Gå til innhold
Arkivverket

[#22039] Etterlysning: Stephen Monsen Sælvig, Hamre


Gjest Øystein Brennsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Brennsæter

I sjeleregistret fra 1775 for Hamre finner en Stephen Monsen på gården Sælvig med foreldrene Mons Gregoriis. og Martha StephensD. Hvem var disse foreldrene og hvor kom de fra? Jeg kan ikke finne dem i noen av databasene for kirkebøkene fra Hamre. Kan noen hjelpe meg?mvhØystein Brennsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Det må her dreie seg om Mons Steffensen Eikås 1712 - 1781 som giftet seg 26.06.1735 i Åsane med Martha Gregoridatter Saurås 1715 - 1786 Sønnen Steffen som er nevnt 1755 - 1788, giftet seg i 1778 med enken Kari Clementsdatter Haukedal f.1740 på Hakås i Åsane og død 1804 på Haukedal. Første mannen hennes var Jens Olsen Ulveseter 1724 - 1776. 3. mann hun giftet seg med var Jon Olsen fra Veiteberg i Jølster 1734 - 1799. De ble viet 05.07.1789. Jon Olsen hadde tidligere vært gift med Dorte Olsdatter Flatjord, Jølster, viet 1766 i Jølster. De dro til Hauge i Arna etter at de giftet seg, og fikk sønnen Samuel som overtok det bruket i Haukedal som faren hadde giftet seg til.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Takk for svaret. Jeg ser at du har byttet om patronym på de to i forhold til det som står i sjeleregistret fra 1775. Jeg har vært inne på det samme, men det er i grunnen bare gjetninger. Er dette noe du har dokumentasjon for at er sånn? Et annet spørsmål som melder seg er hvordan de havnet på gården Selvig. Begge var unge da de giftet seg og hadde sannsynligvis ikke vært gift før, slik at en av dem kan være gift til gården. I kirkeboka for vigde står han oppført med bosted Telvigen og hun med Blindem. Henger dette sammen på noen måte? Jeg har ikke lokalkunnskap nok til å gjette en gang.mvh. Øystein Brennsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Mons Steffensen født på Eikås i 1712 av foreldre Steffen Gregoriussen Brurås 1689-1744/Kari Nilsdatter Eikås 1682-1764. Mons var bygselmann på Tellevik 1735 - 1745. Kjøpte Øvre Selvik, br. 4 i 1745. Dett er sikre opplysninger. Hva som har skjedd med sjeleregisteret er uvisst. Mons og Marthe fikk disse barn. Gregorius, Niels, Kari, Magdeli, Steffen, Marthe, Steffen,Steffen og Berge som sistemann i 1759.Mvh. Johan Ludvig Kvamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Brennsæter

Tusen takk igjen.Dette virker klart og greit så da satser vi på at disse er på plass!mvh Øystein Brennsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.