Gå til innhold
Arkivverket

[#21960] Etterlyser foreldre til Thorkild Olsen Strøm


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Thorkild Olsen (Strøm), f. 16 okt 1828 i sør Odal. Døpt 5 okt 1828, sør Odal ( I følge Fam.S.) av foreldre, Ole Andersen og Anne Thimandsdatter. Hvem er disse foreldrene? Hvor bodde de i Odalen? 15 okt 1861 giftet Thorkil seg med Caroline Nielsen i Vor Frelsers kirke i Kristiania. Folketelling 1875 i Kristiania bor Thorkild og Caroline med 5 barn i Osterhaugsgade 27 i Kristiania. Han er oppført som Stævne-vidne, født i 1828 i Odalen. Lurer på om noen kan hjelpe med å finne foreldre og eventuelle søsken i Odalen. Jeg prøver å hjelpe et av Torkelds oldebarn i USA til å finne sine røtter i Norge. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Pål Evensen

Ved å slå opp i kirkebøkene for Sør-Odal fant jeg at Torkild var født 16.sep. 1828, døpt 5.okt. samme år, av foreldre pike Anne Thimansdatter (Tidemansdatter) Tømterud og svensk person Ole Andersen. Barnet ble født på Nordre Skjulstad. Fadderne var lokale personer: Engebret Tømterud den eldre, Engebret C. Tømterud den yngre, Ole Engebråten, Mari Hansd. Tømterud og Anne Paulsd. Nordre Skjulstad. Det ble oppgitt at dette var Annes 2. leiermål (barn født utenfor ekteskap). Opplysningene finnes også nevnt i Sør-Odal bygdebok bind 8 side 252.Anne fikk også et barn til født i Sør-Odal 12.7.1833 som fikk navnet Maria. Hun ble født på garden Seim der Anne trolig var tjenestepike. Maria døde imidlertid allerede 13.11.1833. Far til Maria var Johannes Nilsen Rønåsmoen fra Grue prestegjeld i Solør. Dette var hans 1. leiermål og Annes 3. leiermål. Disse opplysningene finner en i Sør-Odal bygdebok bind 8 side 592. Anne skal senere ha bodd på en husmannsplass under garden Øyen i Odalen.I 1865 var Anne Tidemansdatter blitt gift med en enkemann på plassen Tussland under Krattebøl i Nord-Odal. Hun er da oppgitt å være fra Land prestegjeld, og det samme blir gitt da hun dør 30.jan.1874 på Tullerud under Krattebøl. Hun blir oppgitt til å være født 1792.Ved et søk på folketellinga 1801 finner jeg bare en med det navnet i Land, nemlig den 7 år gamle Anne Tidemandsdtr av foreldre Tidemand Erichsen på 56 år og kone Marit Hansdtr på 44 år. De var bosatt på garden Næss (Nes) i Fluberg prestegjeld og var almisselemmer og hadde hjelp av fattigkassa. De hadde også barnet Ole Tidemandsen på 3 år. Dette er med stor sannsynlighet familien til den Anne T. som senere kom til Odalen.Det ble jo oppgitt at det var hennes 2. leiermål da hun fikk Torkild i 1828, men jeg har ikke klart å finne denne første barnefødselen i Odalen. Et annet spørsmål er om det lar seg gjøre å finne noe mer om faren til Torkild, Ole Andersen fra Sverige. Han er vel døpt Olle eller Olof, men så lenge en ikke har noen flere opplysninger enn dette blir det en meget vanskelig oppgave å finne ham. Muligens kan det finnes noe ved innflytting til Norge eller Sør-Odal ?Lykke til videre. Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk til deg Pål! Dette var interessante opplysninger. Det er nok ikke lett å finne sporet bakover i Sverige etter en med så vanlig navn. Tror vi kan avslutte leting der. Jeg har ganske mye å overbringe til min fjerne slektning, Judy Kirsch i USA. Jeg kan jo låne bygdebøkene for O-dalen når jeg får besøk neste år fra USA. Mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Gunn Huglen

