Gå til innhold
Arkivverket

[#21947] Har noen erfaringer med emblaklubben ?


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg bruker Embla og har hele tiden vært veldig fornøyd med det. I august betalte jeg medlemskap i emblaklubben, for 1 år. Etter mye trøbbel med egen pc, tok jeg nå for en del uker siden og lastet ned siste versjon av embla. For å få noe særlig nytte av det, må man altså i tillegg laste ned juveler. Min juvelkonto står på 0 poeng og får å få til en nedlasting av juveler blir jeg avkrevd betaling. Men dette har jeg jo betalt gjennom klubben. Ingen er vel interessert i å betale samme vare 2 ganger.Jeg har sendt 2 e-mail til embla, men har overhodet ikke fått svar. Ikke en tilbakemelding.Er det noe jeg gjør feil ? Har andre samme problem med juvelene ? I såfall har noen kontaktet embla og fått respons ?Dette begynner å bli aldri så lite frustrerende. Hva gjør jeg ? Bytter jeg rett og slett program til noe annet ? Hører gjerne om andres erfaringer her. Gjerne tips om det er noe jeg selv gjør feil.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Embla har som mange andre programmer egen postliste hvor man kan ta opp bl.a. slik saker.Det kan være at du får bedre reaksjon ved å bruke den postlisten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Johansen

Sånn jeg forstår av ditt innlegg har du tatt kontakt uten å fått svar fra Embla. Det viser bare seriøsiteten med de som styrer dette slektprogrammet. Alle slektsprogram vil alltid ha sine mangler. Jeg har brukt Brothers Keeper i mange år nå, og for meg har det vært det mest brukbare system for slekstgransking. Prøv det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja jeg vurderer et annet program. Har nemlig vært i kontakt med embla på samme måte som denne gang tidligere. Bl.a ved innmelding i emblaklubben. Da fikk jeg ved samtlige anledninger svar svært fort og som regel 1 dag etter. Nå når det er problemer hører jeg ingen ting. Frustrerende. Problemet kan jo nemlig være enkelt, og burde jo også være i emblas interesse. Så ja jeg tenker nok useriøsitet etter hvert, ikke til å komme utenom det. Men skuffende, for det har vært bra tidligere. Jeg har nok vurdert BK og vil forsøke det. Lar embla seg greit eksportere til BK ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Det var jo for å høre andres erfaringer med embla jeg lagde innlegget. Greit å vite om det er bare jeg, eller om det finnes flere som har gjort lignende erfaringer. I hvertfall den ene e-mailen ba jeg om lesebekreftelse på, så jeg vet jo at den er lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

