Gå til innhold
Arkivverket

[#21995] Jahn Pettersen, Nes Verk


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg søker etter opplysninger om Jahn Pettersen, som ved f.t. 1865 bor på Nes Verk i Holt. Han er da 86 år, blind og verkspensjonist. Fødested: Sverige. Opplysninger jeg ellers har om ham, er at han kom til Nes Verk ca. 1820 fra Hagenæs Hammer i Hedrum. Datteren Anne Helene er døpt i Hedrum 21. mai 1812. Jahn var gift med Karen Helvig/Hedvig Hansdatter. Jeg er også interessert i opplysninger om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei, og takk for svaret. Jeg tror ikke det er den samme Jahn/Jan. En som gjorde et kirkebokoppslag for meg for en stund siden, mente i hvert fall at den Jan Pettersen som er nevnt i f.t. 1801 ble døpt i Hedrum i 1770 - og da kan det jo ikke stemme at han er født i Sverige. Selvsagt kan opplysningen i ft. 1865 for Holt være feil, men også i den muntlig overleverte familiekrøniken var Jahn svensk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Ministerialbok for Holt 1861-71, folio 325, nr. 40: Verkspensionist Jahn Pettersen, 86 år, død 8/10 og gravlagt 13/10-1866. Oppholdssted: Næs Verk.Ministerialbok for Holt 1820-35, folio 201, nr. 40: Ane Marie Jahnsdtr. Næs Jernværk, 14 1/2 år, konfirmert 8/11-1829. Fødested: Hagenæs i Hedrum sogn. Foreldre: Jahn Pettersen og Ane Hedvig Hansdtr.Kona til Jahn Pettersen kalles her altså Ane og ikke Karen. Anne Helene er ikke funnet konfirmert i Holt før 1832, så hun har sannsynligvis blitt konfirmert før familien flyttet dit. I så fall må de ha flyttet til Holt en gang mellom 1826 og 1829. Familien er ikke oppført i innflytterlistene i kirkeboka for Holt for denne perioden, men disse må jo regnes som svært ufullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hjertelig takk for opplysningene! Nå vet jeg mer nøyaktig når familien kom til Holt - og har samtidig fått en bekreftelse på Jahn Pettersens alder. Når det gjelder kona, er det dessverre jeg som har skrevet feil i mitt første innlegg. Takk også for den korreksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Var Ane Helvig Hansdatter fra Hedrum - og giftet hun og Jahn Pettersen seg der? Hun må vel ha vært født rundt 1780. Er det noen som vet noe mer om henne? Jahn Pettersen hadde en bror som hette Anders. Kan Anne Helvigs far ha hett Hans Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg finner bare 1 Ane Helvig i 1801 som er i passende alder for å få barn i 1812. Det er Ane Helvig Hansdt. 12 år på Norbye i Hedrum. Men det kan jo være at navnet Helvig ikke er ført opp i FT også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har også funnet henne, men jeg mangler en bekreftelse på et eventuelt ekteskap med Jahn Pettersen, som i så fall nok har funnet sted rundt 1810-11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om det er nevnte dame så var faren Hans Andersen gjestevgiver i Stubberød iflg. mine opplysninger, som forøvrig ikke er sjekket.Jeg vet ikke om det er noen som har mulighet for å se etter under Stubberød om det står noe der før 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Verken Hans Andersen eller kona, Anne Malene Ottersdatter, ser ut til å være fra Hedrum. Det er vel de samme som ifølge FamilySearch (IGI) giftet seg 28. oktober 1787 i Larvik. Hvor har du forresten opplysningen fra om at Hans Andersen var gjestgiver i Stubberød? I ft. 1801 oppgis det at familien bor i Nordbye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå funnet en Anne Helvig Hansdatter i 1801-tellingen for Laurvig. Hun er da 10 år og datter til Vognmand Hans Olsen Kongsteen og Gunhild Hansdatter. I Skifteregister for Larvik 1672-1812 (nettopp lagt ut her i Digitalarkivet) finner vi de samme personene igjen (skiftedato 7.5.1803). Da er det snakk om skiftet etter Hans Olsen Kongsteen med oppgitt bosted Fritzøe i Laurvig. Datteren Anne Helvig er da 12 år. I bygdebok for Stokke finner vi igjen Hans Olssøn Kongsteigen, gift 1) med Karen Larsdtr. Skarpe-Borge (1725-1778); gift 2) i 1779 med Gunhild Hansdatter Grimestad (f. 1755). Hans Olssøn Kongsteigen er der nevnt som vertshusholder i Larvik. Er det noen som vet hvem Anne Helvig giftet seg med? Kan hun ha vært Jahn Pettersens kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.