Gå til innhold
Arkivverket

[#22005] Jacob P. Bergmann. Borgermester Christiania? Omkom til sjøs


Gjest Sigurd Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Andersen

Hei,Jacob Pedersen Bergmann (1640-1701) var kjøpmann i Kongsberg og Christiania. Borgermester i Christiania visstnok....men når? På hjemreise fra Holland i 1701 forliste skipet i Kattegat og JPB og to av hans barn døde da der. En kilde oppgir at han døde 19. august 1702.Jeg lurer på om noen har sett en oversikt over borgermestere i Christiania på 1600-tallet eller vet hvor dette kan finnes. ? Dersom noen vet om det finnes noe bilde av Bergmann, eller har flere opplysninger om ham enn de jeg har (over) ville det vært flott om dere tok kontakt :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Fra 1685 etter anbefalingsbrev fra 12 borgere.Bodd i Christiania fra ca.1661. Kemner (5 år), overformynder (4 år) og rådmann (3 år). I 1684 ble han tildelt en løkke. Han og hans kone ble fritatt for avgift for resten av sin levetid som belønning for sin innsats for byen.26. juli 1694 brøt det ut brann i Bergmanns gård ved Kongens Gade, 13 gårder brant ned.Men het han ikke Johan Pedersen Bergmann ?Det er nok flere som kan gi langt flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Tusen takk for mye ny informasjon...ville vært topp om noen hadde enda mer. Dersom alle dine kilder sier at han het Johan så er nok det mer sannsynlig at han het det enn Jacob...jeg er ikke sikker, men ville jo vært fint å ha riktig navn på ham i slektspapirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

K: Knut Sprauten, Oslo Bys historie bd.2.Juni 1685 ble Johan Petersen Bergman bestallet som borgermester etter å ha lagt fram et anbefalingsbrev fra 12 av byens borgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.