Gå til innhold
Arkivverket

[#21925] Nils Evenson Haugan - f. i Austerdalen 1872 - til Amerika 1893 - kven var han?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Nils Evenson Haugan, oppgjeven fødd i Austerdalen 21.2.1872, skal ha utvandra til Amerika i 1893 og døydde i Minneapolis, MN 10.11.1925. Han gifte seg i Amerika med Christine A. Vallager (1871-1926) med foreldre frå Hafslo i Sogn.Amerikanske kjelder seier at Nils var son av Even Haugan og kona Randy Klingsberg. På FamilySearch finn eg ein Nils Evenson døypt i Innset, Hedmark 29.3.1872 som son av Even Nilsson og Randi Olsdotter. Kan det vera han? Kvar er Innset?Eg finn ikkje nokon emigrant med dette namnet som høver i alder.Kan nokon hjelpa meg identifisera Nils Evenson Haugan i Minneapolis, MN?På førehand hjarteleg takk for hjelpi!Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Tja; et raskt søk i Census 1920 Hennepin; Minneapolis, MN ga ikke full klaff ettersom jeg ikke fant Christine her:Nels Haugen, 48 år. Cl.....? , 25 år, sønn Agnes , 23 år, datter ? , 19 år, sønnSelv om det ser tvilsomt ut 'passer' jo bosted, navn, alder og alderen på eldste sønn.(opp mot emigrasjonstidspunkt)Forøvrig finner jeg ikke denne mannen samme sted i '30, men det er jo heller ikke noe bvis.Jeg hadde litt problemer med navigeringen i skjemaet; fant ikke imigrasjonstidspunktet. Kanskje noen andre vil forsøke?? Feil tid vil utelukke denne mannen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er mange mange som heter N%ls H%g%n så det bør nok stemme skikkelig.Jeg synes han som Arne fant var en mega god kandidat, som bør sjekkes ut mot kirkebøker osv. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Att og fram er like langt: 'Min ' mann i innlegg 3 KAN fortsatt være en mulig kandinat - han imigrerte i hvert fall i 1892!Problemet er; hva med madam?? Hun er ikke tilstede....Forøvrig; har noen funnet henne som emigrant, eller var hun født i Statene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Et stutt utdrag frå 'Innset- en bygdebok' 1975:Even Nilssen (Haugan), f. ca. 1835. (Foreldra var gift 1834). Han var gift 1869 med Randi Olsdatter Klingenberg, Innset.De fekk 11 barn, derav Nils, f. 1872, som utvandret i 1892. Budde i Minnesota. Han var gift med ei dame med foreldre frå Bergenskanten. Hadde bl. anna sonen Alfred, f. 1900. Også mange av søskena til Nils utvandret. (Utdraget slutt)Innset låg tidligere under Kvikne, Hedmark. No er det vel innlemmet i Rennebu, S.Trøndelag.Østerdalen går vel så langt nord som til og med Kvikne.Mvh Tore Øverby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Tore's siste innlegg gjør min kandinat enda mer tvilsom. Riktignok har han en sønn som er oppgitt til å være 19 i 1920; navnet er vanskelig å tyde men er neppe Alfred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Om det er av interesse: En mulig Alfred er denne i Hennepin; Minneapolis, MN, 1930:Alfred S. Haugen, alder 28, født i MN Kone Linea?? Datter Dawn, 2 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk for mange gode og interessante innlegg som er komne i kveld som svar på dette spørsmålet mitt.No kan me altso slå fast at Nils Evenson Haugan var fødd på Haugan i Innset, den gongen ein del av Kvikne i Hedmark, no ein del av Rennnebu i Sør-Trøndelag, og at han utvandra over Trondheim i 1892.Då står det i grunnen berre att å stadfesta fødselsdatoen hans, 21.2.1872, og spørsmålet vert: Har nokon høve til å gjera eit oppslag i kyrkjeboki for Kvikne for 1872?Når det gjeld huslyden i Amerika, kan det sjå ut som Nile og Christine (fødd i Minnesota 16.6.1871 og gifte i Minneapolis, MN 29.1.1898) vart skilde før 1920, men dette er eg ikkje overtydd om. Nils var møllearbeidar (flour mill worker). Kjende born er:* Evan Haugan, f. 28.11.1898, d. 1972* Alfred Haugan* Reuben Haugan, f. 23.1.1905, d. 1986* Stella Haugan, f. 19.6.1908, d. 1995Det skal ha vore minst eitt barn til!Hjelper dette med å finna dei att i 1920? Eller i 1910? Kan dei mellombels ha butt i North Dakota i 1920 der Christine hadde både foreldre og søsken?Nok ein gong hjarteleg takk for framifrå hjelp!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tor, den Nels Haugan du har funnet, bor samme by i 1900, med barna Clarence f 1893, og Agnes f 1896, emil f 1898 og Marius f. 1900, han er imidlertid født i februar 1872, så det er ikke så hoppende galt. Nels og Lena har vært gift i 7 år, og Lena har f 5 barn, hvor 4 er i liveNå har jo Lars Ø. kommet med barna, så da avkrefter dette familien. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ja Laila - den var jo tvilsom hele tiden.Men hvor i all verden er den rette? Har lett og lett; med de forskjelligste navnemuligheter.Lars Ø's opplysninger gjør det kanskje ikke så aktuelt å lete mer, men det er det med nyskjerrigheten da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.