Gå til innhold
Arkivverket

[#21991] Semsmoen i Eiker


Gjest Aini Småge
 Del

Recommended Posts

Gjest Aini Småge

Kan noen hjelpe meg med å finne Andrea Antoniusdtr sine foreldre? Det eneste jeg har funnet ut hittil er at hun er født i ca 1830 Semsmoen, Eiker. Hun giftet seg i ca 1853 med Ole Eriksen f.1834 i Lier og døde i 1862. mvh aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Dødsfallsprotokoll for Eiker: Andrea Anthonisdatter Semsmoen 31 1/2 år er død 5. nov 1862. Enkemann er Ole Eriksen. Etterlatte barn er:1. Emil Theodor Olsen 8 1/2 år2. Marthin Olsen 6 år3. Peter Andreas 3 årAnmerkning: 28. juli 1866 meddelt attest om at enkemannen kan indtræde i nyt egteskab.----------Og ..joda.... 29 jul 1866 vies 30 årige enkemann Ole Eriksen Semsmo sønn av Erik Olsen til 31 årige pige Ane Nilsdatter Semsmo - datter av Niles Amundsen.Dette ekteparet bor forøvrig med tre felles barn på Solbergeie på (Øvre) Eiker i 1875.----------Samme dødsfallsprotokoll: Egte udøpt pige 8 dager død 23 okt 1862 - far: Ole Eriksen Semsmoen og Andrea Anthonisdatter.-------Emil Theodor ? - finner han ikke døpt på Eiker på 'forventet' tidspunkt. Han blir i følge Mormonerdatabasen døpt i Lier 6 AUG 1854.Fra Eikers kirkebøker: Martin - ægtefødt - 26 nov på Røreneie- døpt 26 des 1856 i Haug. far: Arbeider Ole Eriksen Røreneie og hustru Andrea Antoniusdatter. Faddere. Anne Marie jeronimusdatter Sundbakken, Maren Christophersdatter Aaseie, Christian Johnsen Aaseie. Andreas og Magnus Claussønner Semsmoen.Fra Eikers kirkebøker: Peter Andreas f. 7.sept på Semsmoen. Døpt i haug kirke på Eiker 9 okt 1859. Faren er arbeider. Ole Eriksen Semsmo- mor er hustru Andrea Antoniusdatter. Faddere- Ane Larsdatter Semsmo. Marie Andersdatter samme sted, Ole Andersen samme sted, Peder Gulliksen Aaseie, Lars Clausen Semsmo.---------I 1865 har nok telleren gjort noen unøyaktigheter. Du finner enkemann Ole Eriksen her. [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0624&kenr=0011&bnr=0139&ln=000>LenkeDet ser ut til at Emil Theodor er hos farmor og farfar i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Dette var helt utrolig. Tusen hjertlig takk. Her kom det frem mye annen nyttig informasjon også. Når det gjelder Ole Eriksen sine foreldre er jeg en smule forvirret. I ditt innlegg er han oppført med to forskjelige -1.Erik Olsen og pige Ane Nilsdatter Semsmo og 2.Erik Nilssen og Marlene Olsdatter(fra lenken). Jeg har Ole registrert som sønn av Erik Jensen og Marth Pedersdatter. Hvem er Riktig mon tro ???? mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ainihmmmmmm....Sorry - det har du rett i. Burde ha oppdaget det selv. I vielsen 1866 sies det at 30 år gamle enkemann Ole Eriksen Semsmo er sønn av Erik Olsen.Jeg tror nokså bestemt at det hele beror på en feilregistrering i folketellingen 1865.I folketellingen 1865 sies det jo at det bor et ektepar på Røren ved navn Erik Nilsen og Malene Olsdatter. Dette paret sies å ha sønnesønnen Theodor hos seg (som visserligen er sønn av Ole Eriksen ag avdøde Andrea Antoniusdatter)Feilen er at det nok aldri har eksistert noe ektepar på Røren i 1865 ved navn Erik Nilsen og Malene Olsdatter. Derimot bodde det et ektepar der ved navn Erik Olsen og Malene Nilsdatter. Registratoren (eller transkriptøren) har tydeligvis byttet om på de to sine patronymika.Ole Eriksen er i følge Eikers kirkebøker født på Røreneie på Eiker 25 sept 1834 og døpt i Haug 19 okt 1834. Foreldre: Husmann Erik Olsen og hustru Malene Nilsdatter Røreneie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Ja,det har nok sjedd en lite ombytte der.Jeg går ut fra at jeg har fulgt feil person med å følge Erik Jensen f. 1798 i Grefstad, så da er det bare til å begynne på nytt igjen.Har du noen fødselsdatoer på Erik og Marlene? Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fra Eikers kirkebøker: Vielse i Haug kirke på Eiker 27. des 1827. Ungkarl Erick Olsen Røreneie 28 aar og pige Malene Nilsdatter Røreneie 32 aar. Forlovere: Erland Olsen og Anders Olsen Sembsmoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Erik Olsen Røreneie og Malene Nilsdatter døper:Niels - f. på Røreneie, Eiker 18. jan 1830 - døpt i Haug kirke på Eiker 7. feb 1830 - Faddere: Oline Erlendsdatter Semsmoen, Barbro Nilsdatter ..??..berg, Anders olsen Røren, Elen ??....... Semsmoen, Anders Olsen Haugsund,Ole og Erik (tvillinger) f. på Røreneie, Eiker 25. sept 1834 - døpt i Haug kirke på Eiker 19.okt 1834 - Faddere: Oline Erlandsdatter, Maria Olsdatter, Anders og Ole Olsen Røren, Eilert Andersen Hals??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Har du noen særlige holdepunkter for å foreslå han fra Strømsgodset ? - I følge Eikers kirkebøker er det født kun en eneste Erik Olsen på Eiker i årene 1795-1800. Nemlig han her: Lenke om dette er den samme som gifter seg med Malene Nilsdatter er vel ennå litt tidlig å fastslå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det er skifte etter enke Anne Eriksdatter på Brekke 21. april 1827. Etterlatte er 1. Claus Olsen fullmyndig på Brekke. 2. Erik Olsen Fullmyndig. 