Gå til innhold
Arkivverket

[#21996] Slekten Bartz


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå har jeg nettopp i Søndeled KLOK B-1 funnet nok et ekteskap til Hans Henrich Bartz - hammersmeden ved rødshammeren (Egelands verk), som altså bl.a. var far til Tosten Hansen Bartz. Det var riktignok barnløst, slik at ingen ting vedrørende Hans Henrich Bartz' etterkommere (se innlegg 153) derved blir endret. Jeg antok i innlegg 130 at det var Hans Henrichs første hustru, Johanne Pettersdatter, som ble begravet i Søndeled 13/6 1774. Det viser seg så at her har jeg lest kirkebokteksten litt feil. Det stor ikke 'Hans Hendrichs Hustru ved Rød Johanne 35 Aar', slik jeg antok - men 'Hans Hendrichs Hustru ved Rød gamel 35 Aar. Skriften er mildt sagt utfordrende, men ved å sammenlikne flere begravelsesinnførsler, ser jeg at det må være den rette tolkningen.Så har jeg nå funnet en trolovelse i Søndeled 5/6 1768 mellom Hans Hendrich Bartz og Henvor(?)/Gunvor(?) Joensd. Caut.: Jan Bensen ved Rød og Petter ibid. Vielsesdato 3/7. Hennes fornavn er ikke lett å tolke, vakthavende arkivar ved Statsarkivet i Kristiansand var enige om at navnet sluttet på -vor. Han mente førstebokstaven måtte være H, der jeg helte mot G. Andrebokstaven liknet mest på -e-. Det var avgjort ikke en -u-, men muligens en -o- (Gonvor?). Uansett: Det må være hun som er gravlagt 35 år gammel 13/6 1774.Hva så med Johanne Pettersdatter? Ved skifte etter Johannes bror, Giert Pedersen 12/8 1768, er Johanne presentert på en slik måte at hun da må være død: 'Johanne, efterl 4 barn, v.g. Hans Hendrich Hansen'. Så fant jeg omsider hennes begravelse også etter hvert. Det må være hun som er død i 1767 (dato og alder ikke lesbare) som 'Hans Jørgen Bartzes Hustrue'. Her ser vi at Hans Henrich har fått farens navn, men jeg tror likevel Hans Jørgen her bør tolkes som Hans Henrich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser at i FS-IGI er Hans Henrich Bartz 2. kones navn tolket som Gunvor Joensdtr., en tolkning jeg selv også heller mest mot. På den annen side er brudgommen kalt Hans Hendrichsen, og det styrker jo selvsagt ikke tolkningskompetansen til den som har lagt inn opplysningen ([url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100043669488&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9AAgd&juris2=AAgd&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Aust%2DAgder&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke). Det er han for øvrig også kalt ved inngåelsen av det 3. ekteskapet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei, Daniel Bartz! Det var jo interessant. I løpet av denne svært lange tråden - som først og fremst handler om jernverksslekta Bartz som har sin norske opprinnelse ved Eidsvoll verk i siste del av 1600-årene (og som da etter alt å dømme vandret inn hit fra det tyske Harz-området) - er det også en 'debatt i debatten' om en Bartz-slekt i Bergen med røtter i København (se innleggene 110-127). Hvilken Bartz-slekt er det som er din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rita Hole

Hei!Litt mer om Johan Fredrik Bartz :...En metode for å avansere i systemet var å ' betale ut ' eldre offiserer, for på den måten å gjøre nye tjenester ledige.I 1742 betalte to premierløytnanter,Ulrik Ditlev Scharffenberg og Niels Peder Colbjørnsen ialt 450 riksdaler til kapteinløytnant Johan Fredrik Bartz, som straks etterpå gikk av med pensjon. Scharffenberg, som i minst ti år hadde væert ved Borgeske kompani, overtok Bartz sin plass ved kompaniet i Onsøy. ( Kilde : Borge 1500-1800)Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Nilseng

