Gå til innhold
Arkivverket

[#22061] Meløyskagen 1801


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Jeg leter etter denne familien på Meløyskagen i FT 1801, men finner dem ikke. Hvor er de blitt av?Dette finner jeg i skiftet etter Peder Abrahamsen på Meløyskagen 1802.Anna Christensdatter HustruChristen Pedersen, 24 år, sønnChristiana Pedersdatter, datter, gift m Giert Hansen, Indre BolgenAne Pedersdatter, datter Tj i 1802 i LofotenKaren Pedersdatter, 22 år, datter, HjemmeMvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg finner ingen Gjert/Giert Hansen i Nordland i 1801 og lurer derfor på om ikke dette da kan være Christiana i 1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved videre leting i Meløe sogn har jeg funnet: Christen Pedersen 29 år på Saura., Anna Peders. 22 på Røshagen, Karen Peders. 24 år på Bolgen og ikke minst Karen Peders. 25 år på Skagen sammen med sin mor Elen Christensdt. 64 år og enke.Jeg ser at alderen ikke stemmer på noen iflg. skiftet og morens navn er Elen istedenfor Anna. Men det er da en del sammenfallende ting også. Christensdt., enke på Skagen som bor der med datteren Karen.Det fantes heller ikke andre som evt. passer i Meløe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

I 841.A03 Kirkebok for Rødy/Meløy 1777-1819 side 284:1801 Fest. Assens.Jordf. m.k. 4 Peder Abrahamsen Skagen 77 aar Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Berit: Takk for hjelpen. Du fant nok rett person både Gjert Hansen Klæboe (sønnesønn av Gjert Pedersen Klæboe, som var bror av Hans Pedersen Klæboe på Vikholmen i Nesna) og Christiana Pedersdatter. Rart at Anne er blitt til Elen. Kanskje det er gjort i feil i skiftet?Finnes kanskje et skifte etter henne Elen/Anne Christensdatter på Skagen? Når døde henne tro?Karen er kanskje henne som ble gift i 1809 på Gimsøy i Lofoten med Knud Rønne Lorentzen. Det ble holdt skifte etter henne på gården Hov i Gimsøy 25/5 1825. Deres barn var Lorentz Rønne, Ene Christine, Anne Lorentze og Marie L. Opplysniger fra skiftet er hentet i overmynderiprotokollene for Gimsøy.Søsteren Ane tjente i Lofoten da skiftet etter faren ble holdt. Kanskje ikke så unaturlig at Karen kom etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Peder Abrahamsen må være kommet til Meløy ca. 1768 eller litt før, og må da allerde ha vært gift. Foruten FT-1801 og nevnte skifte ser jeg hans hustru nevnt kun én gang; i forbindelse med en introduksjon. Hun blir da kun kalt «Peder Abrahamsens hustru E. Chr.». Peder og hustru får 6 barn i Meløy, men kun Christiana blir gift der. Hele familien ser ut til å reise fra Meløy før 1809. Ingen av de fire barnene til Christiana og Gjert Andreas blir konfirmert i Meløy. Gjert Andreas ser ut til å ha bygslet Skagen fra litt efter 1790, men i 1801 er han på Indre Øybukt, et sted som familien har forlatt før 1809. Karen kan derfor ha blitt gift i Gimsøy. så her må det nok flere undersøkelser til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Michael Moum

Peder Abrahamsen kom fra Vinsnes i Steigen og ble gift 1765 i Steigen med Ene Christendtr. Peder er nevnt i skiftet etter broren Niels Abrahamsen 1795 på Myklebostad i Steigen. Peder og Ene var beslektet i 3die ledd LenkeJeg har funnet alle barna unntatt Karen døpt i Meløy. Kanskje noen klarer å finne henne? Karen var 25 år i FT1801.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Må bare gjøre oppmerksom på at det er egen kirkebok for Lurøy og Træna 1767-1824 som ikke er utlagt på Digitalarkivet, og det er også sammendrag av samme kirkebok 1774-1819 som ikke er utlagt. Den er å finne på mikrofilm PF-423/424(Lurøy er ført på PF-423, og Træna går til 1786 på den mikrofilmen og fortsetter på PF-424). Synd jeg ikke visste dette før jeg dro på biblioteket i dag, for jeg har nettop vært og sett i disse kirkebøkene på mikrofilm. Jeg kan ta en kikk på mandag hvis det ikke kommer inn svar før den tid. Jeg mener å ha lest på Digitalarkivet at ministralboka for Lurøy og Træna 1767-1824 måtte indekseres spesielt før den blir utlagt, men vet ikke hvorfor sammendrag av kirkebok 1774-1819 ikke er utlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.