Gå til innhold
Arkivverket

[#21982] Tune i Østfold - Hasledalen af Var og Bærebyplass.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Søker linjene bakover for Andreas Mathisen Hasledalen født 29 mar 1814, gift i Rakkestad 19 apr 1837 med Anne Maria Henriksdatter Grav fra Rakkestad. Deres datter Anne Magdalena født 9 aug 1843er min tipp-oldemor. Andreas foreldre er Mathis Larsen Hasledalen gift 29 aug 1800 med Marte Arevesdatter. Dette området i Østfold er et nytt område i min genealogi - jeg er lite kjent med gårdene her og det gifting mellom Eidsberg, Tune og Rakkestad. Takknemlig om noen kan hjelpe meg - Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hasledalen af Var, er vel Hasledalen i Varteig. Bæreby er en gård i Varteig. Grav i Rakkestad ligger jo mot grensen til Varteig. Jeg har selv forfedre i dette området. I 1837 var Varteig fremdeles sogn under Tune, så du må lete i Tunes kirkebøker etter mer info om Andreas' forfedre.mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Vigdis - Takker så mye for info - det er skikkelig frustrerende når man begynner å forske i et nytt område og ikke kjernner verken grenser eller gårder - jeg kaster meg over Tune! Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Hei Guro! Har du funnet foreldra til Anne Maria Henriksdatter? Dersom hun er datter til Henrik Amundsen f på Grav 1786, kjenner jeg en del til slekta. Henriks bror Nils var en av forfedrene til kona mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Så fint, Halvor! Det jeg har bakover er ikke mye, jeg har Henrik Amundsen Grav gift i Rakkestad 31 may 1814 med Maria Helgesdatter 'Skattebøl' (den eneste Skattebøl jeg finner på den tiden ligger i Ål i Buskerud......!?) Som forelde til Henrik og din Nils har jeg Amund Andersen Bræche Grav født 1754 i Rakkestad og gift 12 nov 1777 med Anne Henriksdatter Gabestad. Amunds far skal være snekker Anders Andersen Grav? Har du mer enn dette, så tar jeg det i mot med åpne armer - og takker så mye i samme slengen!!! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Da stemmer det nok at Nils og Henrik var brødre. Skattebøl var nabogården til Grav. Den står som Schatteb i FT 1801. I 1801 bodde det en kondisjonert familie på Skattebøl. Maria var sannsynligvis tjenestejente på Skattebøl eller datter på en av de mange plassene.Jeg mener at far til Amund Andersen het Anders Pedersen og mora Marte Madsdatter. Antakelsen er bygd på det jeg har funnet i kirkebøker og skifteprotokoller. Jeg er imidlertid ikke 100 % sikker på dette, bare 95%. Anders Pedersen og Marte Madsdatter bodde i alle fall på plassen Gordalen under Sæves. Her var det skifte etter Marte 10.09.1761. (Står i skifteprotokollen). Anders ble deretter gift med Anne Hovelsdatter og flytta til en plass under Gapastad der han døde alt i 1763. De fem barna med den første kona levde i 1763. Den yngste var Amund f 1755. Jeg har dessverre ikke funnet konfirmasjonen til Amund Andersen. Det er den viktigste grunnen til at jeg ikke er helt sikker på at det er rett person. Jeg har ikke kommet lenger bakover når det Anders og Marte.Anne Henriksdatter var datter til Henrik Andersen og Maria Kristensdatter. De bodde på Østby da Anne ble født i 1756. Det var ialt 10 søsken i barneflokken til Henrik og Maria, men mange av dem døde små. Sannsynligvis var både Henrik og Maria fra Os i Rakkestad, navna på en del av fadrene tyder på det, men jeg har ikke funnet foreldrene ennå. Da de trulova seg i 1738 bodde Henrik på en plass under Snekkenes. Seinere er han skrevet for Snekkenes, Kraugerud og Østby. Henrik arbeidde ganske sikkert på sagene ved utløpet av Rakkestadelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk for fin informasjon, Halvor - hvor jeg har Anders Andersen (Snekker) fra, husker jeg ikke. Det er årevis siden jeg jobbet med denne grenen av slekten. Jeg jobber videre med det du har gitt meg - og holder kontakten hvis noe skulle dukke opp. Takk igjen - Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Halvor - 3/4 år siden sist, og jeg sliter fremdeles med Rakkestad, Tune og Eidsbergslekten til min oldemor!! Hvordan går det med deg og Østfold? Jeg må spørre deg om en ting: I ditt innlegg av 7.6.04 sier du '... Anders ble deretter gift med Anne Hovelsdatter og flytta til en plass under Gapastad der han døde alt i 1763.' Vet du om det finnes en Gapastad både i Rakkestad og Tune? Hvis du tar en titt på mitt innlegg nr. 28496 vil du se at jeg har funnet faddere til ungene her fra Gapastad i Tune.....?Videre hvis du ser på innelgg nr. 28262 har jeg funnet ut litt mer om Maria Helgesdatter som giftet seg med Henrik Amundsen Grav.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Det er Gapastad både i Rakkestad og Tune (Varteig). Disse gårdene ligger ikke så veldig langt fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Guro Reinhart

