Gå til innhold
Arkivverket

[#21924] Søren Hansson Løkkebø og Brita Andersdtr. i Kinn


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Vet dere forresten om Lars Andersen Løkkebø og Anne fikk barn sammen? Jeg kan forøvrig ikke finne ekteskapet deres. Det må vel ha skjedde en gang etter 1708 da Anders Paulsen døde. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Her er barna til Lars og Anne:Descendants of Lars Andersson Løkkebø 1 Lars Andersson Løkkebø b: 1689 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 01.07.1689 Kinn, Sogn og Fjordane +Anne Arnesdtr. Ommedal b: 1688 in Gloppen, Sogn og Fjordane Baptism: 28.01.1688 Gloppen, Sogn og Fjordane2 Anders Larsson Løkkebø b: 1710 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 07.06.1710 Kinn, Sogn og Fjordane2 Nils Larsson Løkkebø b: 1711 in Kinn, Sogn og Fjordane d: 23.09.1714 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 03.12.1711 Kinn, Sogn og Fjordane2 Anders Larsson Løkkebø b: 1713 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 10.09.1713 Kinn, Sogn og Fjordane .... +Marta Hansdtr. b: Abt. 1719 2 Anne Larsdtr. Løkkebø b: 1715 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 09.04.1715 Kinn, Sogn og Fjordane 2 Signy Larsdtr. Løkkebø b: 1717 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 10.06.1717 Kinn, Sogn og Fjordane2 Brita Larsdtr. Løkkebø b: 1718 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 19.06.1718 Kinn, Sogn og Fjordane2 Ragnhild Larsdtr. Løkkebø b: 1720 in Kinn, Sogn og Fjordane d: 13.10.1720 in Kinn, Sogn og Fjordane 2 Alis Larsdtr. Løkkebø b: 1724 in Kinn, Sogn og Fjordane Baptism: 08.02.1724 Kinn, Sogn og Fjordane2 Sigrid Larsdtr. Løkkebø .... +NN Førde Sigrid er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Eg reknar med at det er Lise Hansdotter g.m. Anders Martinson Solheim det er spørmål om.Ho var dotter til Hans Jørgenson (1705-1762) og Sigrid Ellingsdotter (-1768) på bnr. 5 Instebøen på Solheim i Naustdal, jf. Naustdalssoga bd. II s. 169.Sigrid Ellingsdotter skal være fra Arstein som eg trur er ein gard i Gaular eller Fjaler. Eg har prøvd, men har ikkje funne ut noko meir om henne.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Når eg no er så godt i gang tar eg sjansen på nemne det eg har om barna til Anne Arnesdatter Løkebø (fra Ommedal). Grunnlaget for dette er skifte 1779 etter dottera Sigrid Larsdotter på garden Førde i Bremanger. Her er fylgjande arvingar oppgjevne: 1. Fullbroren Anders Larsson Løkkebø.2. Fullbror Arne Larsson Løkkebø, død og etterlet seg sonen Anders Arneson som budde hos mor si på Løkkebø.3. Fullsøster Brite Larsdatter Løkkebø. Enke.( Var g.m. Martein Rasmusson f. 1718 på Humlestøl. Dei hadde vel datteren Elisabeth (Lisbet) f.1754 g.m. Ole Olson Løkkebø f. Straume. Deira datter Mari Olsdatter var g.m. Torgeir Pederson Svarthumle og deira son Hendrik Torgeirson blei brukar/eigar av Bendikstunet på Løkkebø. Lisbet Marteinsdatter blei g.m.på nytt med Søren Olson Løkkebø f.1755 i Åmotslia. Han var bror til Massi Øren og Jannike Solheim i Hyen.4. Fullsøster Synnøve Larsdatter g.m. Morten Ivarson Gryta.5. Fullsøster Alis Larsdatter g.m. Anders Olson Eikevoll.6. Halvsøster Malene Olsdatter Areklett, død.7. Halvsøster Lispet Andersdatter d. 1754 g. m. Ole Sjurson Leknes f. 1708 d. 1769.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Takk, takk! Arstein er en gård i Ytre Holmedal. Sigrid har nok en søster Ragnhild gift med Gunnar Andersson Solheim f. 1726 på br. 1 i Naustdal.Til skiftet: De søsknene jeg fant i kirkeboka for Kinn må vi da anta er døde i 1779 og Sigrid er sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da sier jeg nok en gang hjertelig takk for all informasjoner rundt Anne Arnesdatter og hennes familier.Hun fikk etter hva jeg kan se minst 12 barn i de tre ekteskapene. