Gå til innhold
Arkivverket

[#22041] Ole Olsen Gellein 1780 Olava Rasmusdtr 1780 Trondheim.


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Søker opphavet til dette paret. Fødselsårene på dem begge er ca tall.Ole var dragon i Trondheim frem til 1810,dernest matros 1812 før han er tømmermann i Brannhaugtveita i 1815.Olava er jeg blank på.De hadde barna Ole Andreas 1808, Regina Elisabeth 1810 og Ane Martha 1812.Sistnevnte er min gren. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Hallo,Kan dessverre ikke hjelpe deg med opphavet, men har noe mer om deres barn nr. 2 - Regina Bergitte. Jeg ser du skriver Regina Elisabeth - hvor har du 'Elisabeth' fra?Regina ble gift i Kristiansund i 1831 med skomakersvend Ole Andreas Petersen Holthe (1807-1865), og hadde i ekteskapet med ham sju barn som jeg kjenner til; Peter Gunerius (1832-), Olaus (1836-82), Ole Andreas (1839-), Rikard Bernhard (1843-46), Anna Gurina (1845-45), Ingeborg Sesilie (1841-) og Rikard Bernhard (1847-48). Peter Gunerius var født i Kristiansund, resten i Trondheim. Regina døde i 1848.Peters skjebne kjenner jeg ikke.Olaus havnet i Tromsø, og hadde flere barn.Ole Andreas var i Verran/Mosvik, senere i Trondheim, og hadde flere barn.(Ingeborg) Sesilie var ei tid i Klæbu, ble gift, og flyttet til Trondheim; flere barn.Slekt ned til i dag kjenner jeg ikke på noen av dem. Deres far, Ole Andreas P. Holthe, ble i 1862 gift på nytt, og fikk to barn, den yngste av dem mi tippoldemor Anna Gurine (1864-1919). Da Reginas opphav faller utenfor 'mitt' område, har jeg ikke prøvd å finne mer om henne, men jeg har merket meg henne som født 15. juni 1810, døpt i Domsoknet i Trondheim 29. juli, og at hun var datter av nevnte Ole Olsen Gellein og Olava Rasmusdatter. På Leinstranda ved Trondheim fins gården Jellein (også skrevet Gellein) - kan et opphav være å finne der?Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei Arne. Takker for rettelse og nye opplysninger om Regina. Kan nå ikke huske hvor jeg fant mellomnavnet Elisabeth da det er en stund siden jeg arbeidet med min mors side. Godt å få rettet opp slikt!! Takk også for gårdstipset. Det er så mange kandidater til 'min'Ole i Ft 1801 som er soldater dragoner i dette området,men det vil forhåpentligvis lykkes meg å finne den rette. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.