Gå til innhold
Arkivverket

[#22021] Gunhild Eilertsdatter f. ca. 1773, gift i Sigdal 1793. Opphav?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Gunhild var gift 1793 i Sigdal med Anders Bjørnsen, døpt 1770 i Sigdal som Andreas, og sønn av Bjørn Andersen (trolig oppr. fra Ålia) og Kari Christoffersdtr. (opphav ukjent). Gunhild og Anders døpte et barn i Sigdal, var året etter i Lier, og innen 1797 i Eiker. Der bodde de i 1801, på Varlo-eie. Innen 1802 flyttet de til Bragernes og døde der.Gunhild synes ikke å være hverken født eller konf. i Sigdal. Ikke konf. i Nes 1787-92, ikke i Modum 1783-92, ikke i Lier 1783-92, ikke i Flesberg 1783-92, ikke i Gran på Hadeland 1783-92, ikke Jevnaker 1781-92, ikke Norderhov 1783-92, ikke Hole 1782-92, ikke Rollag 1782-91, ikke Ål 1782-92. Ikke døpt i Strømsø 1768-78, ikke Asker 1767-74, ikke Hurum 1771-74. Lett etter døpte i Eiker 8 1764-1788 4/12.En Gunhild ELLEFDTR. konf. ved Holmen (Sigdal sogn av Sigdal pr.gj.) i 1788, 15 1/2 år. Hvem var det?Med farsnavnet Eilert skulle man tro at hun var rimelig lett å finne, men det er hun visserlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Det er vel ikke mulig at det er denne Gunhild fra FS? LenkeAlderen virker jo ikke helt sannsynlig, i og med at hun blir 21 år eldre enn mannen... Men navnet og stedet stemmer jo ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg er klar over henne, men jeg har ikke sett henne i ekstraskattemanntallet, og iflg. Sigdals-bøkene er hun heller ikke nevnt i skiftet etter foreldrene (og da er hun vel død). Hun ville vel også være lovlig gammel til å få opptil flere barn hvis hun var over 40 da hun giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Hun kan kanskje være født i Krødsherrad.Kirkebøkene her er forsvunnet for den aktuelle periode.Med hilsen Olaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har vært inne på tanken, men i så fall er faren død før 1765 (ekstraskattemanntallet), og da må hun uansett være eldre enn født ca. 1773, noe som selvsagt er mulig.Hun burde vel likevel ha vært å finne blant de konfirmerte, men så fremt hun ikke har fått feil farsnavn (dvs. at hun er identisk med den Gunhild Ellefsdtr. jeg nevnte i innlegg 1 og som ble konf. 1788, 15 1/2 år gml.), så er hun ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Noen innspill:I Sigdal ble Eilert ofte skrevet Ellert, og da øker jo sannsynligheten for at konfirmanten fra 1788 er den riktige. Har du funnet dåpen til denne Gunhild Ellefsdatter? Eller noen søsken til henne eller til 'din' Gunhild?Hva het fadderne til det barnet som ble født i Sigdal? Vet du hvor de bodde i Sigdal?I bygdeboka har jeg ikke funnet noen Eilert eller Ellert med en datter Gunhild i passende alder, så det tyder jo på at hun var født et annet sted.I 1801 er det en husmann på Varlo i Eiker som heter Anders Eilertsen, 34 år. Kan det være noen sammenheng der?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har ikke funnet søsken til Gunhild. Når det gjelder Anders Eilertsen i Eiker, så mener jeg at han tilhører en annen slekt, har ikke funnet noen sammenheng der.Jeg har også lagt merke til at Eilert av og til ble skrevet 'Ellert', således kalles Gunhild en gang for Ellertsdtr. da hun var fadder i Eiker (til mannens slekt, det virker som om de havnet i Eiker/Bragernes hele søskenflokken).Gunhild Eilertsdtr. ble 23/8 1793 trolovet i Sigdal med Anders Bjørnsen. Kausjonister: Helge Nedre Båsum og Helge Ramstad.Deres datter Karen dpt. 19/1 1794, f. på Strand. Faddere: Sige(!) Båsum, Helge Torstensdtr. Båsum, Sebjørn Olsen Strand, Helge Torstensen Båsum og Ole Flågan-eie. - Har ikke funnet noen forbindelse til disse folkene.Jeg skal se litt nærmere på 'Gunhild Ellefsdtr', husker ikke i farten om jeg har prøvd å spore opp dåpen hennes tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Har ikke funnet Gunhild Ellefsdtr. døpt i Sigdal/Eggedal, men hvis hun var fra Krødsherad, så er hun vel født i det tidsrommet hvor kirkebok mangler. Nå er det jo en og annen Ellef i Sigdal på denne tiden, så presten burde jo ikke være ukjent med navnet og blandet det sammen med Eilert/Ellert. Det ser ellers ut til at de senere Eilert'ene som befinner seg i Sigdal alle stammer fra Eilert Nilsen Skartum, men han hadde altså bare en sønn etter seg på skiftet.Men for sikkerhetsskyld, i tilfelle Gunhild Ellefsdtr. likevel skulle være identisk med Gunhild Eilertsdtr., har jeg begynt å sjekke nabosognene for døpte. Nes ga negativt resultat. Neste gjennomgang blir Norderhov. - Noen som vet om potensielle farskandidater der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det har åpnet seg en mulighet for at Gunhild Eilertsdtr. likevel kan være fra Krødsherad: I 1732 ble døpt korporal Henrik Heiers sønn Eilert. Dåpen fant sted i Krødsherad. Denne Eilert kunne i hvert fall rent hypotetisk være far til Gunhild, men i så fall er han antagelig død før ekstraskattemanntallet ble tatt opp i 1765, og da må også Gunhild være noe eldre enn oppgitt i 1801, som selvfølgelig er mulig.Jeg har så langt ikke funnet ut hvem denne Henrik Heier er i Sigdals- eller Krødsherad-bøkene. I 1726 giftet en Henrik Gudmundsen ('Gundmundsen') seg i Eggedal med Gunhild Helgesdatter. Henrik Gudmundsen døpte barnet Marthe i Eggedal i 1728. I 1732 nevnes så korporal Henrik Heier i Krødsherad, og i 1734 har han tydeligvis blitt sersjant. Da døpte han datteren Martha Kjerstine, fortsatt i Krødsherad. Ingen av disse barna er funnet døde i kirkeboka innen 1743.Siden jeg ikke har funnet noen annen Henrik gift i Sigdal prestegjeld, er det mulig Henrik Gudmundsen og Henrik Heier er samme mann. Heier må være et navn han har tatt med seg fra et sted.I 1801 nevnes en Ingeborg Henriksdtr. f. ca. 1731. Hun bodde på Veikåker i Krødsherad med sin mann Gaute Jonsen 74 år, som var husmann med jord. Gårdshistorien har ingen opplysninger om hennes opphav.På Kringstad i Sigdal bodde en Anne Elisabeth Henriksdtr. f. ca. 1739, gift 2. gang med Reier Olsen, 42 år. Hun hadde tidligere vært gift med Christoffer Engebretsen Kringstad, som var lensmann og sersjant.På Østre Ramstad i Sigdal bodde en Anne Margrethe Henriksdtr. f. ca. 1746. Hun var ugift og husholderske.Gårdshistorien har ingen forslag til hvem disse to var, heller. Kanskje de var døtre til Henrik Heier?I 1733 fikk en Kari Eilertsdtr. barn utenfor ekteskap. Navnet Eilert har altså vært i bruk en sjelden gang i dette området trolig senest fra slutten av 1600-tallet og fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.