Gå til innhold
Arkivverket

[#22029] Tomas Monsen Skorpen, Bø i Vesterålen.


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Kan noen hjelpe meg med denne familen som bor på Skorpen i 1801 LenkeJeg finner ikke Tomas Monsen, f. ca 1765 eller hans kone Ragnel Pedersdatter, f. ca 1774 gift i Bø.Hvor kom de fra, og hvem var deres foreldre?Mvh Michel Moum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

På dette tidspkt. grenset gården Skorpa til Øksnes kommune. Det var heller ikke langt sjøveien til Hadsel kommune. Stor sannsynlighet for at de kom fra nabo-kommuner. De er tydeligvis ikke fra Bø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Tomas Monssen døde i 1807. Det er en viss sjanse for at han blei registrert i de militære rullene året før, og der vil fødestedet hans være oppgitt. Kanskje inneholder seinere ruller opplysninger om sønnen Hans Petter, født 1794, dersom han bodde i Bø da.Pål W. Martinussen har forøvrig rett i antakinga om at paret kom fra Hadsel. Tomas og Ragnhild blei gift der 23.11.1793. Tomas kan være fra Ångstad i Hadsel, men det er bare ei gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk for info om giftemålet deres. Hva var bostedet deres når de giftet seg og hvem var forlovere? Du nevner sønnen Hans Petter, født 1794. Han finner jeg ikke under FT 1801 på skorpen. Hvor oppholdt han seg ved FT 1801? I FT 1801 på Skorpen nevnes døtrene Kierstina og Karen Marie (min ane).MvhMichael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

I hvert fall Tomas bodde på Ångstad. Ragnhild står det ingenting om. Jeg har gløtta i listene over konfirmanter, men ser dem ikke der. Forloverne har jeg ikke notat på. Du kan prøve å finne vigselen på mikrofilm, men den aktuelle perioden er et mareritt å lese.Hva jeg antar: Tomas og Ragnhild tjente på Ångstad da de gifta seg. De ville neppe forlatt gården straks dersom de hadde røtter der. At de dro til Bø, kan tyde på at minst en av dem hørte heime i bygda.Så var det Hans Petter. Han kan godt ha dødd før 1801. Det mangler noen sider i kirkeboka sist på 1700-tallet, så en del informasjon er tapt for alltid. Men han kan også ha blitt satt bort. Det må i så fall ha skjedd ut av Vesterålen. Jeg finner han ikke i de andre kommunene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Sønnen Hans Petter døde nok før FT i 1801. Man kan utelukke at Tomas og Ragnild er fra Hadsel eller Sanne siden de ikke er nevnt i konfirmasjonslistene for Sanne og Hadsel. Mulig de kom Lofoten eller Bø. Tidligere på Skorpen/Skorpa hadde jo Ringkjøp holdt til som er sterkt representert på Gimsøy, så kanskje Tomas kom nettopp fra Gimsøy. Datteren Karen Marie ble senere gift med Ole Olsen [Wold] på Vik i Gimsøy.Mulig at innrulleringsmantallet for 1806/07 kan gi svar på hvor han er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Pål W. Martinussen

Det står ikke mye i 'Bø Bygdebok'. Siterer: 'Jens Olsen hadde halve garden frå 1789 til han d. i 1807, 56 år. Han og grannen Tomas Monsen fekk kvar ei bot på 18 sk. i 1804 for dei ikkje var med og sette opp jekta på Steine - 'hvilken mulkt de i mindelighed og uden dom erlagde'.' Videre siteres: 'Hin halvparten hadde Tomas Monsen frå 1801 til han d. 1807, 52 år. G. m. Ragnhild Pedersdtr., f. 1781. Dei hadde 2 døtre. Kristine Tomine, f. 1767, og Karen Marie, f. 1799. Kristine Tomine Tomasdtr. vart i 1819 g. m. Jakob Svendsen, Kleppelva.' Det var det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Når det gjelder Enoch Ringkjøb og Skorpa så kjøpte han gården 1767. I 1770 solgte han gården til Herm. Celius, Frøskeland (da Hadsel, nå Sortland) slik at noen forbindelse til Ringkjøb-slekta er det vanskelig å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Fra 'Bø slektshist.': Par 1880: Jakob Svendsen g. 1819 Kristine Tomine Tomasdtr. f. 1797, d.1838. Barn: 1. Rasmus Andr. f. 1820 Vinje, d. 1852. 2. Tomas Ringkjøb, f.1821 Kleppelv, 3. Sara Birgithe, f. 1825 Kleppelv, d.1826. 4. Tina Katrine, f. 1831 (g Kristoffer Andr. Taraldsen, svigerbror til Else Kristine Pedersen som det var spørsmål om i et annet innlegg) 5. Andreas Martinus, f. 1835 Skårvågen, d.1857. Alle gift unntatt nr. 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Takk igjen Pål :)Synes det er litt rart at Ringkjøbnavnet oxo er i denne familien. Jeg stiller meg spm. om Tomas Monsen oxo er av Ringkjøb slekta eller er det bare en oppkalling som var ganske vanlig på den tiden? Hvem kan være hans foreldre tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Michael Moum

I de militære mannskapsruller for Bø 1806 under gården Skorpa finner jeg Thomas Monsen, hans fødested er oppgitt å være Bergen. Jeg finner en Thomas Mognsen dpt. i DK 7/2 1768 foreldre er oppgitt å være soldat Mogns Johansen og Kirstine Thomasdatter. De var ikke gift. Mogns Johansen var soldat i Lohenskiolds reg. Hvor hadde dette regimentet tilhold? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&gardpostnr=36219&merk=36219>Lenke Hvem var hans foreldre, når ble han født.Thomas Monssen ble konfirmert i DK 2/10 1785 LenkeKirstine Thomasdatter fikk datteren Marthe Thomine dpt. i DK 1/12 1765. Hennes far var bortreist reebslager Peder Olsen. Hvem var han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.