Gå til innhold
Arkivverket

[#21980] Skifte etter Sjur Sjursen Leknes i Brandsøy


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Det er skifte på Leknes etter Sjur Sjursen i skifteprot. nr. 7a side 12 for årene 1756-61.Hvem er nevnt i det skiftet? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Sjur Sjursen Hovland, 'som i hans Svaghed' var flyttet til Leknes, etterlot seg som arvinger broren Ole Leknes, søsteren Britte, gift med Anders Larsen Løkkebø, og to barn av avdød bror Anders Hovland: Sjur på 9 og Mari på 11. Som formynder for Sjur Andersen nevnes morfaren Sjur Andersen Sundhordvig. Skiftet er datert 7. sept. 1756.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Foreldra til Sjur Sjurson (f. 1675) var Sjurd Anderson Sunnarvik f. 1624 og Brite Sjursdatter Helle (Naustdal). Sjå skifte 1683. Florasoga s.683. Deira barn var: Anders, Sjurd og Bergitta/Brite. Brite Sjursdatter blei oppattgift med Olav Nedre Redal.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til Leif Øren for nyttig og spennende informasjon.Vet du noe mer om Sjur og Brites opphav? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Eg var nok litt for rask med mitt innlegg, og oppgav dei sannsynlege besteforeldra til Sjur Sjurson Hovland og Ole Sjurson Leknes.I mine notat har eg Sjur Sjurson Hovland og Kirsti Odgeirsdotter Leknes som mogelege foreldre. Om dette har eg skreve fylgjande:'Det er usikkert om dette er kona til Sjur Sjurson. Men i alle fall er det på Skorpen den 6.7.1704 ein Sjur Sjurson som gifter seg med Kirsti Odgiersdatter Skorpen. Sjur er ikkje oppgjeven med gardsnamn. På Skorpen er det verken på denne tida eller før nokon med namnet Sjur eller Odgier. Kanskje var Kirsti tenestejente der og kanskje var Sjur frå ein annen gard. Odgier er et heller sjeldant namn. På Leknes i Vevring ( i dag Askvoll) var det før 1700 ein Oddgeir Gunnarson, og det er naturleg å sjå dette i samband med at eine sonen til Sjur Sjurson, Ole Sjurson, busette seg på Leknes. Ole Sjurson var ikkje gift med nokon fra Leknes, men derimot Lisbeth Andersdatter Løkkebø. Kvifor busette han seg på Leknes dersom han ikkje hadde nokon tilknytning til garden.'Eg håpar ikkje dette aukar forvirringa meir.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Leif. Jeg har også sett på Odgdgeir Gunnarson som en mulig kandidat til Kirsti far.Det er nettopp det faktum at Ole Sjursen og Anne slo seg ned på Leknes som har fått meg til å tenke i de baner.Bygdeboka for Askvoll nevner kun to sønner som barn av Oddgeir, men de opplysningene kan forfatteren ha hentet fra 1701 mann-tallet.På den annen side finnes navnet Oddgeir også i Kinn i den samme tellingen.Vi kan vel derfor forløpig ikke utelukke andre alternativer. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er ikke alltid det man tenker på som er det rette å skrive.Jeg skulle skrive at navnet Oddgeir IKKE var å finne i Kinn i 1701 manntallet , men derimot i Førde , Naustdal og Askvoll. Her er 1701 tellingen for Leknes. Lenke Navnet finnes også på gårdene Qwall,Angedahl,Botten og Slettehoug.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.