Hei, Jeg har funnet ut at Christen Sørensen Faerch er født i 1765, Gjelstrup, Aalborg. Han var sønn av Søren Christensen Faerch. Har også søkt på Benedicte Johanne Birch, (søstra til Anne M. Thorkildsdtr. Birch). Benedicte var som du sa gift med Werner Mønich. De fikk følgende barn: (alle født i Kr. sand) Inger Marie W.dtr. Mønich, f 1803, Anne Marie W.dtr. Mønich, f 1807, Olia Wernersen Mønich, f 1815, Johanne Petronelle W.dtr. Mønich, f 1806 eller 1813 (kanskje to) Lars Kierstad Wernersen Mønich, f 1812. Bartholomeus Werner Mønich, f 1809Det finnes også en Franz Mønich. Gift med Else Cathrine Stenersen i 1818, Kr. sand. De fikk en sønn: Bartholomeus Frantzen Mønich, f 1818. Det må jo være samme gjeng! Franz- bror av Werner?Men jeg er jo ikke nærmere Tidemand tror jeg.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Nilseng

Hei, Jeg har funnet ut at Christen Sørensen Faerch er født i 1765, Gjelstrup, Aalborg. Han var sønn av Søren Christensen Faerch. Har også søkt på Benedicte Johanne Birch, (søstra til Anne M. Thorkildsdtr. Birch. Benedicte var som du sa gift med Werner Mønich. De fikk følgende barn: (alle født i Kr. sand) Inger Marie W.dtr. Mønich, f 1803, Anne Marie W.dtr. Mønich, f 1807, Olia Wernersen Mønich, f 1815, Johanne Petronelle W.dtr. Mønich, f 1806 eller 1813 (kanskje to) Lars Kierstad Wernersen Mønich, f 1812. Bartholomeus Werner Mønich, f 1809Det finnes også en Franz Mønich. Gift med Else Cathrine Stenersen i 1818, Kr. sand. De fikk en sønn: Bartholomeus Frantzen Mønich, f 1818. Det må jo være samme gjeng! Franz- bror av Werner?Men jeg er jo ikke nærmere Tidemand tror jeg.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Nilseng

Hei, Jeg har funnet ut at Christen Sørensen Faerch er født i 1765, Gjelstrup, Aalborg. Han var sønn av Søren Christensen Faerch. Har også søkt på Benedicte Johanne Birch, (søstra til Anne M. Thorkildsdtr. Birch. Benedicte var som du sa gift med Werner Mønich. De fikk følgende barn: (alle født i Kr. sand) Inger Marie W.dtr. Mønich, f 1803, Anne Marie W.dtr. Mønich, f 1807, Olia Wernersen Mønich, f 1815, Johanne Petronelle W.dtr. Mønich, f 1806 eller 1813 (kanskje to) Lars Kierstad Wernersen Mønich, f 1812. Bartholomeus Werner Mønich, f 1809Det finnes også en Franz Mønich. Gift med Else Cathrine Stenersen i 1818, Kr. sand. De fikk en sønn: Bartholomeus Frantzen Mønich, f 1818. Det må jo være samme gjeng! Franz- bror av Werner?Men jeg er jo ikke nærmere Tidemand tror jeg.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, Tidemand-spørsmålet ser det ikke ut til å være enkelt å finne ut av. Men det var jo artig at du hadde kommet videre med Christen Sørensen Færchs opphav!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Oppfølging av innlegg 153:Jeg har nå brukbar oversikt over den nærmeste etterslekta til 4 av Hans Henrich Bartz' i alt 11 barn fra i alt 2(3) ekteskap (Anne Helvig, Annichen, Petter og Tosten). Alle tips m.h.t. den videre skjebne til de 7 resterende barna mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For oversiktens skyld, siden dette er blitt en lang og kanskje litt 'flokete' tråd - her er de personene jeg etterlyser informasjon om den videre skjebnen til:* De av Hans Henrich Bartz' og Johanne Pettersdtr. som jeg kun kjenner dåpsdatoen til:- Karen Maria Hansdtr., døpt i Søndeled 10/3 1754.