Gå til innhold
Arkivverket

[#22053] Plano? USA. Emigrasjon fra Christiania 1890-tallet


Gjest Sigurd Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Andersen

I 1893 reiste Søren Ellefsen (Sørensen) til USA som 16-åring. På Ellis Island ble han registrert som Soren Ellingsen, og både I Norge og i USA oppga han at han skulle til 'Plano'.Det står ikke navnet på staten Plano befinner seg i, og jeg lurer derfor på hvor i USA det var/er (siden jeg antar at det var i USA).Har noen andre her peiling på hvor Plano kan være? Det er et sted i Texas som heter det, men vet ikke om det var dit han skulle. Noen som har tips/forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Sted/Stat/CountyPlano CA TularePlano IN MorganPlano AL CherokeePlano OR BakerPlano SD HansonPlano TX Collin Plano MO GreenePlano KY WarrenPlano IL KendallPlano ID MadisonPlano IA AppanoosePlano OH Fayette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Har du link til emigrasjonen på DA, og link til Ellis Island-manifestet=?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Takk for hjelpen så langt. Såpass mange Planoer ja...komplikerer saken. Han var jo bare 16 år, og såvidt jeg vet den første i familien som dro over...har hvertfall ikke funnet noen andre. Merkelig.Her er han i Norge: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&variabel=0&postnr=128560&fulle=true&spraak=n>LenkeHer i New York:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Holder egentlig en knapp på IL jeg også men ville vært flott å vite noe mer. Jeg vet forøvrig at han dro over flere ganger, bl.a. rundt 1920. I mars 1897 ble han far i Norge til min oldemor, så jeg vil tro at han kom hjem hvertfall et år før det. Hans fulle navn var Søren Ingvald Antonius Sørensen, men brukte visst navnet Sam Samsom i utlandet. Men er altså også blitt registrert som både Ellefsen (faren het Ellef) og Ellingsen (skulle vel egentlig vært Ellefsen vil jeg tro).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Andersen

Nei vet ikke hvor han var. På et tidspunkt i livet skal han visst ha vært modellsnekker, senere 'stakk han av' til Finland, og senere til USA. Her er han i 1900 med kone og barn. Lenke Nr 189524 Jeg lurer på om han kanskje hadde noen barn utenom ekteskapet på sine utenlandsferder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Sigurd Andersen

Har prøvd å finne ut mer om dette siden sist, men det er lettere sagt enn gjort. Tenkte jeg skulle hente den fram hvis noen har kommentarer. Tippoldefaren min kan da ikke vært den eneste i Norge som utvandret til Plano? Isåfall ville det vel vært naturlig å skrive hvilken delstat Plano befant seg i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.