Gå til innhold
Arkivverket

[#21970] Amund A. Askim f 1842-45 Gran (Hadeland)?


Gjest Niclas Sand Engberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Niclas Sand Engberg

Jag har en Amund A. Askim med olika födelsedatum (1842 eller 1845). I folketellinga 1875 återfinns han med sin hustru på Prindsens Gade 24 i Kristiania. Som födested anges Gran Hovedsogn.Eftersom han tagit sig namnet Askim borde han ha anknytning till en gård med namnet Askim. En sådan gård finns inte i Gran men i Vardal. Dock hittar jag inte Anund där 1865.Jag vore tacksam om någon har information om Anunds föräldrar och hans eventuella anknytning till gården Askim.Mvh,Niclas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niclas Sand Engberg

Jo, det hade jag redan sett. Det jag inte vet är var han befann sig 1865 och vilka hans föräldrar var.Jag har en kandidat till Amund i 1865 men jag vet inte om detta stämmer.LenkeMvh,Niclas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Du har (minst) 3 Amund med passene f. år i Gran. Mulig du kan finne noe under 'SAMME OMRÅDE' , lykke til! hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niclas Sand Engberg

Det kan det vara. Jag finner flera Amund eller Ammund döpta under åren 1842-45.Dock ingen med anknytning till gården Aschim eller Askim. I folketellinga 1900 anges födelsedatum 100842 medan det 1875 anges att han är född i 1845.Om jag kunde finna hans giftemål med Emma Ovidie kanske jag fick någon ledtråd till fadern?Mvh,Niclas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Garden het Aschim i 1865. Dette må være Amund Andersen f.15/8-1845 Rækstadeie.Foreldre Anders Eriksen og Kari Andersdatter. Denne Amund Andersen reiste til Kristiania 27/2-1868 fra Goutvedteie. Han er ikke f. på Aschim, heller ikke hans søsken men han kan jo ha jobbet der en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niclas Sand Engberg

Jo, jag tackar så mycket.Jag är inte inne och tittar här varje dag. Familjen kräver också en del uppmärksamhet.Mvh,Niclas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ikke funnet Amund født i Gran eller Jevnaker.Dødsfallprotokoll for Oslo: Register 942 I 5/7 1901 Askim, Emma Fru. Protokoll: 6/7 1901 fru Emma Askim, 57 år døde i går i Botne, bopel Klingenberg gd.12. Mand handelsborger Amund Askim og 6 barn hvorav 2 umyndige. Av barna 5 her og 1 i Botne. Intet særeie. Avdødes svigersønn A....skolebestyrer Johan Wold - Gurhaug?? pr. Holmestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Les innlegg 9 en gang til Berit. Amund Andersen Askim ER født på Gran og han Er den som Niclas søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser i innlegg 7 at det blir FORESLÅTT en kandidat, og i innlegg 9 blir det sagt at den Amund MÅ VÆRE den ettersøkte. Men, jeg finner ikke bevis for dette, bare stor sannsynlighet. Jeg kan heller ikke se at noen har undersøkt muligheten for at det var født en Amund rundt 1842.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vel, i 1875 er han oppgitt til Amund A. Askim f.1845 Hadeland. Det finnes bare en Amund A:(Andersen f.1845 på Gran, og den personen reiste til Kristiania 1868. Det er ikke født noen med dette navnet 1842-43. Hva mer trengs til identifisering? Jo, ekteskapet! Finn det for å bekrefte mine opplysninger. Der skal Anders Eriksen være oppgit som far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Enig med Nina at nå må noen Amunder utelukkes. Det er lagt inn 4 lenker til Amund, og da vil jeg strak si at vi uten videre kan utelukke de 2 siste lenkene da de bare er en gjentagelse av lenke 2.Jeg har nå sjekket ekteskap i Christiania for tiden 1874 - juni/juli 1876 etter Amund og kun funnet 1 ekteskap og jeg tar det med her selv om jeg tror det er galt.: Vår Frelsers krk. 10/5 1875 skreddersvend Amund Nilsen f.2/7 42 Odalen, bopel Akersgt.6, far Nils Andersen; og Emilie Martinsdt. f.20/12 1847 Solør, bopel uleselig, far Martin Einarsen.Kirker som er sjekket for giftemål er Gml.Aker, Garnisonen, Grønland, Jacob, Johannes, Vår Frelser, Paulus, 3-foldighet, V.Aker, Ø.Aker og Drøbak. Så klart finnes muligheten for at jeg kan ha oversett noe selv om jeg har prøvet å sjekke ordentlig.Så også etter fødselen til Alfred 20/12 1877. Enten var han født den datoen eller døpt, +-. Fantes ikke på Rikshospitalen, Vår Frelser, 3-foldighetskrk, Johannes eller Drøbak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

De 4 lenkene kan utelukkes som skudd i blinde, ingen av dem har patronymikon som begynner på A. Det finnes ingen andre Amund A. f. på Gran 1840-46 enn den en før nevnte. Har ikke tid men konsentrer dere heller om ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Enkleste måte er kanskje at du Niclas tar en tur til Byarkivet. Du har jo 2 adresser å gå ut i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niclas Sand Engberg

Tack för all hjälp. Jag får nog göra som Berit föreslår och gå till arkivet.En kommentar till inlägg 12. Det var mycket intressant att finna dödsfallet för Amunds hustru Emma Ovidie. Johan Vold var min frus oldefar. Han var gift med Amund och Emmas äldsta dotter Olga Marie f 1876.Hilsen,Niclas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.