3. Anne Olsdatter gift med Søren Olsen Hamre 4. Mari Olsdatter 27 år tjener hos Erik Eg 5. Oline Olsdatter 24 år tjener hos Anders Hansen Steenshorne.Men la det være gjentatt: Jer er slett ikke sikker på at dette er den Erik Olsen som giftet seg med Malene Nilsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Claus Olsen (bror av den Erik Olsen som er nevnt i skiftet over) blir gift med Marthe Pedersdatter. Claus og Marthe får blant annet sønnen Anders i 1833. En av fadderne her er Erik Olsen Brekke. Uten at det bekrefter eller avkrefter noe som helst. Men man burde vel tro at den Erik Olsen som da var gift med Malene Nilsdatter ville blitt kalt Erik Olsen Røren eller Røreneie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I folketellinga 1875 på Eiker finner jeg på Røreneie:Erik Olsen husfader enkemann strandsidder,delvis Fattigunderstøttelse f. 1806 Eiker,HaugIngeborg Helgesdatter logerende enke understøttes af Fattigvæsenet f.1805 Sigdal Jeg finner ikke Erik Olsen begravet på Eiker 1875-1892. Han er ikke på Eiker i folketellinga 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Brekkesporet må være et 'villspor', Jon. Du sier jo også selv at du ikke på noen måte er sikker på det, og her kommer vel det som tar livet av en slik teori.Erik Olsen Brekke giftet seg så vidt jeg vet med Marthe Danielsdatter 3 januar 1822. Og han sies vel ved tellingene i 1865/75 å være gårdbruker og selveier på matrikkelnummer 190 - Brekke. Erik Olsen Brekke døde etter 1875, mens kona Marthe Danielsdatter døde mellom 1865/75Så Erik Olsen som er på Røreneie i 1875 og Erik Olsen på Brekke ved samme telling er ikke identiske.Forøvrig kan jeg ikke by noe hjelp her - men det er kanskje hjelp i å få sjekket enkelte ut også...Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tor Kenneth - Ja, jeg hadde også dårlig magafølelse på det derre Brekke-sporet. Jeg merker meg dessuten at den godeste Erik Olsen i 1865 er oppgitt å være født 1802, mens han i 1875 er oppgitt å være født 1806 - ved begge anledninger er fødestedet Eiker. Finner forøvrig en 16-årig konfirmant Erik Olsen på Eiker i april 1818. Han sies å være indlæg hos Per Stenberg. - Uten at dette løser gåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Hei igjen Jon. Jeg fikk dessverre problemer med nettet i går. Iallefall, den eneste grunnen jeg skrev Erik Olsen fra Strømsgodset var at han var den eneste jeg fant da jeg søkte på DA. Jeg fant heller intet på familyseach.Håper du ikke gir helt opp ennu det skulle hvert flott å få vite litt mer om Erik Olsen og Marlene Nilsdtr.f.eks deres foreldre :-)Tusen takk til deg også Tor Kennet Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Som nesten fast gjest på Statsarkivet har jeg gjort som Jon foreslår og sett i Kirkeboken for Kongsberg, der Ole Eriksen gifter seg med Andrea Antoniusdatter. Han opgis å være fra Eiker, 19 år og 5 måneder gammel og sønn av Erik Olsen Røreneie. Hun er fra Kongsberg, datter av Antonius Olsen Former, 23 3/4 år. Andrea er født 15. mai 1830 døpt 20/11 s.å. (også hjemmedøpt). Foreldre er pige Boel Maria Andersdatter Teie og enkemand Antonius Olsen Former.Det står videre at det er begges 1.leiermål og de er ikke beslektet i forbuden led. Faddere er Berthe Maria Olsd., Elen Kirstine Andersd., Knud Pedersen, Ener Erichsen og Lars Olsen Myhre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Jon lurte meg nesten. Men bare nesten. Fattiglem og enkemann Erik Olsen Røreneie finnes i dødsfallprotokollen for Haug i Eiker. Han dør 21/2 1883 88 år gammel. Han har to sønner Nils Eriksen bor v/Drammen og Ole Eriksen paa Bjørhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Flott levert, Arnt! Jeg hadde leita gjennom dødsfallsprotokollen. Men rett og slett oversett ham. Fort gjort. Men Erik Olsen Røreneie er ikke ført inn i begravelseslistene i Eikers minesterialbok eller klokkerbok. Synd. Et ørlite håp er det jo at han døde hos sønnen v/Drammen og kan være ført opp i begravelseslistene i Lier/Bragernes/Strømsø/Strømsgodset/Skoger/Tangen et fødested kunne jo vært kjekkt å ha....Men når er Erik født ?Sies å være 28 år ved vielsen (altså f. ca. 1799)Sies i FT 1865 å være er være født 1802,Sies i FT 1875 å være født 1806,Sies å dø 88 år gammel i 1883 (altså f. ca. 1795).Har sjekka dåpsinnførsler på Eiker i dag 1801-1802 uten å finne ham. Men mye dårlig fotografering.I konfirmasjonslistene for Eiker 1810-1825 finner jeg (foruten Erik Olsen Brekke) kun en eneste Erik Olsen, og det er den nevnte 16 årige Erik Olsen fra våren 1818, som er i legd hos Peder Stenberg. Uten at dette betyr at det er 'rett' konfirmant som er funnet. Gåten er ennå uløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Et ny liten brikke i puslespillet: Den Ingeborg Helgesdatter som bor med Erik Olsen i 1875 på Røreneie er mor til Ole Eriksen Bjørhus sin kone.Folketellinga 1891 på EikerOle Eriksen hovedperson gift 1834 Haug teglværksarbeider, lidt jord Anne Nilsdatter hustru gift 1830 SigdalPetter Olsen sønn ugift 1859 Haug stenhugger,teglværkLina Olsdatter datter ugift 1865 Haug bomuldsspinderi,teglværkOlaus Olsen sønn ugift 1868 teglværksarbeider,teglværkAnna Olsdatter datter ugift 1870 bomuldsspinderi teglværkIngeborg Helgesdatter svigermoder enke 1810 Sigdal forsørges av teglværksarbeider,fattigvæsenet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

