Gå til innhold
Arkivverket

[#21949] Rombergaen???


Gjest Einar F. Løsnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar F. Løsnes

Hei! Jeg har fått et spørsmål av en tremennining i USA angående et stedsnavn i nærheten av Oslo, kalt Rombergaen. Er det noen som kan være behjelpelig med å prøve å tyde dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ut fra hva vi vet 'vi' her på DA-brukerforum er kapable til.. så er vi vel igrunnen dynamitt... så hvorfor ikke få vedkommende tremenning til å fortelle litt mer, og vi kunne hjelpe dem med hele både anetavle og etterkommertre? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei Einar... Litt utenfor selve temaet men...Jeg søkte på nettet etter romberg og fant ingen informasjon om noen gårder/plasser i det hele tatt. Navnet romberg var bare koblet til personer med utgangspunkt så vidt jeg kunne se i tyskland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Det nærmeste jeg kommer er Rombak i Aas, Akershus. Finnes også navnet Romberg. Men ikke Rombergaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Jeg takker dere alle for hjelpen! Stedet Rombergaen skulle være nær Oslo ca. 1900. Ordene kan jo bli så forvrengt av amerikanere. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. Rygh så finnes det en gård som heter Ramberg i Ø.Aker, gnr. 203. I 1865 ligger gården i Bergenhus skoledistrikt. Kanskje det forteller noen hvor det kan være. Jeg finne ikke gården i 1900.1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

En gjetning: Hva med Rambergøya eller Rambergøen i indre Oslofjord. Det er ikke så utenkelig at det kunne leses 'Rombergaen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

I 1865-tellinga er gården Ramberg plassert mellom Græsholmen og Blegøen. Se kart som viser Rambergøyas plassering på denne adressen:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Rønning

Du vet selvfølgelig at vi har Romberg gaten i Larvik (og Rombær'n er vel skole her). Dessuten ser jeg at det har bodd Romberg-folk her i tidligere tider - i hvertfall... og Romberg blir vel fort til 'Rombergan' (Romberjan) i Larvik-distriktet - men det er jo ikke så veldig nært Oslo - men for en amerikaner kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei, takk for alle svar! Jeg tror nok at Rombergøya må være stedet, for i en fortelling, blei det sagt at en kunne se utover havet. Så tusen takk for tipset om dette Anne. Jeg er ikke så lokalkjent i Oslo området, og slett ikke når det gjelder øyer som ligger uten for i fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.