Gå til innhold
Arkivverket

[#21944] Petronelle Klaudine Fredrikke Pedersdatter f. 1822 i Larvik


Gjest Gry Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Olsen

Datter av Peder Fredriksen og Else Marie Østerbye. Peder vet jeg ikke hvor er fra, men tror Østerbye navnet kan stamme fra området Fredrikstad. Familien bodde i Larvik. Petronelle giftet seg med Even Amundsen fra Nes på Romerike. De fikk 5 barn og bodde i Kristiania, Eidsvoll og Lillestrøm. Noen som har opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men fant dette på FS (må sjekkes): Peder Frederiksen 25 år gift 31/7 1815 Larvik med Else Marie Østerbye 21 år.Petronelle Claudine Fredricke dpt. 5/2 1822 Larvik.Gift 8/10 1854 Vår Frelser Even Amundsen far Amund Ingebretsen og Petronelle C. F. Pedersdt., far Peter Frederiksen.Men dette hadde du kanskje fra før. Den enester Peder Frederiksen på 10 år i 1801 finner jeg i Hevne, S-TRL., og det er vel kanskje litt langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Hei! Vielsen mellom Peder og Else stemmer. Dessverre står det ikke nevnt foreldre i kirkeboka... Petronelle er hjemmedøpt dagen etter hun er født, nemlig 5/2-1822. Det stemmer at Petronelle og Even ble gift 8/10 1854 - visste årstallet, men ikke hvor. Takk for opplysningen! Vedr. Peder Fredriksen - aner ikke hvor han kan være fra. Han var klubvært en periode ved noe som het 'Foreningen' i Larvik, er også nevnt som styrmand. De er som sagt viet i Larvik, men av noen som har forsket på slekta undres det på om Else Maries familie er fra Fredrikstad. Av faddere som står ved deres barns dåp kan nevnes navn som Bruun, Østerbye, Nord, Biering/Bjering, Wulfsberg, Thrane - noe som er kjent? Det har vært spekulert i om Peder Fredriksen kan komme utenlands fra - Danmark? De har alle barn med veldig spesielle navn: Mecoline Lucine Hermandine, Petronelle...., Fredrich Ejlerth Fenniger, Elseus Martin, Lusina Sabine, Carl Johan, Christian Jusinus og Karen Bolette. Hva er FS som jeg har sett flere er inne på og sjekker opplysninger? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bolette i Stavern var jo gift med en løytnant i Telemarks inf.regiment. De fleste militærer der var fra telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har kanskje fornavnene til fadderne også?Jeg bare lurte på om dette kunne være en gård å tenke på for det finnes også en vestre av denne gården. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Olsen

Hei! Har sett FT 1825 for Larvik. Dette er hva jeg har: Barnet Mecoline (f. 1815), faddere: Saugmester Bruunsønd, Mecold Bruun, Jomfru Lucine M. Østerbye, Peter Østerbye, K. Bjerring, O. Dahl, Lars Nord og Ulrich Bakkene. Petronelle (f. 1822), faddere: Lucine Sabine Østerbye, Niels Eilertsen Bruun, pige Malene Bjerring, Peder Østerbye og Mathis Sørensen. Frederick (f. 1824), faddere: Jensine Helgesen, Jomfru Malene Bjerring, Anders Nord, Nils Nord, Daniel (?) Røster i Bakke... og Abraham Moritzen (?). Elseus Martin har jeg ikke funnet som døpt, men står som nyfødt baby ved FT 1825 Larvik. Karen (f. 1827), faddere: Reuter (?), Helgesen, smed .. Ulsberg, ... Petersen, Madame Østerbye, Jomfrum Bjerring. Lusina Sabine (f. 1830), faddere: madam Inger Nord, jomfru M. Fredriksen, lopist Helgesen, gartner Bøhn, skredder Østerbye, snedker Svend Gulbrandsen og smedmester Wulfsberg. Carl Johan (f. 1834), faddere: barnets moder, madam Gulbrandsen, skredder Østerbye og snedkermester Gulbrandsen. Christian Jusinus (f. 1835), faddere: Jensine Helgesen i Fredriksværn, pige Christine Thrane, hattemager Halvorsen, snedker Gulbrandsen og smed Wulfsberg. Ved giftemålet til Else Marie og Peder er forlovere Jahn Horn og ... Larner (?). Fra Øster Fredrikstad er funnet følgende: Ungkar skredder Peder Hansson Østbye gift 4/7-1792 i Østre Fredrikstad med Luchine Sabine Gulbrandsdatter Strøm. Vitne var Hans Mathisen og Gulbrand Strøm Lilleborg. De fikk barna Martha Elisabeth f. 1793, Else-Marie f. 1794, Maria Elisabeth f. 1796 og Josine Maria f. 1798. Uvisst når de kom til Larvik - ingen av barna er konfirmert i Fredrikstad og kun Josine Maria er konf. i Larvik. Hvor har de vært i mellomtiden? Lucina Sabina f. 1770 i Østre Fredrikstad - datter av Gulbrand Thoresen og Boel Maria Smidt - kan dette være riktig foreldre av Lucina? Også var det da hvem er Peder Hansson Østerbye, hvor er han fra? Og Peder Frederiksen - ved FS er det utallige ved navnet f. ca. 1790 fra Danmark - hvem er han? Hvem er så Bolette Friderica Østerbye 31 år i FT 1801 gift med Kristen Brochmann Prydz???? I boka 'Larviks historie 2.bind - A.St. Langeland' står det om fru Lusine Sabine Østerbye som overtar en jordmorstilling i 1812 - kan dette være moren til Else Marie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.