Jeg har nå funnet vielsen til Thorkel Olsen Strøm og Caroline Nielsen i Oslo Domkirke 15 oktober 1861 i digitale kirkebøker: LenkeJeg har dessverre ikke greid å tyde all teksten på vielse nr. 70 her.Håper noen kan hjelpe med navn på hans far pluss forlovere? På forhånd takk. Jeg venter besøk av 2 oldebarn av dette paret fra USA neste år. Det hadde vært hyggelig å få tydet kirkebøker for dem.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var ikke så lett å lese denne skriften, men jeg tror faren heter Ole Andersen. Forloverne: Fanjunker Skarnes(?) og Komendersergeant (.)oug (Houg/Bloug?). Kanskje dette i hvert fall kan være et utgangspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha. Hans fars navn skal nok være Ole Andersen. ( svensk, i følge opplysninger fra O-Dalen) Torkel var en uægte sønn av denne mannen, om jeg har fått rette opplysninger. Jeg får prøve å samle flest mulige opplysninger om denne familien, før jeg får besøk i 2007.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen. Jeg sender stadig opplysninger over Atlanteren til etterkommere av utvandrede fra Norge ca 1890. Oldebarna har aldri før vært i Norge. Så jeg planlegger å ta dem med til steder der forfedrene har bodd. Spennende opplevelser venter.( Jeg har et felles tippoldeforeldrepar med disse som kommer hit) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har jeg også funnet vielsen til foreldrene til Niels Ellefsen i Tønsberg. Jeg har litt problem med å tyde all tekst der også.For meg ser det ut til at brudgommen Ellef Nielsen er født på Ladegaardsøen og døpt i Christiania? Han oppholder seg midlertidig her ved velsen?Prøver med en ny kopi av den vielsen også: LenkeHjelp til tolkning mottas med takk.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at Niels Ellefsen hustru er født på Strengsdal , Nøtterø?Jeg har søkt en del etter foreldre og besteforeldre til Caroline Nielsen før her i debatt: LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Om brudgommen, Ungkarl og Kobberslagersvend Ellef Nielsen:'Brudgommen er født paa Ladegaardsøen i Agers Sogn, men opholde sig nu i Holmestrand, hvor agter at tage Borgerskab som Mester'.Om bruden, Pige Frederika Maria Knudsen:'Bruden er født paa Gaarden Strengsrud i Nøtterøe Sogn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hglen

Takk igjen, da skal jeg lete i bygdebøker for Nøtterø og se om jeg finner flere opplysninger om Christiane Gundersdatter der. Nå ser det ut til at det blir ganske mange steder her i Vestfold å besøke.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer litt på Brudens hjemsted. Tolker det selv som Strengsdal, dal står på ny linje. Finner ingen går med navn Strengsrud,på Nøtterø i 1801 eller 1865-tellinger.På Strengsdal er jeg godt kjent for der har jeg også hatt slektninger boende i nyere tid.Skal lete litt i flere kilder etter Gunder (?...)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk, da var vi enige i tolkning av gårdsnavn eller stedsnavn, Strengsdal. Jeg skal lete bedre i andre kilder , men har funnet et ektepar som får en datter døpt Christiane Gundersdatter i 1810. ( Gård Anildrød?)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg noe under gård Anildrød i digital bygdebok. Samme foreldrepar som fikke en datter døpt Christiane Gundersdatter, faren er notert som Gunnar under bruk nr. 3. Anildrød, kona kom fra Strengsdal. Så da er det muligens rett familie.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Christina Gundersdatter f. : LenkeI tillegg fant jeg 3 søsken av samme foreldrpar dpt på Nøtterø. Fra Anildrød:Ole f. 9 nov 1807Ole Christian f. 18 okt 1812 og Thor Henrick f. 22 des 1815 alle oppført som Gundersønner.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for ny opplysning om en med samme etternavn i Strengsdal i 1865. Anildrød ligger ikke så langt unna Strengsdalsveien, så jeg vil tro det kan være rett familie som er nevnt her.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg tipp-tipp oldemora Karen Maria Pedersdatter hos foreldre i Strengsdal i 1801. LenkeTenker dette blir en bra overraskelse for emigrant-etterkommere.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.