Gå til innhold
Arkivverket

[#21961] Christopher Hansen og Lisbeth Olsdatter fra Hobøl


Gjest Ingunn Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Dahl

Christopher Hansen, Stogner fra Hobøl og Lisbeth Olsdatter, Skjelfoss, Hobøl giftet seg iflg. krk.boks avskriftene til Hogne Holst den 4/4-1795 i Hobøl, Østfold. Iflg, FT 1801 skal begge to være født 1755. Han er da gift for andre gang. Jeg kan ikke finne hverken Cristopher eller Lisbeth under fødsler hos Hogne Holst. Er det noen som kjenner til disse eller har noen mulighet for å kunne slå opp disse, hadde det vært fint,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Dahl

Jeg vil ikke gjerne slippe disse så snart, gir det et nytt forsøk. De er oppført under gården Huul i Hobøl, i FT 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Jeg har ikke noe direkte svar, men ser to dødsfall som kanskje er av interesse:1. Mari Michelsdtr Stogner, d 8.1.1894, 30 år2. Maria Christophersdtr Stogner, d 21.8.1894, 3 årEllers ser jeg med interesse at familien i 1801 bodde på Huul og tydeligvis var naboer til sagmester Hans Svendsen - en av mine 'tipper'.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

... kanskje grunn til å kikke nærmere på vielse 16.2.1785 i Kråkstad ('over skogen'): Christopher Hansen og Mari Michelsdtr. De får barna Anne Maria 26.6.85 og Karen 28.1.87 (iflg Familysearch)Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Dahl

Christopher Hansen kan nok ha vært gift en gang tidligere, han har også to barn Samuel f. 1788 og Lars f.1792 + de to du nevnte er begge født før Christopher Hansen giftet seg med Lisbeth Olsdatter. De fikk to barn sammen Berte Maria f. 1795 og Johannes (min tipp)f.1799. Jeg tror nok vi prater om samme Christopher Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Vil minne om Ski slektshistorielags sider, hvor bl.a. 'Skislekt' ligger, sortert på menns fornavn.http://www.skislekt.no/Her sees at Anne Maria Christoffersdtr. var f. 1785 på Langhuspl. og Karen i 1787 på Bråteplassen i Kroer (Ås). - Mari Mikkelsdtr. var fra Kråkstad, men kanskje Christoffer var fra Ås? (Ligger ikke opplysninger om hans slekt på 'Skislekt')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Dahl

Vet noen hvor Stogner og Skjelfoss lå ? Er ikke det i Hobøl ? Jeg var så vidt inne på Skislekt og kikket. Jeg fant Christoffer Hansen og Mari Michelsdtr. + barn. Men ikke noe nytt ekteskap med Lisbeth Olsdatter. Kanskje hun kan være fra Hobøl og han fra Ås eller deromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Korrekt at Stogner og Skjelfoss ligger i Hobøl. Skjelfoss (i ytre Hobøl) var storgård med verdifulle sagbruk - og dertil mange tjenere. Avstandene til Kråkstad og Kroer/Ås er korte.En indikasjon som styrker identifikasjonen av Christophers første ekteskap er opplysningen om at han en tid bodde på Bråteplass i Kroer. I så fall var han nabo til min tidligere 'tipp' Hans Svensen som bodde på Tannumplass i Vestby - nabobruket til Bråte. I 1801 bor de altså begge på Huul i Hobøl. Lykke til med videre leting!Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Var kanskje litt utydelig om gårdsplasseringene: Stogner/Stommer/Stummer var opprinnelig egen gård, men på denne tiden plass under Skjelfoss.Du sier ellers at Christopher 'kan ha vært gift tidligere': Ved vielsen i 1795 står det klart at han var enkemann.Ellers er jeg nysgjerig på hvor barna f. 1795 og 1799 ble født. Kjenner du til det?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Dahl

Iflg. Hogne Holst døde Mari Mickelsdatter Stogner 08.01.1794. Den 04.04.1795 giftet han seg på ny med Lisbeth Olsdatter, Skjelfoss. Under dåp 1795 står 21. october Berthe Maria Christopher Stogner. 28. nov. 1799 blir Johannes født og da står det Huuls eje. Ved FT 1801 bor Cristopher og Lisbeth på gården Huul sammen med barna Samuel 13 år, Lars 9 år og Johannes 2 år. Datteren Berthe Maria. er ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Dahl

Etter som jeg forstår var Skjellfoss en større gård, fantes det i denne perioden en Ole der ? Lisbeth Olsdatter er iflg FT 1801 født 1755. Ved vielsen står det Skjellfoss. Men hun behøver jo selvfølgelig ikke være født der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.