HALLO !Her er det mørkt i kveld! - Erik Olsen er selvsagt begravet nærmest sin sønn på Bjørhus.JODA:Kirkebok for Nedre Eiker: død 21 feb 1883 Fattiglem Enkemand Erik Olsen f. 1795 på Klommesten er død på Ulverudeie av Aldersomssvaghet. Begravet på Nedre Eiker kirkegård 4 mars 1883.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Jeg er helt målløs. Jeg kan ikke si mer enn en STOR takk til dere begge to.Dette begynner jo virkelig å løsne.Dessverre er det lite jeg kan bidra med i denne debatten nå, men jeg er utrolig glad for alt dere gjør. Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Hei igjen. Nå har jeg letet etter Boel Maria Andersdatter Teie og enkemand Antonius Olsen Former. Boel Maria og hennes foreldre var forsåvidt lett å finne, men jeg har virkelig problemer med å finne Antonius Olsen Former. Jeg finner heller ingen gård som heter Former. Boel Marie er født i 1792. Jeg har antatt at Antonius kansje var eldre enn henne siden han var enkemann da de giftet seg, men sefølgelig er ikke det nødvendigvis tilfelle.Greier noen å finne ut noe om han ? Mvh aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Former er en yrkesbetegnelse. I folketellingen 1801 for Flesberg finnes en Antonius Olsen på Haavengen under Hovaldsrud. I Flesberg-boka bind 6 side 733-34 omtales både hans far og bror med tilnavnet Former.Det eneste problemet synes å være hans høye alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aini Småge

Hei Arnt. Jeg så også Antonius Olsen på Haavengen, men avskrev ham pga alderen. Han ville vært nesten 70 år da Andrea ble født. står det noe i Flesberg-boka om når Antonius døde? Mvh Aini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Antonius Olsen dør i 1834 og blir gravlagt på Kongsberg.Dessverre er filmingen så dårlig at jeg ikke klarer å lese hva det står bak navnet, men det kan ligne på Former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.