Gå til innhold
Arkivverket

[#21964] Nils Christoffersen, Lier i Buskerud


Gjest Maya Lillemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maya Lillemoen

Etterlyser Nils Christoffersen fra Lier.Han fikk sønnen Markus Nilsen f.1822 i Lier. G.m. Gunild Stenersdatter f.1820 i Numedal, Buskerud. Se link LenkeI FS står Nils Christoffersen oppført som Markus far, men finner ikke hans mor, takknemlig hvis noen kan hjelpe meg. mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hvordan vet du at Gunild ble født i Numedal? Jeg finner ingen Ste... Gun(d)bi(j)ørns andre steder enn i Sigdal i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Berit Ja det er riktige personer du har funnet. Jeg fant henne i kirkenboken over konfirmerte, Lenke Hun er f.2 juli 1820 i Numedal, døpt i Sigdal 16 juli 1820 Hun meldte utflytting fra Sande til Lier i 1843, 23 år gammel. Takknemlig hvis du finner noen feil her, mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Videre har jeg funnet at hennes far Stener Gundbjørnsen, f.1792 i Sigdal, meldte flytting fra Sigdal til Sande i 1824. mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Der dekket du raskt både Numedal, Sigdal og Sande. Så jeg har ikke flere spørsmål ang. henne. Har du funnet ekteskapet i 1843 i kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Maya!Det finnes i følge FS en Niels Christophersen som gifter seg den: 20 JUN 1820 Lier, Buskerud, Norway med Spouse: OLINE TORSTENSDR. Disse ser ut til å få i hvertfall tre barn i følge FS.Om dette foreldreparet er foreldre til Markus Nielsen kan jo være mulig rent tidsmessig, men du må nok til kirkebøkene for å få bekreftet.Hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Morten Der ga du meg et bra tips, skal sjekke dette hos Statsarkivet i Kongsberg. Tusen takk for hjelpen. mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Finner ingen Marcus født i Lier 1821 - 24 med Nils Christophersen som far.Gift Lier Frogner 3/12 1843 ungk. Marcus Nilsen Udengen, f.Lier, 20 år far Nils Chhristoffersen Udengen eie; og pike Gunild Steensdt. Hafskjoldeie, 22 år f. Sigdal, far Steen Gubjørnsen i Sigdal. Caut: Christen Andersen Borgen og Anders Eriksen Borgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Se mere om Christopher Nilsen og sønnen Nils Christophersen under Meren Nordre i Lier, Bruk II -bnr.8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Berit Utrolig hva du klarer å finne. Dette må bare være riktige Markus, skal undersøke Meren Nordre i Lier, Bruk II -bnr.8 Tusen takk for hjelpen. mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Berit Når jeg leser om Nordre Meren gården, finner jeg dette:'Christoffer Nilsen Eik fra Eiker, f. 1791, d. 1875, g. m. Marthe jensdtr. Herstad, f. 1790 i Hof, Vestfold. Barn: Nils, Ellen Maria (g. m. Andreas Mjelva, Drammen), Jens (til Søndre Meren), Erik. I 1861 overdro han bruket her til eldste sønn 6) Nils Christoffersen, f. 1822, d. 1874, g. m. Gunhild Kristine Andersdtr. Opsahl, f. 1827, d. 1871'Denne Nils Christoffersen er hans eldste sønn, f. 1822, det er det samme året som Markus Nilsen er født, så det kan umulig være faren. Har søkt begge navnene i Liers historie men kan ikke finne riktige personer. mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var leit at jeg har bommet her. Jeg trodde jeg hadde funnet ham da jeg så etter Nils Christophersen på Udengen, og Udengen ligger under Meren, både nordre, søndre? og 1 Meren til tror jeg.Men han kan være faren alikevel. Han kan ha fått 2 barn med 2 forskjellige samme år selv om det ikke høres sannsynlig. Det rare er at Marcus ikke finnes født i Lier.Siden noe av DA har falt ut for øyeblikket kan jeg heller ikke få sjekket Borgen, cautionistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Berit Ditt innlegg nr.10 er korrekt, og du har funnet Udengen navnet. Hans hustru Gunild er korrekt samt hennes far. Så tusen takk, mhv maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Berit Du skriver at du ikke finner Markus Nilsen født i Lier, men i folketellingen for 1865 finner jeg ham som fødested Lier prestgjeld. Se linke LenkeVille bare gi deg denne opplysningen om hvor jeg har funnet fødestedet. mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står også født i Lier da han gifter seg så dette forstår jeg ikke helt. Kanskje han ble konfirmert i Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Berit Jeg har dessverre ikke noen kirkebøker for Lier, får ta en tur til Statsarkivet i Kongsberg og finne det ut der. Skal gi deg tilbakemelding om hva jeg evt. finner mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Maya Lillemoen

Hei Berit og MortenFinner ikke Markus født i Lier, med Nils Christoffersen som far. (uleselige sider i kirkebok). Men riktige opplysninger om ekteskapet mellom Markus og Gunild. Markus står som sagt med Markus Nilsen Udengen eie og Gunild Stenersdatter Hafskjold eie. Jeg fikk ikke tid til å sjekke ditt innlegg Morten, for liten tid. Har dere noen andre tips på hvor lete? mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var jo synd. Kanskje du bør sjekke konf. i Lier, og evt. fødte i Bragernes og Strømsø. Han er ikke født i Asker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Berit Tusen takk for tipsene, jeg får sjekke diverse kirkbøker for Drammen og Bragernes. Sender deg en tilbakemelding når jeg har sjekket dette. mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Maya!Når du sjekket 'kirkebøkene' for Lier, brukte du da Ministralboka eller Klokkerboka?Hvis Ministralboka er vanskelig å tyde, kan det hende at Klokkerboka er mer tydelig(filmet). Den finnes for Lier for 1820 årene.Hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Maya Lillemoen

Har funnet Markus Nielsen født 31 november 1823 på Wahlseie i Lier. Foreldre Niels Christophersen og Oline Torstensdatter Gunderudeie i Sylling. De får sønnen Torger,født 14 september 1826 Lundseie i Lier. Sønnen Christoffer blir født 14 april 1830 på Gullaugeie. 12 juni 1834 får de sønnen Nils Otto, også født på Gullhaugeie. I kirkeboken står det følgende om Nils Otto: Barnet døde førend hjemmedaapen blev confirmeret i kirken. Døper var Gjordemoder Thorine Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.