Gå til innhold
Arkivverket

[#21967] lars kinsarvik


Gjest Gina Austad-Stavdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gina Austad-Stavdal

vet noen noe om barna til lars kinsarvik(1846-1925)? han var kjent treskjærer fra kinsarvik i hardanger. jeg har funnet at han hadde 8 barn med kristi(trond, johannes, marta, harald, arne, lars, amalia og anna). men vet noen hvordan jeg skal få fatt i opplysninger om barna hans? lars var min tipptippoldefar, men jeg vet ikke hvem av barna hans som er min tipp og videre ned min oldemor/far! kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har vel begynt i gal ende skulle jeg tro. Du begynner med dine foreldre eller besteforeldre (de du er sikker på) og så arbeider du deg bakover i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gina Austad-Stavdal

jepp det veit jeg selvfølgelig men problemet er at i den 'rette' enden er det også full stopp nemlig. derfor nøster jeg opp litt fra begge ender, det jeg har klart å finne. bedre enn ingen info spør du meg. det har iallefall gått helt fint med en lignende sak på andre forfedre jeg har hatt. man må jo bare forhøre seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gina Austad-Stavdal

men det jeg glemte å skrive var at mine oldeforeldre het johanna ottren(20/01-1911 til 20/08-1999)hun var født muligens i kinsarvik. hun var gift med leif ottren født på osterøy. dette er altså de som er i 'andre enden' så vidt jeg har klart å finne. men det er en smule vanskelig å finne noe etter 1900. noen som har hørt om dem? de flyttet til skien. når vet jeg ikke. de hadde iallefall en datter, inger gunn ottren som jeg knapt vet noe om hun heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

For ordens skyld. Da er det din oldemor som er død her:196191 Johanna Magnhild Ottren 20.01.1911 20.08.1999 1999 3729 F Skien og Porsgrunn byrett.Du finner ni personer med det etternavnet i Ullensvang i Hardanger i 1900. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01230.wc2&variabel=0&postnr=4407&fulle=true&spraak=n>Lenke og her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei igjen Gina. For å rette opp i noe Rune skriver så er det vel heller Johannas mann som er født i Ullensvang.Men foreslår at du låner kirkebøker for Kinsarvik og sjekker opp. Du har jo hennes fødselsdag. Da finner du hennes foreldre også.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Utne

Frå Odda, Ullensvang og Kinsarvik i gamal og ny tid, 5 II side 354 og 436:I sitt fyrste ekteskap (med Johanna Amalie Andrea Johannesdtr. Kjerland (1844-81)) får Lars Kinsarvik dottera Inga (1871-1904?).Inga Larsdtr. Kinsarvik vart gift med Peder Pederson Ottren (1869-1904?) på Indre Instanes i Kinsarvik. I boka får dei 3 born: Ragnar (1899-1925), Leif (1900- ) og Astrid (1902-26).I boka står det at begge foreldra døyr i 1904, men eg vil tru at det er feil og at dei har flytt derifrå, slik at Johanne er fødd ein annan stad. Kun ein teori, men…….. Lars Kinsarvik var i fylje denne boka gift 3 gonger. 4 born i fyrste ekteskap (Trond, Inga, Johannes og Marita). I andre ekteskap (med Anna Johannesdtr. Lofthus (1862-87) fekk han sonen Harald. I tredje ekteskap (med Kristi Arnesdtr. Skeie (1863-1950) fekk han 5 born (Arne, Lars, Amalie, Anna og Helge).Mvh. Trygve Utne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Risting Kielland

Ja her er jo Leif Otren, f. 1900 som sønn av Peder Pedersen Otren og kona Inga Larsdatter Kinsarvik. Det var altså Leif Otren som stammet fra Lars Kinsarvik, og ikke kona Johanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Utne

Sjølvsagt har Terje og Trond rett, det må vera mannen Leif som er fødd i Ullensvang, og at det er han som dotterson til Lars Kinsarvik. ”Leif (1900- ), lærar i Melum, Telemark frå 1948, tidlegare i Hosanger, Tjøtta og Siljan”. Er du sikker på at han var fødd på Osterøy?Mvh. Trygve Utne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Risting Kielland

I annet bind av 'Norske Skolefolk' (1953) kan en lese følgende:'Ottren, Leif. lærar, Solum, Telemark, f. 24. april 1901 i Kinsarvik. Foreldre: Lærar og kyrkjesongar Petter Ottren og Inga Larsdtr. Kinsarvik. Eks. Tromsø lærarskule 1926. Vikar Bysheim skule, Hosanger, 1928-35. Vikar Modalen og Strandvik, Hosanger. Lærar Tjøtta 1938. Borge 1943-46. Grorud skule, Siljan. Brattebakke skule, Solum frå 1949. Hobby: Praktiske fag, sløyd og måling. * (gift med) Joanna Magnhild Geitrheim. Foreldre: Bygningsmann Elias Geitrheim og Gurine Torgilstvedt. 2 søner, 2 døtrer.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gina Austad-Stavdal

nei jeg var ikke sikker på at leif var født på osterøy, jeg har bare fått det muntlig overlevert fra min farfar og far. (og det er jo ikke alltid man husker riktig!) men det dere har skrevet ser ut til å stemme. jeg skal sjekke litt mer i sømmene. tusen takk til alle for inspill. dette løste mye for meg! har nemlig ikke hatt tid til å sjekke mikrofilm eller bygdebøker ennå, men skal prøve å få tid. takk igjen. hilsen Gina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Utne

I Odda, Ullensvang og Kinsarvik i gamal og ny tid, bnd. 2 frå side 438, står det litt om Peder Pederson Otteren (1840-1894) og sonen Peter Martin Ottren (1869-1904). Det er også eit familiebilete av Peder Pederson Ottren og kona Rasmine Jørgensdtr. Aase (1949-1943) med ni born.I same bind, side 297-298 kan du lesa litt om Lars Kinsarvik. Det er også maleri av han der. I bnd. 5 II s. 354 er det ei teikning av han.Mvh. Trygve Utne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Geitrheim ligger i Hosanger , og da kan denne Elias være en bra kandidat til Elias Geitrheim. Lenke Torgilstvedt ligger i Samnanger. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

I 1996 kom boka 'Lars Kinsarvik - skaparen av 'den norske stilen' i nyare treskjerarkunst' av Arnfinn Engen (Thorsrud Lokalhistorisk forlag, Lillehammer). Der er det kanskje òg informasjon av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.