Gå til innhold
Arkivverket

[#22011] Maren Marie (Mie?) (Bie?) Pettersen, Moldegård, f. ca 1803


Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

Eg har før leita etter opphavet til Maren Marie Pettersen som vart gift med Markus A,. Buck, handelsmann i Øksfjord i Loppa (sjå også tema 12320). Utan å komme heilt i mål.No har eg besøk av gudmor mi som kan fortelje at hennes farmors mormor Mie (?) Pettersen kom i frå Moldegård og vart gift med Markus Buck som starta handel i Øksfjord.Med denne hjelpa frå gudmor prøver eg igjen. Kjenner nokon opphavet til Maren/Mie (Bie?) Pettersen?mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

FS VRI: Maren Maria Pedersd. f. 24.01.1804 Kvæfjord. Far: Peder Larsen, mor Bereth Maria Nilsd. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Du finner Moldegård her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11544&variabel=0&postnr=2386&fulle=true&spraak=n>LenkeJeg vil gjerne legge til en opplysning som kanskje kan være nyttig ettersom navnet Bie trekkes inn. Fruen på Moldegård, Elen Maria Schjelderup, var først gift med premierløytnant Lauritz Bie (ca.1728-1773) og deretter med Hans Thiis Møller (1764-1811). En av Elen Marias og Hans' sønner fikk navnet Lauritz Bie Møller (1793-1822). Denne Lauritz var bare 16 år gml. da han satte barn på en av tjenestejentene på Moldegård (se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Takk Knut, eg ser at ingen Petter på Moldegård i ft 1801 kan ha vore far til Maren Marie f. 1803. Elles ser eg at ho budde i Hammerfest i 1875 - og det gjer at eg blir i tvil om opplysninga frå 'Slekten Bucks stamtavle' om at ho døydde i Molde 1879 kan stemme. Dersom nokon kan stadfeste (evt avkrefte) den opplysninga ville det vere interessant.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 2 år senere...
Gjest Knut Skorpen

Takk! Da fekk eg stadfest opplysningane frå gudmor mi, og eg fekk ein forklaring på korfor ho budde på Moldegaard då ho døydde.I mellomtida har eg med hjelp frå spesielt Gullbjørg Storvik i tema 25886 (Lenke) og 25276 funne foreldra hennes i Kvæfjord - og endå meir slekt bakover på morsida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Betty Floer var gift m. godseier Ultik Møller på Moldegaard. Vet ikke ennå når de ble gift, men i følge tell. 1900 var deres eldste barn f. 1890. Bettys bestemor Maren Marie Bie Pedersen/Pettersen Buck døde der, 29.08.1879. Hun hadde da vært syk lenge. Til Knut. Vi kan utveksle data om du vil. Jeg har din emailadr., så si ifra. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvordan er godseier Ulrik Møller på Moldegaard (g.m. Betty Floer f.1864, datterdatter av Maren Marie Bie Pedersen 1803-1879) i slekt med de i innlegg 6 nevnte Møller på Moldegård rundt 1800 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Både Jensine Marcusdatter Buch f.1831 og hennes søster Martine Anette f.1835 fikk en datter som de døpte Betty (begge født 1864). Hvem er disse Betty'ene oppkalt etter ?(Betty'enes besteforeldre på morsiden er Marcus Arnt Buch og Maren Marie Bie Pedersen, hun datter av Anders Pedersen og Maren Marie Bie Schubart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Til Per (15): Betty fødd 1864 kan vere oppkalt etter Betty Guida Buck, f. 1840, d. 1863. Ho døydde i barselfeber før jul 1863 (gift Smith). Ho var søster til Markus A. Buck.Sjå Fredrik Bing Buck: Slekten Bucks stamtavle, 1927.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg klarer ikke binde denne Markus A. Buck til f.eks. Marcus Wøldicke Buck (1754-1810) i Måsøy, Finnmark. (MWB hadde en bror Nicolai Arent Buck og en oldefar Marcus Buch). Fins det slike bånd ?Hva het foreldrene til Markus A. Buck og Betty Guida Buck ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Retting: Betty 1840-63 var DOTTER til Markus A. Buck (og Maren Marie Bie Pettersen). Betty var søster til Martine Anette Buck f. 1835, mor til ei av Betty-ene fødd 1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det passer da ellers usedvanlig dårlig at Betty Guida Buck, f. 1840, d. 1863 skulle være søster til den Markus A. Buck som nevnes her, som hadde døtrene Jensine f. 1831 og Martine Anette f. 1835 ! Eller misforstår jeg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut andreas buck Øvergaard

Foreldre til Marcus Arent Buck er Cort Peter Buck f,1759 og Anna Wadel f.5.05.1766 .Marcus Wøldicke Buck var bror til Peter Cort Buck. mange hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Slik blir det når vi postar samtidig!Foreldra til Markus A. Buck ca 1798-1870 var Cort Peter Buck f. juli 1757, d. februar 1810 og Anna Cathrine Wadel f. mai 1766 d. februar 1810. Dei budde på Måsøy i Finnmark. Cort Peter Buck var vert for kong Ludvig Philip då han var flyktning i Norge i 1795, sjå Ytreberg: Handelssteder i FInnmark, s. 263.Foreldra til Cort Peter Buck var Peter Christian Buck 1723-1784 og (Anna) Maria Elisabeth Kraft, 1725 - 1801. Dei hadde fleire barn, mellom dei ein Marcus Wøldicke Buck ca 1760- 02.05.1838 (kjøpmann i Hammerfest).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.