angående importen fra Embla til BK, så burde det gå greit.Men det er jo også enkelt å prøve om det fungerer. Du henter ned Brother's Keeper siste versjon. Filen heter BKSETUP6.EXE og du henter den ned via http://home.online.no/~otjoerge/bk/bkwin6u100.htmEtter installasjonen, kan du jo prøve med importen og selv se om det fungerer. Lurer du på noe, så finnes det alltid noen som kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Jeg har brukt Embla i snart to år. Hadde litt startproblemer og kontaktet Håland i Embla på telefon. Fikk god hjelp hver gang.Oppdaget etter hvert noen feil i programmet som de ikke hadde visst om. Han var veldig glad for tilbakemelding om disse tingene, og ville prøve å rette det til neste versjon. Han hjalp meg også å laste ned oppdatering av versjon fire, det var gratis. Så jeg var kjempefornøyd. Fikk alltid svar på mail.Men jeg har også opplevd å ikke få svar nå. Jeg fant at versjon fem var kommet og sendte en mail for å spørre om den må kjøpes i bokhandel eller om den kan lastes ned. Han hadde i utgangspunktet bedt meg være 'vakthund' på om feilene var blitt rettet i ny versjon.Jeg har ikke meldt meg inn i klubben, men har lyst å kjøpe ny versjon. Veldig trist at vi ikke oppnår kontakt. Jeg har fått intrykk av at dette er en enmannsbedrift, og kanskje det er for stort press der nå? Jeg har uansett ikke lyst å gi opp, men gjør et forsøk til.Vil spørre om det er flere som har oppdaget følgende i utskrift av Forfedrebok i Embla: Dersom et ektepar begge har vært gift før, og har barn fra før, blir bare mannens barn fra første ekteskap skrevet ut, og ikke hustruens. Dette til tross for at ingen av disse førstekullsbarn er mine direkte forfedre.Hilsen Gry V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Takk for god hjelp, innspill og ideer. Til deg gry: Det er jo nettop med versjon 5 at du nesten er avhengig av juveler for å få et fullgodt program. Det er jo det de baserer seg på, du skal laste ned programmet gratis og så fylle på med juveler til du får et program slik du ønsker deg. Juvelene kan kjøpes på to måter etter hva jeg har forstått. Du kan kjøpe juvel for juvel, eller du kan melde deg inn i klubben, og da inngår et visst antall poeng som du kan bruke til å kjøpe juveler for. Den siste er klart den billigste for oss som bruker det, og dyrest for embla.I medlemskapet gir de oss jo juveler for mye mer enn det koster å kjøpe de ellers. Hvis det for embla faller seg for dyrt ut til å gjøre det, synes jeg heller de må finne på en annen vri. Å ikke svare på henvendelser blir for dumt.Jeg har akkurat som deg vært så fornøyd både med program og service, altså fram til nå. Veldig synd, og seriøsiteten synker litt i mine øyne. Men jeg lurer nå fortsatt på om det er enda flere med meninger og erfaringer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nå har jeg lastet ned bk og det har gått helt fint. Import av filene fra embla gikk også helt greit. Så nå gjenstår bare å bli kjent med et nytt program. Men, jeg vet jo at bk er et bra program, så jeg satser på at det går greit. Så takk for innspill.Allikevel tar jo gjerne flere synspunkter. Det er nå ergerlig dette uansett da.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Falldalen

jeg synes det er synn å vrake Embla så raskt. Gi dem en sjanse så kan vi få noe veldig bra å jobbe med. Forstår frustrasjonen, men bruk suportskjemaet på www.embla.no så blir ting ordna raskt har jeg erfart.Etter mange år med BK prøver jeg nå Embla det virker spennende.hilsen torjbørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Inge Haaland

