Gå til innhold
Arkivverket

[#22035] Latinsk kalender - enda en gang


Gjest Mette Værnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Værnes

I min jobb med å tyde og registrere kirkebøker for at det seinere skal ut på Digitalarkivet har det nå dukka opp datoen 'Dom. inter fest Circumcis. et Ephiph.' for 1714. Circumcisio og Ephiphania er jo to forskjellige ting så hva betyr egentlig dette??? Jeg har sjøl Olav Heskestads kalender her hjemme og PC'en min er nok for gammel og dårlig til å klare å laste ned eventuelle andre kalendrer som ligger tilgjengelige ute på nettet. Fint om noen kunne hjelpe meg her.... mvh Mette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Sorry.....Jeg var visst litt rask til å legge ut spørsmålet mitt i stad, var nok litt sliten :-))......For datoen sier seg jo egentlig sjøl - 6. januar. I 1714 var første søndag etter nyttår og hellige tre konger på samme dag derav 'Dom. inter fest Circumcis. et Ephiph.' Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Dette var litt underleg. Ifl. Heskestad var det sundag 31.des.1713 og 7.jan 1714. Festum circumciencis (Kristi omskjeringsdag) er 1.jan og Epiphania (openberringsdagen, også kalla heilage 3 kongars dag) er 6.jan. 'Dom. inter' må vel vere 'sundagen mellom'. Men i 1714 var det ingen sundag mellom 1. og 6. jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kan jeg spørre hvilken kirkebok det er ?Og Dom. MÅ ikke stå for Dominica selv om det nesten alltid er slik, det kan være en hjemmedåp mellom 1. og 6. jan. selv om det virker lite sannsynlig før hele teksten er lest.(Juliansk kalender har søndag mellom 1. og 6. januar, men ulydighet så sent som 1714 er vel neppe trolig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen...Jeg tenkte visst en ting og skrev noe annet inn her i innlegg 2. Første søndag etter nyttår i 1714 var sjølsagt 7. januar, det samme som første søndag etter hellige tre konger. Jeg tolker det da som at 'Dom. inter fest Circumcis. et Epihiph.' betyr 7. januar. Min tolking kan jo være feil her....Er det noen som tolker det annerledes??? Kirkeboka er for Ytterøy og 'Dom.' er nok helt sikkert ikke (av erfaring med bok 1, 2 og 3 fra årene 1692 til 1816) hjemmedåp der oppe, men en forkorting av enten Domini eller Dominica. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare for å eliminere den siste parentesen min, hvor mange søndager etter Trinitatis står det i 1700 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Til (5): Den normale tolkinga av 'Dom. inter fest Circumcis. et Epihiph.' vil vere 'Dominica inter festum Circumciensis (Christi/Domine) et Epiphania (Domine)', eller sundag mellom (Kristi/Herrens) omskjering og (Herrens) openberring'. I ei anna samanstilling kunne 'Dom.' vere forkorting for Domine (t.d. 'Epiph. Dom.'), men neppe her. Det må vere eitt eller anna mellom ('inter') dagane C. og E., altså nemning på ein dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Svar på innlegg 4.I 1700 er det 24 søndager, siste = 21/11.I 1714 er det 26 søndager, siste = 25/11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Referer du til kirkeboka i (8) ? Det er det jeg var ute etter, det 'riktige' svaret kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det skulle stått svar på innlegg 6., og jeg trodde det gjaldt Heskestad siden det ikke sto noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vi snakker forbi hverandre er jeg redd. Innlegg 6 var rettet mot parentsen 'Juliansk kalender har søndag mellom 1. og 6. januar, men ulydighet så sent som 1714 er vel neppe trolig'.Dette har sin bakgrunn i at ikke alle var lydige ved innføringen av den gregorianske kalender (motstanden var relativt stor, innvendingene var både av faglig art, men også dens 'opphavsmann' gjorde selvsagt ikke saken bedre). Dette er omrtalt flere steder, også i en såpass vanlig oppslagsbok som 'Historisk leksikon'.Å 'avsløre' ulydigheten gjøres enklest ved å se på antall søndager etter Trinitatis, derfor spørsmålet om søndager etter Trinitatis i kirkeboka for Ytterøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det er vel like greit, og enklare, å telje sundagar etter epiphania (heilage 3 kongar), og å halde seg til det året ein ser på. Året 1700 (då gregoriansk kalendar vart innført) kan ha vore ført av ein annan (og evt. meir 'lydig') prest. I 1714 var det 3 sundagar etter epiphania (7., 14., og 21. jan; septuagesima var 28.) etter den gregorianske kalendaren, men berre to (10. og 17 jan; septuagesima var 24.) i den julianske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.