Gå til innhold
Arkivverket

[#22050] Halvdan Haldorsen- Sigerfjord Sortland


Gjest Åse Lorentzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse Lorentzen

Kan noen hjelpe meg med informasjon om ovenfornevnte født i Sigerfjord 1887til Jon og Ingeborg og døde på Nordsjøen 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Tyssøy Opsjøn

Hei Åse Halvdan Haldorsen jobbet ombord i en fiskebåt.De var full lastet med sild og skulle til England for å levere den. Det var orkan i Nordsjøen og båten gikk ned med alt mannskap.Dette skulle skjedd i 1930. Er det noen som kan tipse om hvordan det går an å få tak i opplysninger om hendelsen.På forhånd takk. Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Åse Lorentzen

Jeg er fortsatt på jakt etter informasjon om ovenfornevnte. Hans mor Ingeborg var fra Sigerfjord og i følge f.t 1864 var det 2 Ingenorg M som passer , den ene etternavn Olsdatter 12 år i 1865 og datter av Ole Kristenssen, # samme aldder også Ingeborg M Jacobsebn Pleidatter til John Tikkelsen. Jeg skulle gjerne finne noe mere der...Halvdan hadde Halvdan søsken Emma Henrijette 1874, Ole Joahn 1875, Petra Olufine 1877, per f.t 1900 bodde bare Petra og Haldan heime da.setter stor pris på hjelp.Mvh Åse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Lorentzen

JON OG INGEBORG HALDORSEN Sigerfjord Jeg har siden funnet ut at min morfar Halvdan flyttet til Br sund så det er Jon og Ingeborg jeg må søke informasjon om i Sigerfjord. Jon kom til Sigerfjord fra Lesja f. 1835 og var lærer i Sigerfjord på fastskolen. Ingeborg var f. i Sigerfjord 1854 men har ikke hennes pikenavn..... jeg trenger hjelp. Mvh Åse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Johan I. Borgos

Jon Haldorsen var gift med Ingeborg Marie Olsdtr (11.03.1854-05.02.1930), datter av Ole Kristensen og Oline Johannesdtr, begge innflyttere fra Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ole Kristensen, f. ca. 1820, døde 30.04.1898. Oline Johannesdtr, f. ca. 1819, døde 07.04.1903. Land på Toten er oppgitt som fødested på begge. Paret kom nordover omlag 1848, og mange sambygdninger tok samme turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Hei Åse :) Har etter avtale med deg sjekket kirkebøkene for Nordland.Her er hva jeg fann der: Sørfjord 31.07.1871 Ungk. Skolelærer John Haldorsen født 25.01.1835 Lesje viet med Pige Ingeborg Marie Olsdatter. 18 år Brudgommens far: Haldor Østensen. Brudens far: Ole KristensenForlovere: Andreas Poulsen og Hans Bertinius Johansen.Datteren: Ingeborg Marie Olsdatter ekte født 11.marts 1854 døpt 05. junii 1854 Foreldre : Ole Christensen, Sørfjord og Oline Johansdtr.Faddere: Olea Olsdtr, Øvre kjerringsnes, Fredrikke Guldbrandsdtr, ibiden, Ungk. Johan Pedersen, ibiden, Gift kone Agnethe Dafinsdtr., Kringlen. Ole Knudsen, Løkken i Hadsel.Ingeborg Marie er Tvilling med Oline Christine født 11.03.1854 og døpt 05.06.1854.Fann også en bror av disse: Ole Johan født/døpt 29.april 1848 Foreldre : Ole Christensen og Oline Johansdtr Dalen Brukte ikke mere tid på å lete etter flere barn, da jeg heller ville prøve å finne vielsen mellom foreldrene som jeg lovet deg i mail.Har mer eller mindre gått igjennom samtlige kirkebøker for området / Nordland for å lete etter vielsen til Ole Kristensen og Oline Johansdtr. Resultatløst.Men ser nå i debatten at Landssogn defineres til Toten. Ikke så rart jeg ikke fann de da, sannsynligvis ble de gift før de kom nordover. Har i allefall sjekket tilbake til 1837 for Hadsel, Sortlands kirkebøker gikk tilbake til 1842.Håper dette hjelper deg et stykke på vei i allefall :)Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.