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Eg takkar for hyggeleg debatt og nyttig informasjon, men har lyst til få nokre synspunkt på Furebøslekta frå Angedalen i Førde.Dette var ei slekt med mange barn som i stor grad gifta seg inn på gardar rundt omkring i Sunnfjord og svært mange i Kinn har aner frå denne slekta. Anders Larsson Løkkebø var av denne slekta.I innlegg nr. 14 såg eg at Hans Ingvaldson Solheim og Hans Eikefjord, var nemnde som faddre på Løkkebø. Dette er nok same mannen i det Hans Ingvaldson Solheim (i Nordalsfjorden) gifta seg til Eikefjord. Hans var sonen til Ingvald Rognaldson Solheim. Hans og dei mogelege syskjena hans går fram av mitt innlegg i tema nr. 10298.Ingvald Rognaldson bygsla 1 laup på Midtbøen i Nordalsfjorden i 1658, jf. Florasoga s. 567,og det ser ut som om det var eit makeskifte med Anders Knutson slik at Ingvald hamna på Solheim i 1678.I og med at det tydelegvis var nære band mellom Anders Larsson Løkkebø og barna til Ingvald Rognaldson (bl.a. var Anders Larsson Løkkebø i Haukå ein av trulovarane når Marte Ingvaldsdatter Solheim gifte seg med Eirik Sjurson Grov, jf. Florasoga s. 587), har eg spekulert i om Ingvald Rognaldson Solheim også var frå Furebøen. Dersom spekulasjonen er rett var Ingvald Rognaldson farbror til Anders Larsson Løkkebø.Er det nokon som har opplysningar eller meiningar om dette?Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg har i tillegg en Ole Ingvaldson på Solheim død som barn i 1690.Vi har også Haarklau i Haukedalen med Rognaldsnavnet. Rognald Bårdson hadde en datter Kari Rognaldsdtr. Haarklau født 1634 gift med Anders Hansson Haarklau. Etterslekta har brukt Rognald-navnet. Kan det være at Ingvald er hennes bror. Det kan vel også tenkes at Rognald Olson på Furebøen og Rognald Bårdson på Haarklau er i slekt. Dette ligger foreløbig i stummende mørke for meg.Jeg har disse barna til Rognald Furebøen. (Førsund)Descendants of Rognald Olson Furebøen 1 Rognald Olson Furebøen b: in Førde, Sogn og Fjordane d: 1649 in Førde, Sogn og Fjordane 2 [1] Lars Rognaldson Furebøen b: Abt. 1613 in Førde, Sogn og Fjordane d: Abt. 1697 in Førde, Sogn og Fjordane .... +Alis Jonsdtr. *2nd Wife of [1] Lars Rognaldson Furebøen: .... +Gjertrud Gunnarsdtr. d: Aft. 1697 in Førde, Sogn og Fjordane 2 Karen Rognaldsdtr. Furebøen b: Abt. 1610 in Førde, Sogn og Fjordane .... +Oddgeir Gunnarson Tefre b: in Førde, Sogn og Fjordane 2 Marta Rognaldsdtr. Furebøen b: in Førde, Sogn og Fjordane .... +Lars Hansson Gram d: Bef. 1672 in Førde, Sogn og Fjordane 2 Ole Rognaldson Furebøen b: in Førde, Sogn og Fjordane d: Aft. 1672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Eg takkar så mykje for informasjonen.Sidan det tydelegvis er nokon som har gode kjelder,tør eg å fortsette vidare på anene til Søren Hansson Løkkebø.Bestefaren (farfaren) til Søren var Anders Anderson Løkkebø (17??-1786). Han var gift med Martha Hansdotter Løkkebø (1719-1808)som var dotter til Hans Anderson Løkkebø og Synneve Eriksdotter, jf. skifte 1744, og Hans Andersson f. 1684 er nok den eine av sønene til Anders Olsson Løkkebø som er nemnde i 1701.Eg har ikkje funne ut kven som var foreldra til Anders Anderson. I skifte 1796 på Løkkebø tyder det på at Ole Andersson og ein Peder var bror hans.Er det nokon som har opplysningar om dette?Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Når og hvor ble Anders Anderson Løkkebø (17??