere: Hans Egefiord, Lars Langedal, Jens Andersson Løchebø, Magnhilde Indestad, Gjertrud Knudsdtr. KnabestadFadderne kan vel gi en pekepinn på hvor moren kom fra. (Eikefjord, Øren, Lnagedal +++)Lars Erikson Hjortesetter blir forlovet med Malene Andersdtr. Løchebø 15/2-1715, vitner er Anders Olson Løchebø (far) og Lars Willumson Solem i Hyen.Lars Erikson Hjortesetter blir copuleret med Malene Andersdtr. Løchebø 19/11-1715Knudt Willumsen Hiortestter blir forlovet med Brite Andersdtr. 12/10-1720, vitner er Laurits Hjortesetter og Giermund Nordal.Knudt Willumsen Hiortestter blir forlovet med Brite Andersdtr. 9/11-1720.Dette tyder vel ihvertfall på at Malene er Anders Olsen sitt barn.Jeg har også Malene Olsdtr. Løchebø copuleret med Ananias Andersen Hille 23/7-1724. Bygdebok for Naustdal I s. 489 bekrefter dette. Vitner ved forlovelse Ingvald Nærvig, Rasmus Solem. Iflg Bygdebok for Naustdal II s. 104 er Malene Olsdtr. Løkkebø gift 1733 med Lars Markvardson Reiakvam f. 1707 d. 1735 på Helle, Malene død som enke på Helle. Hun fikk til sammen 11 barn i 2 ekteskap.Døde: 11/9-1692 barnet Nils Andersen LøchebøEn annen dåp på Løchebø er Ole, 12/2-1693, Far Ole Olsen Løchebø, Faddere er Anders Larsen, Anders Olsen, Salmie Løchebø, Eli Egefiord.Her kan det se ut som bade Anders Olson Løkkebø og Anders Larsson Furebøen opptrer sammen.Marte Andersdtr. Løkkebø gift med Gunnar Knutson Horne fikk 5 barn: Knut, Ales, Berta, Maria og Margrethe.Vet vi hvor Anders Olson Løkkebø var fra Anders Larsson sin far Lars Rognaldson Furebøen hadde en bror Ola Olson bosatt på Skaflestad i Naustdal. Kan han være hans sønn med innblanding i hverandres dåp etc. eller bare naboskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Til det siste. Jeg er ikke helt sikker på hva Joleik mener, men i forbindelse med en konflikt i 1682 omtaler han Anders Olsson som verbror til Anders Larsson. Men hva betyr verbror? Selv tolker jeg det som svoger, og det betyr vel at Anders Larsson var gift med ei søster av Anders Olsson eller omvendt. Og den infoen jeg har er at Anders Larsson var gift med ei Brithe Larsdatter. Navn på kona til Anders Olsson vet jeg ikke, så det er vel en mulighet for at dette kan være ei søster av Anders Larsson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Verbror er svoger. Hvor har du det fra at Anders Larsson Furebøen var gift med Brita Larsdtr. Hun kan ikke være søster til Anders Olsen. Patronymikonet er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Når det gjeld svogerskap så kan vel det også oppstå dersom ein er gift med hver si syster.Eg ser at Malene Olsdotter blei nemnd og eg har ei forklaring om henne.Lars Andersson Løkkebø var gift med Anne Arnesdatter Ommedal. Det framgår av skifte etter Arne Rasmusson Ommedal 10.7.1714. Men før dette var truleg Anne Arnesdatter gift 2 gonger.Første gongen i 1703 med Ole Kristofferson Skjerdal (1781-1703) i Gloppen. Med han fekk ho dottera Malene f. i 1703. Dette er nok den Malene som giftet seg 2 gonger på Helle og deretter flytta til Areklett i Naustdal.Andre gongen (1706) giftet Anne Arnesdatter seg i Skjerdal med Anders Paulson Berle (1672-1708. Med han fekk ho døtrene Synneve f. 1707 og Lisbeth f. 1708.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

