Gå til innhold
Arkivverket

[#21939] Arbeider på Vigeland Jernverk, Vennesla ca 1800


Gjest Kjell P. Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell P. Dahl

Søker informasjon om Simon Torjusen (Myren), hammersmed på Vigeland Jernverk i Vennesla i 1801, født ca. 1770, gift (1796) med Berte Rejersdatter Rakkestad fra Rakkestad, Nedre Vigeland, Vennesla. Paret fikk minst tre barn (Helje, Aase og Inger) Hvor kom Torjus fra? og finnes det noe litteratur om arbeiderne ved Vigeland Jernverk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fra Vennesla Gard, plass og ætt, side 413, under Lia plass under nedre Vigeland fra ca, 1780:'Simon Torjussen hadde plassen uten jord i 1801, han var hamarsmed ved verket. Han var f.1771 og vigde 1796 med Berte Reiersdtr.,f.1768 og dotter til Reier Gjertsen Rakkestad. Dei var i byen 1798; born: Åse f.1796, Helgje f. 1798, Inger f. 1800.'Jernverket ble nedlagt 1810.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell P. Dahl

Jarl: Hvor har du ekteskapsdatoen fra?. Siden de 'var i byen' i 1798 er det vel nærliggende å tro Kristiansand/Oddernes/Tveit??I Johan Tveite Birkenes I Gard og Grend er parets datter Helje tittulert Helje Simonsdatter MyrenKan dette være Myren, Kostøl, Tveit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

EkteskapsdatoIGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | Pedigree-------------------------------------------------------------------------------- 'Family search'BIRTHE REJERSDR Female Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: SIMON TORJESEN Family Marriage: 02 OCT 1796 Vennesla, Vest-Agder, Norway-------------------------------------------------------------------------------- Messages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date. -------------------------------------------------------------------------------- Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: M425351 1741 - 1834 0127460 Film NONE Sheet: 00--------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Vennesla kirkebok:Trolovet 11.sept.1796- corpulerede 2.okt.1796. ungkarl-Simon Torjesen Wigeland med pigen Birthe Rejersdtr.Backestad. Cout: Peder Larsen Nesset Hans Torgrimsen Wigeland. Skummet igjenom kirkeboken fra ca. 1767-75,uten å finne spor som kunne tyde på at Simon var fødd i Vennesla.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell P. Dahl

Takk alle sammen.Da får jeg sjekke kirkebøker nærmere, og også utvide mitt søk noe. Etter et raskt søk i FT 1801 i området på Torj*/Tori* finner jeg få som aldersmessig passer inn som Simons far. Eneste er 2 stykker på gården Rejersdal, Øvrebø, Oddernes.160 Torjus Aagesen Mand 60 Enkemand 2den gang Huusmand med jord ''saven plads under rejersdahl'' M og 144 Torjus Larsen Husbonde 57 Begge i 1ste egteskab Bonde og gaardbeboerJeg tror jeg får begynne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Har sjekket Reiersdal i Øvrebøboken, men kan ikke finne noe som skulle tilsi at Simon kommer derfra. Skal ta et nytt å dypere søk på SAK en dag, å se om vi får treff. Mvh Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg mener å huske at navnet Torjus også finnes i Finsland, og bl.a. i Bjelland. Mvh.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Jeg har sjekket Simon Torjesen med forskjellige skrivemåter mot min database som inkluderer omtrent alle som er nevnt i bygdebøkene fra Kristiansandsdistriktet (Landvik til Lyngdal og oppover dalene omkring) og finner ingen som passer. Han kan naturligvis være fra selve byen hvor det er vanskelig å få komplette lister på denne tiden (utenom 1801 folketellingen). Det er mulig at han kan vært fra øvre Setesdal - eller Kvinesdalskanten, men ellers tror jeg han bør være en innflytter (kanskje en av soldatene som slo seg ned etter ferdig avtjent verneplikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det skal finnes en Simon Torjesen Birkeland (1776-1843). Han må da være fra en av Birkeland gårdene - enten i Kvinesdal / Feda til Aust-Agder.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.