Gå til innhold
Arkivverket

[#21986] Oppslag i bygdeboka for Ulvik, gard Eide


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

I 1801-tellingen for Graven (Granvin) finner jeg på garden Ejde en 4 år gammel Niels Arnesen. LenkeForteller bygdeboken noe om hvor det ble av han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Ætteboka for Granvin s. 61 :Niels Arnesen, Eide f. 1797 er nevnt flyttet til Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for opplysningen, Britt.Jeg tror at sønnen av Arne Nielsen og Guro Nielsdatter er identisk med en Niels Arnesen Eide som er nevnt som barnefar i Bergen 1824 og som var soldat i Bergen (ifølge 1815-tellingen). Jeg fant N.A. ikke død i Bergen. Da er det jo mulig at han flyttet til Trondheim etter 1824.Jeg lurer på hvem som er foreldre til Arne og Guro. Er de omtalt i bygdeboken?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Arne Nilsson var f. 1772 i Ytre Ålvik , Kvam , g. 1797 m. Guro Nilsdtr. Røynstrand f. 1765 d. 1842Foreldrene til Arne : Nils Hansson Ytre Ålvik , Kvam, f. 1732 d. 1812 g. 1768 m. Lisbeth Arnesdtr. Bjørke , Kvam, f. 1745. Flyttet til Granvin 1787.Guro Nilsdtr. Røynstrand f. 1764 d. 1842 Foreldre : Nils Trondsen N.Røynstrand f. 1734 d. 1783 g. 1757 m. Kari Olavsdtr. Kongstun , f. 1731 d. 1805.Boka heter : Ættarbok for Granvin , forfatter er Henrik Meyer Kvalem. En kan følge Guro Nilsdatters aner flere generasjoner bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Takket være infos fra innlegg 4 kommer jeg nok litt videre tilbake via Familysearch - både i Kvam og Granvin.Bl. a. finner jeg en Kari Olavsen, født 1731 på EIDE, Granvin ..., død 1805; foreldre: Olav Larsen og Torbjørg.Spørsmål: Er Kongstun kanskje et bruk som hører til Eide (eller vice versa)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Eide og Kongstun (gnr. 123 og 122) er slått sammen til en gard i ætteboka for Granvin.Kari Olavsdatter er f. 1731 d. 1805. Foreldre : Olav Larsson Ystås f. 1688 d. 1751 g. 2. m. Torbjørg Mikjellsdtr. Lindebrekke , Ulvik , f. 1691 d. 1784.Hvis du vil kan jeg sende deg det som står om Guro Nilsdtr. Røynstrands forfedre. Det blir for mye å skrive inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Takk skal du ha, det hadde vært fint å få vite mer om Guro Nilsdatters aner. Min e-post adresse er: baelose@web.de.Jeg vil nok gjengi det som jeg fant om NILS TRONDSEN: Ifølge Familysearch er han sønn av Trond Nilsen Røynstrand (1708-1766) og Synneva Madsdatter. TROND NILSEN er sønn av Nils Simonsen og Sigrid Trondsdatter.Forresten finner jeg ikke garden N. Røynstrand (Rønnestrand) i 1701-Manntallet for 'Gravensogn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.