Hei Anne Lene Vi er inneforstått med at support er i dag vårt svakeste ledd. Vi har vært inneforstått med dette i forholdsvis lang tid og har jobbet målrettet med flere ting som på lang sikt skal gjøre det enklere både for dere og for oss. For noen uker siden ble brukerhåndboken ferdig. Vi fikk så mange bestillinger at jeg måtte trykke opp nye bøker med en gang og holder hver dag på å sende ut. Den nye brukerhåndboken er også lagt ut på våre hjemmesider og i selve slektsprogrammet. Vår nye web-portal for Embla-medlemmer skulle vært ferdig nå, men vi holder fortatt på å jobbe med den. Det som gjenstår nå er nettopp sidene for 'Min hjelp'. Jeg regner med at dette nye verktøyet vil gjøre hverdagen noe lettere for oss og bedre for dere.Når det gjelder ditt support-tilfelle så har jeg sendt deg en privat e-post. Det vil også dukke opp en pakke i posten hos deg om et par dager.Jeg kan bare beklage hvis jeg har tatt gleden fra deg for denne fine hobbyen, og uansett hvilket slektsprogram du til slutt velger så håper jeg at du fortsatt vil holde på med hobbyen. Jeg beklager Anne Lene.Vennlig hilsen Stein Inge HaalandDaglig leder for Embla AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Flott å få deg på banen Stein Inge, takk for det. Beklagelig å måtte ta det opp her, men det er liksom måten å få greie på hvilke erfaringer andre har gjort. Min 'greie' er jo at jeg har vært utrolig fornøyd med programmet. Det er jeg flott og det har jeg også sagt hele tiden. Problemet oppstod nå da, og nå er vi på vei til å løse det - flott.Jeg har nå motatt den mailen du har sendt meg. Og til alle der ute. Dette retter Embla opp på en utrolig profesjonell og flott måte. Stor honnør for dette. Svakhetene i systemet oppdages og rettes opp. Fortsatt står juvelkontoen på 0 Stein Inge, men det er sikkert i ferd med å rettes opp.Som jeg har sagt Embla er bra og jeg ville helst fortsette med det. Nytten av det ble bare lik 0 med disse problemene og da vurderte jeg å bytte program, med tungt hjerte. Nettop for å kunne fortsette med denne hobbyen som gir så mye. Den gleden skal jeg nok ha i mange år. Skal nok mer til enn et par ergrelser til for å knekke den heldigvis.Så skjedd er skjedd og herved glemt, fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Forresten. Seriøsiteten er gjenopprettet og det i fullt monn. Det setter jeg stor pris på.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja så er alt i orden da. Min poengsaldo er nå fyllt opp som den skal. Ikke noe problem lenger. Ergrelse brått snudd til glede og det til og med på en søndag. Roses den som roses skal. Stein Inge tok skikkelig tak i dette, helg til tross, og viser hva han og Embla tross alt står for.Det blir en glede for meg å fortsette med Embla, og likefullt også en glede å anbefale embla til andre, som enda ikke har prøvd programmet. Juvelene ser veldig spennende ut, og ser ut som de vil heve programmet ytterligere. Ønsker alle der ute en fin dag.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Dette var en koselig søndagsnyhet! Det beviser nok en gang at 'å legge seg flat' er den beste måten å oppnå fornyet respekt. En fin dag til alle! Hilsen Gry V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Alle slektsprogram har sine pluss og minus sider, spesiselt når det er nytt program ute på markedet.At det har vært feil og mangler ved Embla er riktig, men ved hjelp av alle brukere av Embla og Haaland selv, så har programmet utviklet seg til å bli et veldig godt verktøy for oss brukere.Det å stå fast og ikke få hjelp når programmet står helt låst, er veldig kjedelig og frustrende, og det når en 'topp' når en ikke får svar på sine spørsmål. Det som ofte kommer frem på mange feilmeldinger, er at vi brukere selv som har gjort feil ved nedlasting av program, eller så har det vært for lite kunnskap om bruk av selve datamaskinen.At Haaland går ut på dette forumet og legger seg flat, det bare viser hans riktige holdning til oss brukere/kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Til deg John Aalen, dette var litt annet enn feil med nedlastingen el.l. Derfor var det så godt å erfare at Håland tok denne utfordringen på strak arm. Jeg føler for å gjengi Hålands e-mail til meg privat i sin helhet, og jeg tror det er helt greit for Håland og Embla de har jo alt å tjene på det. Sitat:'Hei Anne Lene Grunnen er at vi ikk har klart å fange opp din innbetaling. Jeg har sjekket banken nå og har funnet ditt medlemskap. Nå er medlemskapet på plass sammen med juvel-kontoen din. Men ettersom vi i denne saken ikke har klart å fulgt deg opp i det hele tatt så har jeg satt juvel-kontoen din til 2000 juvel-poeng. Det normale er 1000. Jeg har også satt medlemskapet ditt ett år fram i tid fra i dag og ikke fra den dagen du betalte.Jeg har også tatt meg den frihet å pakke en brukerhåndbok til deg. Denne kommer i posten om et par dager. Normalpris er 414 kroner med porto, men ettersom jeg har feilet så fullstendig med å hjelpe deg vil du få den gratis.jeg forstår meget godt den frustrasjonen du viser på digitalarkivets diskusjonsforum. jeg vet at jeg hadde nok gjort akkrurat det samme som deg. Jeg beklager virkelig hvis jeg har ødelagt gleden med denne hobbyen og håper at du finner det slektsprogrammet du trives best med, uansett hvilket program du til slutt velger.For vår del vil det snart komme nye web-sider for Embla-medlemmer hvor vi har laget en ny ' min hjelp' side hvor dere som medlemmer skal kunne sende spørsmål til oss. Du vil ogsåå få mulighet til å stemme på de juvelene som er mest viktig for deg slik at vi kan utvikle det som er mest viktig for deg som Embla-medlem. Dette er bare noe av de nye tingene som kommer i løpet av sommeren på våre web-sider.Da kan jeg ikke si mer at jeg beklager virkelig den elendig etilbakemeldingen du har fått av meg, og håper at vi kan yte bedre service ved en senere anledning.Vennlig hilsen Stein Inge Håland. Ja dette var altså mailen i sin helhet. Embla klarte om jeg får si det i gjen å snu irritasjon til glede. Jeg blir fortsatt en tro embla bruker. Slik service jeg har sett nå varmer. Enig med deg Gry - en god nyhet en søndag.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Har lest innleggene ang. Embla.Jeg har brukt Embla i ca. 4 år og har fått en utrolig posetiv support av Stein Inge Håland.Jeg har til og med kontaktet ham pr. tlf. da han var på ferie med familien og han hjalp meg med 'mitt' problem.For meg fungerer nå Embla helt problemfritt og kan anbefales på det varmeste!mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei igjen Anne Lene! Henger meg på her på slutten av denne debatten, også for å komme i kontakt med deg igjen. Du hjalp meg i debattnr,22556,om Peder fra Eidsberg og hvis du har muligheter til å slå opp flere ting for meg ville jeg bli glad. Har brukt EMBLA i flere år nå, og er veldig fornøyd, særlig hvor enkelt det er å sette inn bilder. Min e-mail er ghug@frisurf.no Hvis du har flere opplysninger til meg om Peder Pedersens familie , så legger jeg inn det jeg har funnet i 22556. Håper du får tid til å lese det. Erfaringer med Embla, kan vi jo dele privat. Takk for hjelpen . Hilsen Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Langaard

