Gå til innhold
Arkivverket

[#21994] Nils Jenssen Borch eller Brox f. ca 1778 Lenvik


Gjest Nina Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Karlsen

Nils nevnes med fødested Bjorelv, Lenvik. Han var fostersønn(?) til Lars Hindberg Pedersen, Brøstad og jeg mener må være dem som bor på Broddestad, Dyrøe i 1801: Lenke Han kalles da Nils Jenss._brox Han var giftet seg ca 1811 med Henrika Karlsdatter f. 1791 Mobakken. Samme kilde oppgir at han dør 1837 på Skøelv, Sørreisa. Jeg finner ikke noen gård med navnet Bjorelv. Har noen tips om hvordan man kan finne hans opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Det finnes en Jens Andersen Borch i Lenvik i perioden 1774 og framover. Han er nevnt flere ganger i Tingbøkene for Lenvik. Her er begravelsen Lenke Den eldste Lenvik kirkebok 1753 - 1783 er skrevet av og utgitt av Lenvik museum. Jeg skal ta en titt om jeg finner Niels Jenssen eller andre barn av Jens Andersen Borch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Her er en av vielsene til Jens Borch, avskrift av Kirkebok for Lenvik 12.07.1769 01.11.1769 Jens Andersen, Borch Alit Tønder Han, enkemannFS kan ikke ha rett far på Nils, han er en Jens' sønn, ikke Jacobs.Jens Andersen Borch var gift minst tre ganger. Se FT 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Alith Tønder blir begravet søndag etter nyttår 1773 sammen med sitt barn. Hun er dermed ikke mor til Nils Jenssen Borch. Jeg har ikke funnet Nils døpt i Lenvik mellom 1770 og 1783. Heller ikke vielsen mellom Jens Borch og Maren Christophersdtr. Nils Jenssen er heller ikke døpt i Tromsø (hvis avskriftene på i-nett er riktige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Tusen takk, dere er så flinke! Kanskje noen også vet noe om gården Håkjerringneset som visstnok finnes i 1769-tellingen for Tranøy? Jeg finner bare dette navnet i Folden / Sørfold i senere folketellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Svarholt

Hei!Lurer på om det ikke er en plass i Sørreisa kommune som heter Håkjerringneset, ikke langt fra Hemmingsjord. Syns å huske det, men finner ikke lokalkart over området nå. Sikkert noen her som kan bekrefte/avkrefte det...Med vennlig hilsenStian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Ta en titt på denne linken: Lenke Jeg har lett etter Alith Tønder og Jens Borch i Manntallet 1769 i Sørtroms og Tromsø, men har ikke funnet dem. Men hvis Jens Andersen Borch var fra Skjervøy, så var de kanskje der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

I Kirkebøker for Skjervøy som ligger under hjemmesiden til Nord-Troms museum, har jeg funnet Jens Andersen Borch som fadder, de fleste gangene bare som Jens Andersen. Dette er i perioden 1755 - 1762. I samme periode er også Maren Baarlum fadder, ofte på de samme barna som Jens Andersen. Jeg har ikke funnet noen vielse på de to, heller ikke dåp av felles barn. Begge er bosatt på Skjervøy.Vi vet at Jens Andersen Borch var enkemann når han giftet seg med Alith Tønder i 1769. Hun dør i 1773, men er nok mor til den Anders Jenssen i FT 1801 hvor Jens A. Borch bor (Baltestad). Anders Jensen har datteren Alith, oppkalt etter sin egen mor, og en datter Maren Baarlum, tydeligvis oppkalt etter Jens Andersens første kone.Interessant stoff, dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Feil i forrige innlegg. Maren Baarlum er datter av Jens Andersen Borch, ikke Anders Jensen. Maren i Skjervøy het Maren Hansdtr. Baarlum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.