At lensmannen var gift med Brithe Larsdatter viser jo du til selv også, vielsen fra 1689, hvis dette er riktig Anders Larsson. Så det er helt riktig at hun ikke kan være søster av Anders Olsson. Men Anders Olsson kan jo ha vært gift med ei søster av Brithe. Eller med ei søster av Anders Larsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Førsund nevner 4 søstre til Anders Larsson Furebøen.Marta gift med Ole Andersson Kussli Gjertrud til Flugekvam Helga gift med Anders Olson Terva f. 1648 Alis gift med Torstein Haldorson ErdalAnders Olson Terva født 1648, men med bosted Tefre, nevner Førsund med et sikkert barn Ole født 1692. Ellers opererer han med 'mogelege' barn. Det var da en morsom likhet i navn og alder til vår Anders Olson på Løkkebø, men denne skal ha bodd i Førde.Vi får foreløpig ha som hypotese at vi har en NN Larsdtr. Løkkebø, søster av Brita Larsdtr. som Anders Olson Løkkebø's kone.Ole Andersson Tefre f. ca. 1692 ble forøvrig gift med Anne Susanne Didriksdtr. Wittrup. Disse er også min kones aner og er forfedre til Inger Gundersdtr. Hafstad f. 1827 som ble gift med Simon Ludvig Halvorson Tonheim f. 1815 i Kinn, sønn av Halvor Arent Bertelson Tonheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har fulgt denne debatten med interesse , og stor ble min glede da jeg så at dere kom inn på Anne Arnesdatter i innlegg nr.17.Jeg stammer fra Annes ekteskap med Anders Paulsen gjennom datteren Lisbeth.Hun ble gift i 1732 med Ole Sjursen Lechnes.Askvoll bygdebok nr.3 nevner at Lisbeth var datter av Anne Arnesdatter og Anders Løkkebø , men har ikke visst vilken Anders det var.Dermed falt der flere brikker på plass i slektspuslespillet mitt. Og takk for det.Er det noen av dere som vet hvem Arne Rasmussen Ommedal var gift med? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

God morgen. I Florø var det 2 grader i dag morges og snøen ligger ned mot 200 meter, sannsynligvis også på Løkkebø.Vel, vel. Arne Rasmusson Ommedal var iflg. Aaland født ca. 1647 død 1714 og gift 2 ganger. 1. g. med Malene Nilsdtr. død 46 år gammel i 1698, 2. gang med Kari Olsdtr. Skjerdal død ca. 1737. Han var bruker på nr. 5 'Rasmusbruket'Faren til Rasmus, Arne Ommedal d. før ca. 1630, bruker i 1617, var gift med Maritte. Hun var bruker i 1630. Arne eide også 4 1/2 pd. odelsgods i Rød og Fylleide.Denne Maritte er nok enken 'Berig' som Aaland referer til som bruker før 1609.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Ser at vi har mange felles aner her, for jeg stammer også fra Ole Andersson og Anna Wittrup. Var forøvrig i Førde onsdag og været var ikke spesielt bedre da:-) Og kan trøste deg med at her i Grenland så regner nå Barnas Dag bort... Ha en strålende dag.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

I skiftet etter Arne Rasmusson Ommedal i 1714, er disse nemnde:Hans hustru: Kari Olsdotter. Hans avdøde hustru: Mallene Nilsdotter og barna med henne:-Rasmus Arneson, myndig.-Ane Arnesdotter g.m. Lars Andersson Løkkebø.-Ane Arnesdotter 24 år (6.7.1721 gift med Lars Olsson Rørvig i Hyen).-Abelone Arnesdotter, 22 år (21.11.1728 g.m. Sjur Olsson Rørvig i Hyen.-Mallene Arnesdotter 20 år.Når det gjeld Brite Andersdotter Solheim, så har eg ikkje funne henne døpt i kyrkjebøkene, så eg vil være svært takksam dersom nokon kan hjelpe meg der. So langt har eg berre sannsynleggjort hennar foreldre ut fra faddrane til hennar barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til Leif Øren for ytterligere informasjon om Annes foreldre.Ha en strålende helg, hvor den nå enn tilbringes. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.