Heisann. Har akkurat begynt å bruke Embla jeg etter mange år med FamilyTree Dos-versjonen. Kjempefornøyd selv om jeg ikke har kjøpt en eneste juvel. Ps er ikke intressert i å 'handle ' på nett med kredittkort, fins det muligheter å få en god gammeldags giro????? Send gjerne noen tips om hvordan jeg kan bruke programmet best mulig. Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har nettopp begynt å bruke Embla og har ennå ikke kjøpt juveler. Jeg er kjempefornøyd og anbefaler programmet på det beste.Det kan lastes ned fra http://www.embla.no/mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg har brukt litt BK og Ancestry Family Tree. Jeg er igrunnen ikke så opptatt av det avanserte men holder meg gjerne til det enkle.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars H Alstadsæter

Det er bra at Stein Inge Haaland legger seg flat for konstruktiv og relevant kritikk. Men det at han gjør det betyr ikke at alt er såre vel i forhold til alle kunder. Jeg er redaktør for nettstedet slekt.no. Vi har flere ganger i det siste fått negative tilbakemeldinger fra kunder hos Embla. Det er bra at Haaland nå sier at han skal rydde opp i dette. Han bør bevise at han får det til før han blir 'tilgitt'. Allikevel bør han gis ekstrapoeng fordi han kommer med positive løfter. Selv om flere tidligere i debatten har omfavnet Embla Familie og slekt er det grunn til å påpeke at dette programmet i de uavhengige testene hos DIS-Norge og slekt.no ikke er blant dem som oppnår høyest poengsum, til det har programmet for mange svakheter. Det er allikevel positivt at programmet er (delvis) norskutviklet, og det er det viktig for oss norske slektsgranskere å støtte. Det finnes allikevel pr i dag flere andre programmer som er bedre enn Embla Familie og slekt. Haaland skal allikevel ha ros fordi han forsøker å utvikle programmet i tråd med DIS-Norges kriterier. Embla mangler noe profesjonalitet i forhold til kundebehandling. Påpekning av dette i diskusjonsfora som dette er viktig, og Stein Inge følger med og lærer. Det er bra, og det tjener oss norske slektsgranskere over tid.mvh Lars H Alstadsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om et slektsprogram skal ha som ambisjonsnivå å tilfredsstille nevnte kriterier i innlegget over (24), blir diskusjon om slektsprogrammer snever og én-dimensjonal. Da hjelper det lite at 'testene' er uavhengige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.