Gå til innhold
Arkivverket

[#22036] Ønsker å kjøpe brukt filmleseapparat


Gjest Alf E. Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf E. Andersen

Biblioteket mitt gjør en kjempejobb med å skaffe meg film og samtidig låne meg filmleseapparat. Men det må være mange slektsforskere (?) på mitt hjemsted , så filmleseapparat er blitt en knapphetsresurss og følgelig ventetid. Jeg kan tenke meg å investere i et eget apparat. Har noe ett tilsalgs ? eller vet hvor jeg eventuelt kan få kjøpt ett ? er det noe jeg bør være spesielt obs på vet kjøp av et slikt apparat ? Hilsen Alf E. Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Langsøe

Et alternativ er å kjøpe et nytt apparat til ca 10000 kroner. Jeg har hatt et INDUS apparat med manuell spoling og med utstyr for å lese filmkort i noen år, og utstyret er helt OK. Apparatet ble levert av MDS Norge, telefon 32268440.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Grasto

Jeg har en for lesing av mikrofiche, kjøpt gjennom DIS-Norge. Det står ikke lenger noe på deres hjemmesider, men du kan jo alltids sende dem en forespørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Jeg bruker et apparat for mikrofiche. Etter å ha skåret hakk i sidene virker det fint til filmruller også.Mvh Greta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf E. Andersen

Hei ! Det var virkelig et godt forslag. Drar du bare filmen gjennom eller har du et lurt forslag til spoleapparat også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Jeg drar filmen igjennom. For ikke å lage riper i filmen løser jeg litt på glassplaten når jeg drar. Jeg trer en blyant (med gummistrikk på endene) inn i hullet i filmrullene. Da er det lett å rulle filmen av og på. Filmrullene har jeg stående i boksene. Når jeg 'tilbakespoler' tar jeg filmen ut av leseapparatet, holder blyanten i den ene hånden og snurrer spolen. Det går veldig kvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.