Gå til innhold
Arkivverket

[#22069] Opplysninger om Johan Piotrowiak på Løkken Verk i 1914?


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Reidar Georg Piotrowiak ble døpt i Meldal 24.05.1914 (født 15.02). Foreldrene var matrialass. Johan Pietrowiak 1889 og h. Ragna f. Flaby 1892, Løkken Verk. Familien flyttet senere til Uvdal i Buskerud. Navnet Piotrowiak (eller Pietrowiak?) tyder vel på at Johan var polsk. Kan det finnes noen flere opplysninger fra Løkken Verk om ham? Selvfølgelig håper jeg på å få vite hvor han var født, når han kom til Norge og hvem hans foreldre var.... Så lurer jeg på om Johan og Ragna fikk flere barn. Kan Arthur, f. 1912, være bror av Reidar? Og hva med Birger?? Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Jeg har i alle fall funnet dåpen til Reidar, Arthur og Birger i klokkerbøkene for Meldal:Som du nevnte ble Reidar f. 15.2. 1914. Faddrene her var som du kanskje vet foreldrene, samt Johan og Kren Fladby.Arthur Sigfred, f. 22.11. 1912, døpt 26.12: foreldre: arb.formd. Johan Pietroviak og Ragna Pietroviak, f. Faltbyfaddere: Karen Flatby, Trygve Flatby, Johan og Ragna.Birger Johan, f. 26.12.1917, døpt 10.2.1918:foreldre: Maskinarb. Johan Piotrowiak og h. Ragna Mariefaddere: Johan og Ragna, Hilmer Jonsen, Anna Jonsen, Ole FladbyFant ikke noe mer om Johans fødested. Sjekket giftermål, men fant dem ikke.Hvis du henvender deg til Bjørn Tokle hos Salvesen & Thams, Løkken Verk, kan det kanskje hende han kan hjelpe deg. Kanskje kan det finnes liste over arbeidere som var ansatt der, og hvor de kom fra. Han kan i alle fall mye om Løkken Verks historie og gruvesamfunnet der. Nedenfor har jeg en link til nøkkelpersoner i Salvesen & Thams, og der står Bjørn Tokles e-post adresse.Beste hilsen Ingerhttp://www.salvesen-thams.no/nokkelp.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Tusen takk for opplysningene, Inger!! Da fikk jeg bekreftet at disse tre var søsken. Og takk for tips og adresse for å undersøke nærmere ved Løkken Verk! Hilsen Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Vet du forresten når denne familien reiste fra Løkken ? Kan det være at de hadde flere barn ?Det kan godt hende at hvis du kontakter folkeregisteret i Meldal så kan du få litt hjelp der. Hvis de ikke har opplysninger innlagt på data, tror jeg de har gamle arkivkort med opplysninger. Kanskje det også der kan stå hvor Johan kommer fra, og hvor stor familien var da de reiste derfra. (Hvis du da ikke får greie på det fra Verkspapirene).Ellers kan det jo også stå noe i kirkebøkene iforbindelse med dødsfallet.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk igjen, Inger! Jeg vet ikke noe om flere barn eller når familien reiste fra Løkken. Men Reidar Georg giftet seg i 1943 i Uvdal i Buskerud. Jeg har tatt kontakt med Løkken Verk og er spent på om jeg får noe svar derifra. Hilsen Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Jon Torp

Tenk at jeg husket denne debatten...snubla over Birger, sønnen til Reidar Georg sin lysning på Modum i 1945. Se lysning nr. 69.Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Lysningsprotokoll nr. I 4 (1934-1947), Lysninger 1946, side 66. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Skal ikke blande meg inn i debatten. Men er svært så interessert i å 'gjenopprette' kontakten med Herr Torp. Send en mail til tork.talmo osså denna alfakrøllen og den varme mailen a`Jon. Har noe med et planlagt bokprosjekt å gjøre. Hans Nielsen Hauge, Eiker... o.s.v. kunne sagt mer nå. Men venter litt, er mye mulig det kommer mer her på Digitalarkivet etterhvert.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.