Gå til innhold
Arkivverket

[#21931] Floen Detonee Zacariasen, Vold i Beiarn


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

I 1852 er det et skifte etter Zacarias Olsen, Gaardmand, Vold i Beiarn. Som arvinger nevnes kone Christianna Willumsdatter,sønn Floen Detonee Zacariassen, 16 år, døtre Maren Olina Bergita, 12 år, og Hanna Anna, 7 år, begge Zacariasdatter.I et annet skifte etter Anne Holgersdatter, Solø i Beiarn, er hennes avdøde sønn Sakarias ( for Zacarias) nevnt og likeså hans barn. Men nå heter Floen Detonee = Floen Ditmar. Søstrene har nesten de samme navn. Oline = Eline, Anna = Anne.Hvor kommer navnet Detonee fra og hvordan blir det til Ditmar? Vanskelig å forklare med feilskriving eller mistyding da det er liten likhet mellom Detonee og Ditmar. Ditmar er et vanlig navn, men hva med Detonee? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Inger!Dietmar er greitt - av diet = folk (nedertysk) og -mar = berømt.Detonee eller noe lignende finner jeg ikke i Norsk personnamnordbok.Floen opptrer bare med sitt første fornavn i 1865 og 1875, den eneste med dette navnet i disse tellingene. Det finnes to Floen i Gildeskål i 1801.Her sier navneorboka: 'kanskje frå fransk Flovent, også av uvisst opphav. Kjent sidan 1600-t. Nytta i Beiarn i Nordl. fram til 1800-t.På Island har namnet vore i bruk sidan 1500-t. I færøyske folkeviser finst både Flovent og Flovin.'Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Astrid. Det med Floen er greit. Navnet forekommer bare i Beiarn og de som heter Floen i Gildeskål ser ut til å være fra denne bygden. I 'Slektsbok for Beiarn' s 548 opplyses det under gården Vold/Wold at en Anders (fornorsket) Adelaine fra Elsass f ca.1619 hadde to sønner Johannes og Floen. Navnet Floen stammer vel herfra og derfor er det flere med Floen som fornavn og derav Floensen/Floensdatter. Den Floen Detonee/Ditmar som jeg finner i skiftene, er etterkommer av ? Adelaine. Det jeg lurer på, er om Detonee kan settes i forbindelse med innvandreren. Om det er et etternavn eller vanlig personnavn er ikke godt å si.Når en søker i slekter finner en mange slags navn. Spørsmålet er om andre har hørt om Detonee. Adelaine/Adélaïde finnes som etternavn i Elsass/Alsace. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Astrid. Ja, det er ikke godt å si hva dette Detonee skal være.De som gjorde skriftlige nedtegnelser lyttet vel til uttalen og så ble det i mange tilfeller rare navn. Interessant er det at det er blitt to e-er på slutten.Og din gjetting på de Tonné kan være en begynnelse - i alle fall. Det ville være fint om man kunne komme til bunns i denne historien.Hvis det finnes skriftlige kilder, kan noen ha vært borte arkivmateriale.Digitalarkivets debattforum er en fantastisk plass med så mange hjelpsomme mennesker. Jeg har etterlyst denne Adelaine på forskjellige statsarkiv uten resultat og jeg blir invitert til å gå gjennom materialet deres. Det er nok det som skal til.Men jeg har ikke stort materiale å gå ut fra og derfor lufter jeg problemet i dette forum. Lenke Her er de ! Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Trond Kristensen

Kirkeboka for Beiarn nevner følgende:Floen Ditmar var uegte barn født 09.04.1835, døpt 21.06.1835 av fader nu dreng Zacharias Olsen, Vold, og pige Christiana Willumsdtr.Senere samme år: Ungkarl Zacharias Olsen, gamel 28 år, og pige Christiana Olsdtr., gamel 27 år, gift 05.10.1835.Maren Olinna Bergitta ble døpt 20.05.1839, foreldre gårdmann Zacharias Olsen Vold og hustru Christiana Willumsdtr.Jeg letet etter Hanna Anna – men negativt pga utydelig skrift på microfichen. Jeg fant imidlertid Floen konfirmert som nr.7 på kirkegulvet i 1851 – med navn Floen Ditmar.Jeg tolker dermed Detonee som feilskrift av en kreativ sorenskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Hanna Anna var 7 år ved skiftet etter faren i 1852, men ifølge andre kilder var hun født i 1841. Hun ble gift i 1864 med Peder Svendsen, Øynes, ni barn i ekteskapet, død 1916. Når det gjelder Floen, så ser det ut som han har to navn.Jeg tror at Floen Ditmar og Floen Detonee er samme person, men hvor kommer det merkelige navnet Detonee fra.Kan det være en feil eller forveksling her? Skulle ha vært interessant å se hva som står oppført ved hans dåp. Floens farfar er Ole Mortensen. Ole Mortensens far heter Morten Olsen,1731 - 1811, gift 1757 med Dorthea Larsdatter. Morten Olsens far igjen heter Ole Johannesen Adelaine. Dette er notater jeg har fra 'Slektsbok for Beiarn' Jeg har prøvd å finne ut av dette Adelaine-navnet også - men finner ikke kilden til denne opplysningen? Kan det være en forbindelse mellom Adelaine og Detonee. Jeg har bestilt mikrofilm av kirkeboken - slik at også den muligeten kan sjekkes. Takknemmlig for alle opplysninger. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Hei igjen.Jeg tolket først navnet som Dithmeer, og muligens er dette det riktige (du får kvalitetssjekke når du får dine mikrofich), ihvertfall ved konfirmasjonen står det Ditmar.Noen Detonee har jeg liten tro på, og det skulle vært interessanmt å lest originalt skifte.Sammenhengen med Zacharias far, Ole Mortensen Voll,Zacharias farfar Morten Olsen Vold, Zacharias oldefar Ole Johannessen Adelaine, Zacharias tippoldefar Johannes Andersen Adelaine, Zacharias tt-oldefar Anders Adelaine fra Elsas (f.ca.1619) har du allerede funnet, Alle de sistnevnte bosatt Vold i Beiarn.Det som kunne vært interessant å vite hvem var denne Anders Adelaine som bosatte seg Vold i Beiarn. Nå har jeg ikke sjekket geografien, hvis Vold ligger ved sjøen; var han kanskje jektebygger (Beiarn er hiostorisk kjent for dette). Hvor er kildene for Beiarn boka som refererer til dette spennende navnet? Hvor ligger stedet Elsas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det er visstnok knyttet mange historier til dette navnet Adelaine/mannen Adelaine. Jeg holder meg til den helt enkle om at han/familien var hugenotter fra Elsass-Lothringen slik som området ble omtalt tidligere - idag Alsace-Lorraine. Skulle gjerne ha visst om det finnes kilder for dette eller hvor man eventuelt kunne lete.Det er jo snakk om midten av 1600-tallet og hva som er overlevert av kilder for dette tidsrommet, er ikke jeg klar over. Jeg mener at jeg engang var borti navnet Florent på mikrofilmen og dette kan kanskje styrke historien.Skal se om jeg finner det igjen. Men innføringene i kirkeboken begynner først ca 1750 fikk jeg opplyst og 100 år er et langt tidsrom. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det finnes en langt eldre Floen i manntallet 1663 - 1666 Lenke. Videre en Peder Floens(en) 50 på gården Melle Jord. Siden fornavnet er såvidt sjeldent og forekomsten så lokalt begrenset, kunne det vel være en sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.