- Hans Jørgen Hansen, døpt i Søndeled 16/4 1759.- Karen Hansdtr., døpt 2/7 1764.* Hans henrich Bartz hadde ingen barn i sitt 2. ekteskap med Gunvor Joensdtr.* De av Hans Henrich Bartz' og Berte Tostensdtr. som jeg kun kjenner dåpsdatoen til:- Hans Jørgen Hansen, døpt 23/6 1776.- Johan Hansen, døpt 16/6 1780.- Jens Hansen, døpt 22/7 1784.- John Hansen, døpt 2/9 1787.***Flere av de ovennevnte barna kan selvsagt være døde som barn eller unge, uten at jeg har greid å fange det opp.-----------------Jeg har heller ikke funnet døds-/begravelsesdato for Hans Henrich Hansen Bartz og hans 3. hustru Berte Tostensdtr. Det ser ikke ut til at de er begravet i Søndeled (jeg har i hvert fall ikke funnet begravelsene i kirkeboken), og siden jeg heller ikke ser snurten av dem i ft. 1801, kan det se ut til at de er begravet et annet sted før det. En mulighet er at de kan ha flyttet til Holt, der to av døtrene ble gift (Nes jernverk). Ft. 1801 for Holt er dessverre ikke bevart. Jeg vet ellers at sønnen Tosten Hansen Bartz rundt 1800 flyttet til Frederiksvern (kan foreldrene ha flyttet med?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tja, her fant jeg muligens en kandidat som KAN være Hans Henrich Bartz' 3. hustru Berte Tostensdtr.: Lenke. Hun er her i sitt 2. ekteskap med en bergarbeider ved Torbjørnsbo gruver i nåværende Arendal kommune. Eldste barnet er 12 år (m.a.o. f. ca. 1789). Det yngste barnet til Hans Henrich Bartz var f. 1787, så rent kronologisk kan det passe. I så fall må Hans Henrich være død i slutten av 1780-årene. Jeg kan ha oversett det i kirkeboka for Søndeled - eller Hans Henrich og Berte kan kanskje ha flyttet til Torbjørnsbo rundt 1787-88?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Noen interessante registreringer fra FS-IGI (mulige kandidater til å være tre av Hans Henrich Bartz' yngste sønner):- Jon Hansen, gift 20/7 1811 i Øyestad med Maren Johanne Kiddelsdtr.- Jens Hansen, gift 19/12 1813 i Øyestad med Anne Kirstine Halvorsdtr.- Hans Jørgen Hansen, gift 14/4 1815 i Øyestad med Marthe Hansdtr.*** Kandidatene må selvsagt utredes nærmere, men det er et poeng her at noen av landets viktigste jernmalmgruver lå i Øyestad - ikke langt fra gruvene ved Torbjørnsbo (se forrige innlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten oppfølging av innlegg 188: I lenken (ft. 1801) finner vi altså ekteparet Birthe Tostensdtr. og Christopher Johnsen. Han er 38 år og 'Bergarbeyder', dvs. gruvearbeider, ved Torbjørnsbu gruver.Det finnes for øvrig en jevnaldrende Christopher Johnsen (36 år) i Aust-Agder i samme folketelling. Han er masovnsarbeider ved Egelands Verk i Søndeled/Gjerstad og g.m. Johanne Sørensdtr., datter til tidl. masmester Søren Giertsen og Lisbeth Giliusdtr. Gasmann. Denne Christophers far, malmpukker John Christoffersen, var for øvrig fadder for et par av Hans Henrich Bartz' barn.Og så - følgende , muligens noe spekulative, spørsmål: Kan det være snakk om et slektskap her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Av de kandidatene jeg har nevnt i innlegg 189 som potensielle Hans Henrich Bartz-sønner, vil jeg foreløpig se bort fra Jon og Jens - siden