Gå til innhold
Arkivverket

[#22024] Dommedal- Sotra, Lindås og Masfjorden


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Litt forvirrende angående denne familie i Dommedal folketelling 1900. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01245&variabel=0&postnr=401&fulle=true&spraak=n>Lenke'>http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01245&variabel=0&postnr=401&fulle=true&spraak=n>Lenke Her er giftermålet til Marthe Nilsdatter i Masfjorden http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe Utifra dette så må det være svigerfaren som er oppført som ektemake i Dommedal. Ser vi på alder til barna oppført, så er disse født før ekteskapet mellom Martha og John er inngått, samt at mannen John Johnsen må være død før folketelling.Kan noen hjelpe med de riktige data. Familien flytta til Dommedal i 1898. Hva er riktig fødselsår på de tre barna. Var det flere barn fra tiden før de flyttet til Dommedal. Døde John Johnsen på garden Kjekald. Budde de på Kjekald eller Kleiven i Myking ?? Martha var gift tidligere med Thorkild Sjursen Nordre Kvinge, når døde han ? Hadde de barn sammen ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Prøver på nytt å få lenkene på plass. I Folketelling 1900 er Martha Nilsdatter oppført, men dette må vel være Maria Nilsdatter. Masfjorden Maria Nilsdatter 1g.m. Thorkild Sjursen i 1869 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe>http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe Maria Nilsdatter 2g.m. John Johnsen i 1887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Linker vil ikkje virke, så derfor får eg heller lime inn.1 ekteskap 01 16. Apr. 1869 Lindaas Thorkild Sjursen 49 U. K., Nordre Kvinge gift med Maria Nilsdtr Pige 27 1/4 Nordland Hans far: Sjur Gudmundsen Hennes far: Nils Torkildsen2 ekteskap 10 8. Jul. 1887 John Johnsen 1852 u.k., inderst Kleiven i Myking Marie Nilsdtr enke 1841 Kvinge Hans far: John Knutsen Hennes far:Nils ThorkelsenRiktignok har nok de som er kyndige funnet frem uten linken, men legger likevel inn disse data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det nytter ikke å ha bare ekteskapet oppsatt i den listen du først kommer til for den forandrer seg for hver gang, du må klikke deg helt inn på nummeret til venstre.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ja som eg skreiv i det foregående innlegg, dette klarer de kyndige. Du klarte begge deler og eg lærte noe nytt. Men det ser ikkje ut til at noen har noe fra Lindås og Masfjorden. Her da den andre linken. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Finner disse to på Marie og Torkel:Gabriel Severin Torkelsen f. 22.9.1869, døpt 10.10.1869, Masfjorden.Annanias Mikael Torkildsen f. 5.2.1872, døpt 20.2.1872, Masfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

I følgje Masfjordboka hadde Torkild Sjurson og Marie Nilsdtr. 3 born: a) Gabriel Severin f. 22/9 1869 b) Mikal f. 1871 c) Torkjell f. 12/4 1874. Alle desse tre utvandra til Amerika.Marie Nilsdtr. gifte seg att 8/7 1887 m. Jon Jonson Kleiven. Dei budde på Søndre Kvinge i Masfjorden der Jon var båtbyggjar, husmann og ein velkjend bygdeoriginal. Jon Jonson d. 11/2 1924. Marie Nilsdtr. d. 22/11 1928. Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Men hvordan blir Martha Nilsdatter og John Knudsen til Marie Nilsdatter og John Johnsen, egentlig? Er det såpass med feilføring i 1900?Jeg finner et par gift i Myking sokn, 23.7.1876, John Knudsen og Marthe Nilsdatter. Kan det heller være dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg mener den Marthe Nilsdatter du finner i 1900 for Sund er Maria Nilsdatters yngre søster!Jeg finner Marthe født/døpt 2. mars 1847, foreldre Nils Thorkildsen og Marta Olsdatter, Lindås. De hadde også Mari født 27.7.1841, døpt 8.8.1841 (som vel er den du finner gift med Torkild Sjursen og John Johnsen i Masfjorden), samt Søgni 1839, Torkild 1844 og Oline 1850.Om så Mari er gift med sin svogers far - eller en annen John Knudsen er jo neste puslespill. Det er ikke mange kandidater for John Knudsen i Lindås 1865.Hvis han skal være født 1826, finner jeg bare denne 39-åringen i 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk til Dere begge, det var voldsomt til respons på ett innlegg som nesten var forsvunne. Trur at Heidi er inne på det riktige paret og at vi kan glemme de to utlagte giftermål.Grunnen til at eg lurte på om Martha skulle være Maria er fordi eg har sett tallet 1841 og 1847 som samme tall og da begge er fra Masfjorden. John Knudsen i Folketelling 1900 i Dommedal har samme alder som far til John Johnsen gift med Maria Nilsdatter og begge John kommer fra Lindås. Det var m.a.o. full klaff med ein mengde med årstall. Nå var det heller ikkje uvanlig at det var stor aldersforskjell mellom ektepar, slik det var i dette ekteskapet, men når så mange årstall stemmte overens synest eg det var grunn til å stille spørsmålet.Det kommer til og med innlegg mens eg svarer. Du har nok rett igjen Heidi, men dette er nok rette i 1865 Lenke Takk så langt. mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

