Gå til innhold
Arkivverket

[#21927] Danquardt Paasche, f. 1791 i Trondheim, når reiste han til Amerika?


Gjest Ulrik Paasche
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulrik Paasche

Har fått en forespørsel fra en av hans etterkommere i USA som ønsker å vite når han reiste fra Norge, og hvilket skip han reiste med. Han bodde i Staten Mississippi i 1840, men flyttet med familien til Nacogdoches, Texas ca. 1850. Jeg klarer ikke å finne han på noen av emigrasjonslistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrik Paasche

Glemte å nevne at han skal ha giftet seg i Amerika ca.1830 med Serena White. Så han må ha emigrert før 1830.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Go'dagen,I ei etterlysning på ancestry.com, har en etterkommer av Danquardt oppgitt at han ble gift 11. februar 1830 i Copiah county, MS.Kirkebøkene har som regel utflytningslister fra 1820-åra - kanskje kan det stå noe der om når han utvandret? Hvor i Trondheim holdt han til før han reiste?I den amerikanske folketellinga i 1840 (ancestry.com) finner jeg ham registret som 'D. R. Paasche' i Copiah county, men ingen videre opplysninger er gitt.Under betalingstjenesten på ancestry.com finnes også index til 'passasjer- og immigrasjonslister' fra 1500- til 1900-tallet, hvor 24 personer med etternavnet Paasche skal være registrert. Jeg har ikke betalt for tilgang til denne delen av Ancestry, men kanskje noen andre her har det?(Kan nevne at jeg fant ham under Missisippi Land Records, registrert som Danquart R. Paasche. 1. august 1844 ser det ut til at han har kjøpt 2 x 38,23 acres).Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrik Paasche

Hei Arne og Laila. Takk for hjelp. Det begynner å bli et mysterium hvordan Danquardt kom seg over til Amerika tidlig på 1800-tallet. Hadde for lengst gitt opp da jeg kom på å spørre om hjelp her. I 1801 tellinga finner vi familien på 5te Rode Søndre Gade Hus 18 i Trondheim. Hans far er døpt i Vår Frue Kirke 6 juni 1755. Også hun som kontaktet meg nevnte R. etter Danquardt, så det er nok samme person. Danquardt har stor etterslekt i USA, men noen 'amerikaniserte' etternavnet til Poskey for 2 til 3 generasjoner siden. Hilsen Ulrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

En annen kilde kan også nevnes: I arkivet etter Trondheim politikammer (på Statsarkivet i Trondheim) fins passprotokoller fra like etter 1800 og utover. Det er vel ikke utenkelig at Danquardt er registrert der.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Sikkert ikke så lett å finne, da systematisert arkivering av data om emigranter først startet etter at emigrasjon til USA ble vanlig. Som kjent var den første kjente organiserte emigrasjon i større skala reisen med Restaurationen i 1825, og selv den var jo også en engangsepisode. Regelmessig organisert emigrasjon til USA startet egentlig fra 1835 da de fleste av de opprinnelige Restaurationen-emigrantene flyttet fra Kendall county i staten New York til Fox River i Illinois og året etter tok imot 167 nye emigranter i Illinois som kom fra Stavanger med skipene Norden og Den norske klippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulrik Paasche

Takker for tipsene. Jeg leser også at de første årene var det vanskelig å få skipsleilighet fra Norge. Det ble derfor vanlig å reise fra utenlandske havner der det gikk lastefartøyer i regelmessig trafikk til Amerika. Slike havner var Gøteborg og Le Havre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.