Hei Halvor. Jeg vet ikke om du vet dette, men jeg sitter med bygdebok for Varteig, og kom plutselig over følgende under gården Gryte: 'Amund Andersen Grav fra Rakkestad (1749-1845), kjøpte gårdeden i 1798 og fikk i 1800 odelsskjøte av Ole Pedersen. Han ble 1778 gift med Anne Henriksdatter Gabestad (1757-1829)og hadde sønnene Nils (1781) og Jacob (1786)samt døtrene Marthe (1799), gift med Peder Andersen Gryte, og Anne (1805). I 1843 delte han sn går mellom sønnne Jacob og svigersønnen Peder Andersen.' Dette må da være riktig familie - selv om ikke alle barna er tatt med og årstall 'spriker' litt - eller hva tror du? Har du vært borti dette? Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Ja, dette er riktig familie. Det er den jeg har omtalt forfedrene til i innlegg nr. 6. Jeg har ikke full oversikt over når Amund eventuelt flytta til Gryte, men han bodde lenge på Grav. Sønnen Nils Amundsen bodde på Gryte. Jeg mener iallfall at dattera Andrine ble født der i 1818.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Da henger jeg meg på, for her ser det ut til å være en forbindelse til mine egne aner.Spørsmål til Halvor: Andrine f ca 1818, er det henne som giftet seg med Arne Rud fra Os i Rakkestad? og var mor til Gustav Arnesen Rud/Buslet? Han er en av forfedrene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Vigdis - I Varteigboken står det følgende under Gryte: Nils Amundsen (1781-1844)som i 1809 fikk Peder Christensens skjøte på 4 1/2 lpd. var kommet til Furuholmen i 1807 da han ble gift med datteren der, Oleanne Brynildsdatter (1787-1859), med hvem han hadde sønnen Anders (1822) og døtrene Anne (1812), gift 1845 med Christen Helgesen Blakkestad i Tune og Andrine (1819), gift 1840 med Arne Gulliksen Rud i Rakkestad. I 1811 frasolgte Nils Amundsen en del av eiendommen, nemlig bruket Engebråten til Peder Christensen. Selv står han i 1838 som eier av 2 23/32 lpd. eller 1 d. 11. sk, som senere ble overtatt av sønnen Anders Nilsen. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Andrine Nilsdatter var gift tre ganger. Første gang med enkemannen Arne Gulliksen Store Rud i Os. Barn: Gustav f 12.04.1841, 2. Anne Oline f 24.01.1844, gm Johannes Johannesen, Gordalen av Sæves.Andre mannen til Andrine var Hans Olsen. De fortsatte som gårdbrukere på Rud. Barna her var: 1. Arne Hansen, 2. Oline Marie Hansd. gm Ole Tøger Syversen som overtok Skattebølbråten. 3. Nils Hansen.Tredje mannen var Henrik Johannessen Skattebølbråten som var enkemann etter Karen Amundsdatter. Barna til Henrik og Andrine var: 1. Carl f 18.10.1858, 2. Hanna f 23.04.1861 gm Ole Svenningsen, bodde på Stubberud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg ser at det er noen kjente personer her,passer på å søke litt hjelp.Det gjelder Oleane Brynildsdatters far? Tar først med noe av det jeg har:OLEANE døpt 16 okt 1787 Knatterød,Varteig. Foreldre: Brynild Olsen og Ragnhild Pedersdatter.Faddere:Marie Hansdatter Spydevold, Pernille Arnesdatter Knatterød, Niels Christensen ibid, Christopher Christophersen Saugen, Haagen Olsen Spydevold.Forlovet 1 nov. 1807. Niels Amundsen Grav av Rakkestad og Pigen Oleane Brynildsdatter Grythe.Forl. Hans Arnesen Grythe og Anders Nielsen Grythe.- Ragnhild Pedersdatter f. 1765 på Furuholmen,datter av Peder Olsen Furuholmen og Ane Mathiasdatter Morthaugen.Så var det problemet mitt,(som jeg må 'tørker støv av',ca 10 år siden jeg holdt på med denne grenen) BRYNILD OLSEN sine foreldre? Brynild født 1757,sønn av Ole Brynildsen og Olaug Larsdatter Knatterød ?, ingen faddere. Jeg har notert i margen side 501,tror dette må være Varteigboka? - Jeg finner i dag på FS: Brynild Olsen døpt 16 mars 1755 Knatterød,sønn av Ole Brynildsen og Ambiør Larsdatter?Noen som kjenner til dette?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Rita - Jeg har også lurt på dette med de to konene. Har akkurat lagt inn et nytt innlegg i Debatt angående Ole Brynildsens foreldre også. Får se om vi får noe svar - hvis ikke får jeg forsøke å komme meg til filmrullene en dag til uken. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bente Fjellstad

Hei Jeg har også noen aner i Tune, og lurte på om dere vet noe mer om disse? Karen Sophie Seidel døpt: 13.08.1767 i Tune Maria døpt: 20.03.1768 i TuneForeldre: Mattias Rejersen og Kirsten Engebretsdtr. gift: 10.03.1787 i TuneMattias kommer fra gården Skofteby g.nr. 36?mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.