Gå til innhold
Arkivverket

[#22037] Ida Kristine fra nordmarka?


Gjest Bjørn-Arid Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn-Arid Andersen

Ida Kristine ble ifølge folketellingen 1900 i Horten født 6 jan 1872 i Christiania. Lenke Jeg finner henne ikke i 1875 tellingen for Christiania. Hun skal ifølge de eldre i familien være oppvokst på en plass som heter Sinober (Senober) i nordmarka. Er det noen som vet hvor jeg kan finne ut mer om henne? Mvh Bjørn-Arid Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Kan stemme at du ikke finner henne i FT 1875.Se litt her: Lenke..men det kommer sikkert noen med løsninger..hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Arild Andersen

Takk så langt. Hvor finner jeg disse bøkene? Ps. Er du den Sundelius som guttunge var med en tur med Benguela?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Bjørn-Arild, NEI :-) , men sikkert en i slekta. Og når var dette, forresten?KB får du innlånt til/fra biblioteket(ene), du må kansje til Tønsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Arild Andersen

Midt på eller slutten av 50tallet. Husker bare etternavnet på en som fikk være med faren sin.(det fikk ikke jeg, var for liten) Skal prøve søk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Sinober er dessverre ikke omtalt i Egil Collett Aabel: 'Nordmarksfolk', dessverre.Synd, men da slipper du i hvert fall å lete opp denne boka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Dersom Sinober er riktig fødested, er Ida Kristin født på en husmannsplass under Skøyen i Nittedal. Den ligger i Lillomarka på grensa til Oslo(Kristiania). Bygdebok for Nittedal har omtale av plassen, men hun er ikke nevnt. Det betyr ikke at hun kan ha bodd på Sinober, boka er relativt summarisk på personer på husmannsplassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Her er Sinober også kalt Fautvangen i 1875. Lenke Familie nummer to som bor i Sinober 1875 er ikke omtalt i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Arild Andersen

Takk Sverre.(og dere andre) Det var skuffende å ikke finne henne i Nittedal. Hun kan jo også ha kommet dit senere. Jeg har lært mere om plassen via disse linker. Jeg får kanskje lete litt mere i Horten og Borre og prøve å finne flere opplysninger om henne der. Hun kom nemlig som tjenestejente til Borre prestegård før hun giftet seg med min oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.