For lokalt kjente. Den omtalte familie flytter altså fra garden Kjekall til Dommedal. Garden Kjekall ligger rett over fjorden for Myking, men ligger Kjekall i Lindås eller Masfjorden kommune, ser ut til at den ligger på kommunegrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kjekall ligger i Masfjorden!Kanhende står det mer om John Knudsen i Masfjordboka? Hvis sønnen var 'var båtbyggjar, husmann og ein velkjend bygdeoriginal', så var sikkert ikke faren så verst heller! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Da gir det meining i at det står Lindås og Kjekall når familien flytter til Dommedal.Det er ikkje rart eg lurer når søstrene Marie og Marta gifter seg med kvar sin John, der eine er faren og den andre er sønnen. Martha blir derved svigermor til søstera Marie i tillegg til å være svigerinne og stemor til Marie sin mann John. John blir i tillegg til å være far til sønnen John også svigerfar og svoger til sønnen John sin kone Marie. I tillegg får Marta og John ein sønn som heter John, som igjen er halvbror til John gift med Marie, derved er Marie John sin svigerinne.Vell vell det gikk ikkje så bra med familien etter at dei flytta til Dommedal. Faren John døde i 1902, det gjorde også sønnen Gjerstin. Året etter døde sønen John, han omkom på sjøen. Året etter fikk John Johnsen ei datter, men skjebnen råka hardt igjen for i 1906 døde mora av kreft. Så da dattera var vel over 2 år, hadde ho mista begge foreldra.Martha Nilsdatter har eg ikkje funne ut kor vart av eller om ho døde i Dommedal. Dattera Josefine Johnsdatter har eg heller ikkje funne ut kor vart av. Kanksje dei flytta tilbake til Masfjorden.Takk skal Dere ha alle samen.mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Jostein Fleten

Marta Nilsdtr. giftet seg i 1904 med em. Knut Josefson Eidetre, Hosanger iflg.Mykingbok Gn.3 Kikall, bruker nr 14.I Hosangerbok Gn.059 Ytre Eide familie nr 50. Finner vi at Knut Josefson (1837-1909) da allerede hadde vært gift 2 ganger, før han i 1904 gifter seg med Marie Iversdtr. Kvinge. (1847-1937)Så spørs det om det her er 'trykkleif' fra bygdebokforfatterne eller total skivebom, siden navnene ikke er likt skrevet.mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk Jostein for infoen.Det kan være ein trykkfeil som du skriver, slik eg forstår deg så står navnet riktig i Mykingbok, men feil i Hosangerbok. Det ville jo være naturlig å tru at Mykingboka var riktig, da dette var hennes hjemsted. Svaret ditt gir jo likevel ett godt utgangspunkt for å leite i kyrkjebøkene.Eg ville funne det naturlig at dattera Josefine Johndatter følgde med på lasset da mora flytta heim til Kikall igjen, men henne finner du vel ikkje spor etter ?mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Tror nok heller at hun flyttet til ytre eide i Hosanger. Det som jeg tror idag er Ostereidet i Lindås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Eg vill tru att Jostein har rett her, Det er i alle fall ein plass som heiter Eiatret/Eidetræet like ved Ostereidesenter. Og Eide er vanlig brukt som etternamn på Osteide/Eide. Og ein Knut Josefson bur der i 1900. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk til Dere begge og eg er heilt enig i konklusjonen Dere har kommt fram til, det kan jo være litt artig å sjå om noen har noe å tilbakemelde, som kjenner dette nærområdet Ostereidet, som eg sjøl mange ganger har kjørt forbi på veg til Sogn.Marie Nilsdatter, om dette er riktig, så døde jo ho så seint som 1937 ifølge Jostein, så det er jo ikkje alt for lang tid tilbake og skulle dattera Josefine følgt med mora, så ville eg trudd at ho levde endel år lenger enn sin mor.mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Fleten

Josefina giftet seg ca 1910 med Ivar Olai Andersen Kikall (1882-1956) - Han var sønn av Ivar Andersen Austrheim og Margrete Sjursdtr. Lid.Josefina og Ivar bodde på Kikall som ble overført fra Lindås till Masfjorden kommune i 1963.Sannsynlig var det der Marta Nilsdtr. døde i 1937.Josefina døde der 29 okt 1977.Josefina og Anders hadde 6 barn.Ytterligere opplysninger, vil bli for nytt. Les : Omtale av nålevende. Så her slutter jeg av.Hilsen Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.