Gå til innhold
Arkivverket

[#21981] Rakkestad i Østfold


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Buer - Holløs - Hauer i Rakkestad. Søker linjene bakover etter Erik Johannessen Holløs døpt 18 aug 1748 i Rakkestad og konen Anne Jørgensdatter født rundt 1755. De giftet seg 6 feb 1775 i Rakkestad, og fikk datteren Johanne Nicoline døpt 13 feb 1780 med navn Klipper da hun giftet seg 22 mar 1798 i Rakkestad med Arnes Arnesen Kåen Sæves.Faddere ved Eriks dåp er bl.a. Marte Halvorsdatter Holløs, Ole Pedersen Filtvedt og Maren Amundsdatter Filtvedt. Eriks foreldre er Johannes Halvorsen (står både Hauger og Buer) og Kirsti Eriksdatter gift 10 okt 1742 i Rakkestad. Cautionister Leutenant Leth og Corp Quinn. De hadde også datteren Mari døpt 18 mar 1746 i Rakkestad, faddere bl.a. kaptain (i armeen) Neevs og sjersant Neebage? Kan Johannes vært militær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Andresen

Ifølge mine opptegnelser hadde Johannes Halvorsen Buer og Kirsti Eriksdatter 3 barn:1. Erik Johannesen Korum 1748-1789, død på Nedre Buer 40 år gammel. Han var gift med Anne Jørgensdatter Buer som iflg. Family Search Anc.file var f. ca. 1742 på Haraldstad i Rakkestad. Hun var 1. gang gift 01.07.1759 med Nils Arnesen (Buer og Korum) 1734-1773. De fikk 7 barn. I ekteskapet med Erik Johannesen var kun datteren Johane Nicoline f. 1780, gift 1798 med Arne Arnesen Holst. Det har ikke vært mulig å finne foreldre til Anne Jørgensdatter.2. Christian Johannessen Westerby. Om ham vites intet.3. Maria Johannesdatter Holøs f. 1746 i Rakkestad. Hun ble 14.10.1769 i Eidsberg kirke gift med min ane Jens Olai Sperling 1746-1833, død 91 år gammel som føderådsmann. De fikk 10 barn. Familien finnes i FT 1801 på Holløs Nedre, Rakkestad. Jens Olai Sperling var 2. gang gift med Gunnild Christensdatter 09.10.1810 i Eidsberg.Johannes Halvorsen Buer 1722-1776 var sønn av Halvor Simensen og Guri Iversdatter f. 1704 på Filtvet, Rakkestad. Guris foreldre var Iver Pedersen Filtvet 1674-1745 og Siri Amundsdatter f. ca. 1678 i Eidsberg. De hadde 6 barn. Om Kirsti Eriksdatter har jeg ikke ytterligere opplysninger.Ovenstående er primært funnet på Family Search, ved samarbeide med andre slektsforskere og i følgende bøker: Elisa Tandberg: Fam. Arnesen (Holst) fra Slesvig-Holstein Anna Sønstegaard: Skyldfolk gjennom tre århundrer T.H. Toftdahl og Carl M. Krosby: Rakkestad Herred 1814-1914 Vennligst bemerk at jeg ikke har hatt adgang til kirkebøkene, hvor alt selvfølgelig bør checkes.Vennlig hilsen Karin Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Karin. Hjertelig takk for fin hjelp - nå kommer jeg nok videre - sjekker kirkebøkene senere i uken! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Andresen

Hei Guro. Bare fint å kunne hjelpe. Jeg håper du vil fortelle meg hva du finner i kirkebøkene. Det er alltid godt å vite om man er på rette spor og ikke lager feilkoplinger. Du kan eventuelt skrive til min emailadresse: karinand@vetnet.dk. Vennlig hilsen Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.