det ikke ser ut til at noen av dem hadde bergverkstilknytning. Førstnevntes barn blir (jf. FS-IGI) alle døpt i Fjære, mens sistnevntes sønn, Halvor Thomesius, har adresse Røed ved konfirmasjonen i 1828.Hans Jørgen Hansen er imidlertid fortsatt svært interessant. FS-IGI nevner to barn: Margrethe Hansdtr., døpt i Øyestad 17/9 1815 og Hans Martin Hansen, døpt i Øyestad 2/2 1819. Jf. den eldste skannede kirkeboka for Øyestad som er lagt ut her i Digitalarkivet, var adressen Klodeborg/Klodeborg Eje da de to barna ble konfirmert (hhv. i 1830 og 1833). Uten at farens yrke er eksplisitt nevnt, er sannsynligheten stor for at han da arbeidet ved Klodeborg-gruvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og gruvearbeider-yrket fortsetter i neste ledd. Har er Hans Jørgen Hansens sønn, Hans Martin Hansen, m/fam. på Klodeborg i 1865: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Også Hans Jørgen Hansens og Marthe Hansdatters datter Margrethe ser ut til å ha holdt seg til 'bergverkstradisjonen': Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Fortsettelse av resonnementet i innlegg 191, 2. avsnitt:Den eneste Hans Jørgen Hansen i passende alder som er registrert i IGI, er Hans Henrich Bartz' og Berte Tostensdatters sønn: Lenke. Faren kalles her Hans Hendrik Rod (=Rød), men kirkebokinnførselen viser at dette er Hans Henrich Bartz, som også kaltes Rød - siden han bodde der fordi han var hammersmed ved Rødshammeren. Han kan selvsagt virke litt i eldste laget (f. 1776). Han er likevel ikke så gammel ved vielsen (ca. 39 år) at hans kandidatur på noen måte må anses som urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tankekors: Hvor i all verden er Hans Jørgen Hansen i 1801? Jeg finner verken han som er f. i Søndeled i 1776 eller han som gifter seg i Øyestad i 1815 (som altså muligens er samme person). Mulighet: Han kan befinne seg i Holt (der altså 1801-tellingen er gått tapt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I Øyestad MINI A-14 (skannet og utlagt her i Digitalarkivet) har jeg funnet følgende dødsfall/begravelser:Død 25/9 1848, begr. 2/10 - Grubearb. Hans Jørgen Hanssen, 67, Klodeborg Eie.Død 15/11 1836, begr. 22/11 - Marthe Maria Hansdtr., 58, Klodeborg Eie.Dersom den oppgitte alder stemmer sånn noenlunde, bør Hans Jørgen være f. ca. 1781 og Marthe ca. 1778. Hans Henrich Bartz' sønn Hans Jørgen var altså f. 1776, så her er det i så fall et lite avvik, men ikke større enn at Hans Jørgen Hansen på Klodeborgeie fortsatt er interessant. At den Marthe som ved begravelsen kalles Marthe Maria er hans kone, må betraktes som sikkert. Ved konfirmasjonsinnførselen for sønnen Hans Marthin i Øyestad KLOK B-4, er foreldrene nemlig presentert som Hans Jørgen Hansen og Hustru Marthe Marie Hansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det var jo moro så lenge det varte - men etter en kirkebokrunde på SAK i dag, ble det klart at Hans Jørgen Hansen på Koldeborg i Øyestad ikke kan være sønn til Hans Henrich Bartz. Jeg fant nemlig vielsen, ikke i kirkeboken for Øyestad, men i Arendal MINI A-1, fol. 339a:14/4 1815 - Bjergarbejder Hans Jørgen Hanssen, 32,Fødested Kongsberg, Opholdssted Øjstad og Marthe Marie Hansdtr., 35, Fødested Tromøe Sogn, Opholdssted Arendal. Kausjonist for brudgommen var Christian Kruse og for bruden Niels Kiær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.