Gå til innhold
Arkivverket

[#22060] Bjarne Løken, utv. 1927. Fra Elverum el. Oppland?


Gjest A E Ferner
 Del

Recommended Posts

Gjest A E Ferner

I Emigrantprotokollen finner jeg Bjarne Løken,utv.jordbr.arb., f 26011906, utv. 1927,bosted Elverum, i Merknader står det: 'utv. av Opland b.f.' Hva betyr det siste her - kan han være fra Opland et sted? I såfall må jeg begynne å lete etter ham der og ikke i Elverum som først antatt. Kjenner noen til ham og hans aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Jeg vil tro at 'Opland' viser til militær enhet, ikke til fylke. Hvis du i emigrantprotokollene (vis 'Alle') søker på Merknad/Inneheld: 'utv', så får du en lang liste over treff som indikerer dette. Jeg tror at Hedmark fylke da tilhørte vedkommende 'Oplandske' militære enhet (infanteriregiment e.l.). Du finner ingen tilsvarende med 'Hedmark'. Og man måtte vel ha tillatelse fra militære myndigheter til å utvandre når man var i vernepliktig alder.'b.f.' betyr nok 'bedre fortjeneste' - altså årsaken til utvandring. Dette er skrevet fullt ut mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Jeg tror Ketil har rett her. Militært hørte nok Hedmark inn under en enhet med betegnelsen Oppland. Jeg vet ikke om det fremdeles er slik, men det var iallfall fremdeles slik så seint som på begynnelsen av 80-tallet, da jeg var på sesjon. Selv om jeg da bodde i Elverum og ikke hadde noe med Oppland fylke å gjøre, kom innkallingen fra 'Krigskommisariat Oppland'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A E Ferner

Takk til dere begge to - jeg får lete videre etter fyren. Han er ihvertfall ikke å finne som døpt i kirkeboken for Elverum. Og Opland militærenehet er som jeg skjønner ganske stort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Bjarne Birkrem

Bare en liten tilføyelse når det gjelder bruken av navnet Oppland:Fra gammelt av ble dette navnet så vidt jeg vet brukt i flertall, altså Opplandene, da med henvisning til områdene på begge sider av Mjøsa - altså (deler av) både Oppland fylke og Hedmark fylke i dag. Oppland fylke har jo ikke hatt det navnet lenger enn siden 1918 - før det het det Kristians Amt. Og med tanke på den gamle betydningen av Oppland(ene) er det heller ikke så rart at området rundt Gjøvik også går under betegnelsen Vest-Oppland. 'Øst-Oppland' skulle dermed bli områdene på østsida av Mjøsa, altså Hedemarken og Hamar-området, men betegnelsen 'Øst-Oppland' har så vidt jeg vet ikke vært vanlig i bruk.Dermed gir det også mening at begrepet Oppland kan brukes som felles betegnelse på begge innlandsfylkene, slik det tydeligvis blir i navnet på Krigskommissariat Oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.