Gå til innhold
Arkivverket

[#22004] Blaafarveværket, Modum, 1860-tallet. Gundhus?


Gjest Sigurd Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Andersen

Ellef Sørensen (1849-1926) ble født på Modum, og skal ha arbeidet ved 'Blaafarveværket' i sin ungdom. I 1875 er han i folketellingen med etternavnet Gundhus (I Christiania), men dette navnet har jeg ikke sett i bruk i familien noen andre steder. Kanskje hadde han tidligere bodd på en gård med dette navnet? Trolig var det på 1860-tallet, og kanskje tidlig 1870-tall at Ellef arbeidet på Blåfargeverket, men jeg ville likt å vite mer konkret når det var han arbeidet der, og hva jobben hans gikk ut på.Vet noen om Blåfargeværket har oversikter om arbeiderne der fra 1800-tallet eller om dette er å oppdrive noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

Lenken viser til bostedet Taraldshaugen. Dette var en plass under gården Gundhus på Snarum. Plassen er omtalt i Modums historie, bind VI s 282.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Riksarkivet/Statsarkivet på Sognsvann i Oslo har arkivene etter Blaafarveværket, der er det mye stoff om de ansatte. Det er greit og oversiktlig ordnet, men du må bla deg gjennom alt for å finne din person. Selv fant jeg ansettelsesattest fra 1822 og opplysninger om skader, sykdom, naturaliaytelser, skolegang for barna, boligforhold og tilskudd i forbindelse med nedleggelsen. Det var tidkrevende, men utrolig givende. Lykke til Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

Du kan også høre om dokumentasjonssenteret på Blaafarveværkt kan hjelpe deg. De har åpent mandag - fredag 09.00 - 16.00 Tlf 32782800, fax 32782700, epost info@blaa.noDu finner mer om dokumentasjonssentert på Blaafarveværkts hjemmesider www.blaa.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.