Gå til innhold
Arkivverket

[#21983] Lisbet Eriksdatter 'Ladderud' Vinger.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I over 20 år har jeg etterlyst min 2 x tippoldemor Lisbet i forskjellige fora. Hun er født rundt 1782, og tjente på Ladderud under Ausbøl i Vinger. Hun fikk 4 barn utenfor ekteskap, noe som tilsier at hun ville bli meldt til fogden, men hun er allikevel ikke å finne i fogdens protokoller i Statsarkivet på Hamar.1799 - Datteren Marte (min ane) med Ole Olsen Nesteby i Vinger 'den ukonfirmerte pige' skrev presten i kirkeboken ved Martes dåp. Marte vokste opp hos farsforeldrene på Nesteby. 1802 - Datteren Kari med Peder Pedersen Kauppinen Tjernsby (Kap) under Nesteby i Vinger. 1807 - Sønnen Erik med Berger Hågensen Steinstykket fra Eidskog, som tjente med Lisbet på Ladderud. 1810 - Sønnen Søren i Løten med skinnfeldmaker Hans Olsen.I folketellingen av 1801 for Vinger står det at hun er svensk. Sannsynligheten for at hun er av finneslekt er stor - navnet tatt i betraktning. Er det flere som sliter med Lisbet? Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Olav V. Landsverk

Jeg har Lisbeth som 2xtipp gjennom datteren Kari, g.m. Amund Olsen Kap.Har registrert tre uekte barn: Marte,Kari og Erik – som vel er oppkalt etter sin morfar. Søren 1810 var ny for meg. Kan du gi meg hans dåps og fødselsdato samt faddere?Manntallet av 1801, Giøsegaarden: Erik Stenvall, 50, Gaardbeboer og informerer børn i skrivning og regning, svensk Maren Berg, 61, Begge i 2det ægteskab Jørgen Poulsen, Konens sønesøn, 9 Regner med att dette er faren. Men videre har jeg ikke kommet. Skullegjerne visst noe mer om dette ”støkket”. Erik Stenvall f. ca 1751 burde det kunne la seg gjøre å finne ut noe om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Guro! Jeg mener å huske at du ble oppdatert om Lisbeth av J. M.,eller husker jeg feil. Har i allefall følgende om henne: f. 3. oktober 1779 Säljebråten, Gräsmark i Sverige, datter av Erik Eriksson Hämäläinen og hustru Maria Mattsdotter Methoinen. Erik f. 24. februar 1747, Bogen i Gunnarskog og Maria ca 1750 Kymmen, Gräsmark, viet i Gräsmark kirke 28. des. 1770. Det er mulig at Erik Stenvall hadde Lisbeth med seg fra Sverige som barnepike eller hushjelp. Jeg er meget interesert i det du har om din slekt og Lisbeth Eriksdotter, Olav. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Finn - joda, jeg løste denne 'nøtten' med hjelp av Jan Myhrvold for flere år siden. Jan spurte om det var OK at han skrev en artikkel om henne - kan ikke se at han har lagt den ut på fennia.nu. Har ikke fått gått gjennom Slægt&Slekt bladene for å se om han har publisert den der. Har du den slik at du kan sende den til Vider i en e-post så han får linjene bakover? Hvis ikke så har jeg det Jan har skrevet om Lisbeths mors slekt.Til Vidar. Har ikke involvert meg så mye i Søren, så jeg har ingen info om hans dåp. Finner ham død 11 jan 1811 i Vinger 'Søren Hansen - Lisbeth Eriksdatter Ladderud 7 måneder 8 dager.'Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Vidar Landsverk

Dette var en kjapp løsning på et 35 år gammelt problem, der jeg var på feil spor med Erik Stenvall som faren.Min egen forbindelse med Lisbeth er denne: Lillevold:”Vinger”, 1, 87: Tjernsby Søndre: 2d Carl Pedersen er min oldefar, som slo seg ned på Adal i Vestfold – NSB-baneformann. I Amund Olsen Kapp (1793-1878) ble gift 31.5.1821 med Kari Pederstr., dp. 17.10.1802, datter av Lisbeth Ladderud og Peder Pedersen Tjernsbye.Nå vet jeg foreldrene hennes, men ikke noe om henne. Etter det jeg skjønner, er det forsket noe på denne enestående personen. Mottas med takk – gjerne til min e-post: ovlandsverk@gmail.comSer Eidskog Slekthistorielag har en god side, med Lisbeths aner mange generasjoner bakover, men bare som skjelett, personnavn uten data.Amund Olsen var sønn av Ole Olsen Kap og Ragnhild Olsdtr Gjøsegaarden (Vinger I, s. 99). Han var f.ca 1754 og døde 20.03.1826, men hvem var han sønn av? En Ole Sigfridsen Kap ble gravlagt 12.01.1797, 60 år gammel. Er han faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Olav. Det stemmer at det er gjort mye abeid bakover for disse slektene. Eidskog slekthistorielag har informasjonen tilgjenelig hos seg, men her er Finn Sollien den rette mannen til å svare på det!Dette er som sagt min slekt også. Det stemmer at Ole Sigfridsen Kauppinen er Oles far. Jeg har ham døpt fra Grasberget i Brandval 22 jul 1726 og begravet 12 jan 1797 i Vinger, bodde på Enger under Gjøsegården. Han giftet seg for annen gang i Brandval 26 okt 1751 med Kari Tomasdatter Liukoinen, døpt 2 jan 1728 fra Trøen i Brandval.Men igjen er Finn den med størst kompetanse når det gjelder disse menneskene - regner med at du hører fra ham.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.