-1786) gift med Martha Hansdotter Løkkebø (1719-1808)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Eg veit ikkje, men det må ha vore før 4.6.1744 då det var skifte etter Hans Anderson, far til Martha. Deira son Hans Andersson blei fødd i 1745.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Nå er jeg usikker på hvordan jeg skal gå videre.Jeg har nemlig Anders Larsson Løchebø født 1713, døpt 10.09.1713 gift med Brita Sjursdtr. gift 1738 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=KINNVI&variabel=0&postnr=637&fulle=true&spraak=n>Lenke som foreldre til 1. Johannes Lenke 2. Sara Lenke 3. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Anders. Lurer på om du kan ha rett i at du er ute og sykler..... Jeg har dette ekteparet som foreldre til Malene Andersdatter, født 1739, Malene gift med Berend Persson. Sjur Andersson, født 1746, gift med Synnøve Knutsdatter og Aleth Andersdatter, født 1759.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg ser også at Joleik nevner en soldat Anders Larsson Løkkebø gift 1938 med Synnøve Massdotter - 'hands første forseelse'.Hvem er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Anders. Lurer på om deg er meg selv som er ute og sykler. Dette er notater jeg har fra den gang jeg startet og før jeg hadde vett nok til å notere kilder. Og jeg finner ikke disse barna igjen i kirkeboka.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Dette puslespillet med alle Larser og Anderser på Løkkebø må løses. Jeg takker foreløpig for et interessant og godt samarbeid. Kommer igjen når jeg er tilbake fra tjenestereise over pinse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Lars Løkkebø

Hei Anders, skal jeg tippe at tjenestereisen er over...... Lurer på om du har funnet ut noe mer om vår lille utfordring...Lar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Du tipper helt rett!Lykkjebøen har ikke vært helt framme i skallebrasken i slektsgranskingssammenheng i det siste, men kanskje det er på tide med en ny runde.Olav Stendal fra Naustdal kommer ut med en bok om Steindalen i april. Jeg tror den kan bli spennende lesning.Jeg har forresten sett hjemmesiden din med masse god informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Anders. Kjekt å ha noe å gjøre i påska:-) Håper å kunne få tatt en oppdatering på den hjemmesiden snart. Mye ny informasjon.Men har akkurat oppdaget en utfordring. Hvor i all verden er Solheim/Solem i Kinn blitt av..... Sitter med mange kopier av kirkebøker her, og denne gården er det omtrent ingen aktivitet registrert. Lurer på om gårdne kanskje finnes i andre kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Det er ihvertfall 2 Solheim i nåværende Flora kommune.Den første ligger i Norddalsfjord nord-øst for Florø, tidligere Svanøe sokn. Bru kommune før sammenslåingen av Bru, Kinn, Eikefjord og Florø i 1964.Den andre ligger på sørsiden av Brandsøylandet 3-4 kilometer øst for Florø. Registrert i Kinn.Matrikkelsutkastet fra 1950 gir god oversikt over gårdene. Joleik følger matrikkelen. http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50Hvilke personer er du på jakt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei AndersDet er flere familier jeg 'jakter' på. Jeg er på jakt etter etterkommerne av Ingvald Tomas Gabriel Eliasen og Anne Sofie Simonsdatter. Så langt jeg har oversikt over hadde de fire barn som vokste opp. Jeg har den infoen som er i bygdeboka.Her er en annen familie: Lenke Er også på jakt etter familier på Eikefjord, Ramsdal og Sundhordvik.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.